nahoru

Chrysler 300M

Vojtěch Štajf 15. února 2001 • 00:00

Jedním z rozdílů mezi Amerikou a Evropou je pojetí automobilů. Na rozdíl od nás Američané považují automobil za nezbytnou praktickou pomůcku v každodenním životě podobně jako počítač či přístroj na výrobu pražené kukuřice. Od toho se pak odvíjejí odlišné požadavky, které na auto kladou. Následující test je o tom, jaký dojem udělá typický Američan v srdci Evropy.

Chrysler 300MWalter Chrysler založil v roce 1921 automobilku, z níž se posléze stalo třetí největší impérium na severoamerickém kontinentě za GM a Fordem. Dnes do koncernu Daimler-Chrysler patří mj. značky Dodge, Plymouth či Jeep. Koncern zastupují v Evropě značky Chrysler a Jeep, po americko-německé "svatbě" v roce 1998 se jejich pozice upevnila i díky částečnému propojení s dealerskou sítí Mercedesu.

BEZ PŘETVÁŘKY

Chrysler 300M300M v žádném případě nechce zapřít svůj původ. Se svou pětimetrovou délkou je největším modelem prodávaným v Evropě a už při jeho vývoji se počítalo s exportním využitím. Nepostrádá pro nás nezvykle bohatou výbavu, kterou však Američané považují za samozřejmost. Na rozdíl od evropských zvyklostí, kdy si zákazník musí různé doplňky do vozu doobjednávat, Američan by si připadal podveden. Ve Státech není prakticky zvykem si vozy dovybavovat a dodatečně upravovat - pokud chce výrobce v konkurenci obstát, musí nabízet už v základní verzi jen to nej. V podání "třístovky" to je: výkonná automatická klimatizace, interiér v kůži, 320 wattový audiosystém s 11 reproduktory a typicky zeleným displejem, tempomat na volantu, do všech směrů elektricky ovládaná sedadla s vyhříváním, sedadlo řidiče navíc s dvojí pamětí. Stejně jako elektricky ovládaná zrcátka a okna jsou samozřejmostí držáky na nápoje a velké množství různých odkládacích schránek. Díky širokému rozchodu a dlouhému rozvoru navíc poskytuje opravdu královský vnitřní prostor vpředu i vzadu, rozhodně ale ne na úkor zavazadelníku.

FAHRENHEIT I CELSIUS

Chrysler 300MPo nasednutí okamžitě zaujme celá přístrojová deska, jejíž budíky jsou vyvedeny v zajímavém stylu retro - zvláště markantním prvkem jsou analogové hodiny uprostřed. Pro nás nezvyklé je umístění palubního počítače, jehož displej i ovládání je v konzole stropu. Umožňuje přepínat mezi metrickými a americkými mírami, pochybuji ale, že někdo v Evropě využije údaje o tom, kolik mil vůz ujede na jeden galon benzínu či jaká je venkovní teplota ve stupních Fahrenheita. Naopak zajímavé možnosti uplatnění skýtá integrovaný kompas. Další typicky americkou ingrediencí je zamčení celého vozu ihned po rozjetí - to především kvůli americké obavě o bezpečnost třeba při zastavení na křižovatce. Ruční brzda je tu vlastně "nožní", ovládá se zcela vlevo umístěnou šlapkou, která se odjistí pomocí táhla vlevo od volantu. Především řidiči při těle ocení, že po vypnutí klíčku sedadlo řidiče pro snadnější vystupování poodjede vzad, při zapnutí zapalování se opět vrátí vpřed. Řidičovo pohodlí je neustále prvořadé - při opouštění vozu lze rozsvítit hlavní světlomety na jednu minutu. Nakonec nesmím zapomenout pochválit velmi výkonné odmlžování zadního okna - i vrstva sněhu roztaje za několik minut.

CELKOVÝ DOJEM

Chrysler 300MPro evropské silnice poněkud mastodontní karosérie nepostrádá šarm a rozhodně nezapře americké designéry. Při vzpomínce na americké bouráky z Elvisových dob je příjemné zjistit, kam až dospěl design automobilů na opačné straně Atlantiku. Oblé křivky připomínají americké představy o výkonném, téměř závodním voze. A to se po sešlápnutí plynu potvrzuje. Výkonný hliníkový šestiválec o objemu 3,5 litru dokáže s vozem pěkně cvičit. Ve spojení s pohonem předních kol naštěstí nechybí protiprokluzový systém, neboť bez něj by asi nebylo možné přenést 250 koní na silnici. Zdařilá obdoba známého systému Tiptronic má u Chrysleru název Autostick a v režimu řazení řidičem má opravdu blízko k pocitu, že řadíte vy, a ne elektronika. Agregát ani není zvlášť žíznivý, v převážně městském provozu si vzal dokonce o litr méně, než uvádí výrobce. Co se týče podvozku, je na evropské poměry hodně měkký a komfortní, ale kdo zná odpružení amerických aut, musí při svezení v třístovce uznat, že na americké poměry je to žebřiňák - je znát, že je to opravdu vůz na export.

Chrysler 300M se nedá příliš srovnávat s čímkoli, co je na našich silnicích běžné. Osloví proto řidiče, kteří se chtějí odlišit, ale zároveň nechtějí slevit z vysokého komfortu. Vzhledem k tomu, co tento automobil nabízí, je to i cenově přijatelná volba.

Vojtěch Štajf


Kurzy měn
25,310
20,600
28,630
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře