ANDREA HOLOPOVÁ: Rozlučka s malou ikonickou Coca-Colou. Koho zabije EU příště? | Reflex.cz
reklama
nahoru

ANDREA HOLOPOVÁ: Rozlučka s malou ikonickou Coca-Colou. Koho zabije EU příště?

Andrea Holopová30. května 2014 • 14:00
ANDREA HOLOPOVÁ: Rozlučka s malou ikonickou Coca-Colou. Koho zabije EU příště?
Coca-cola
• foto: 
Profimedia.cz

Nejznámější lahvička na světě s vystouplým nápisem Coca-Cola v Česku končí. Podle nového nařízení EU totiž bude muset být na potravinách více informací. Jenže na některé potraviny se všechny informace nevejdou a proto z trhu zmizí. Nařízení se vztahuje i na tradiční výrobky, u kterých tušíme obsah a kupujeme si je na základě značky.

reklama

Zákazníci zcela správně informace vyžadují. Proto většina potravin na obalu základní údaje obsahuje. Mnoho potravin ale kupujeme už dlouho a tušíme, co v nich je. Nevadí nám, že neznáme přesný recept, prostě nám chutnají. Proto je jednotné povinné označování potravin nesmyslné. Některé potraviny kvůli tomu zmizí z trhu, a to je škoda.

Potraviny budou muset obsahovat například více informací o energetické a výživové hodnotě, o obsahu možných alergenů. Dále potraviny s přidaným cukrem budou muset mít informaci o přidaném cukru „připojenou k názvu potraviny.“ Na některých pak bude návod k použití, a to „v případě potraviny, kterou by bez tohoto návodu bylo obtížné odpovídajícím způsobem použít“.

Devatenáct druhů potravin má podle nařízení č. 1169/2011, které platí od letošního roku, výjimku a nemusí mít na obalech povinné výživové údaje – například žvýkačky, čaje a droždí.

Podle nařízení EU musí být písmo na obalech velké minimálně 1,2 milimetru. Výjimku mají „malé“ obaly, jejichž povrch je menší než 80 cm2, tam musí být písmo vysoké aspoň 0,9 milimetru.

Touha popsat vše písmem, může být nakonec kontraproduktivní. Potraviny budou sice skvěle popsané, ale popiskům lidé nebudou rozumět a nebudou je číst. Není tedy někdy lepší orientovat se podle barvy, tvaru a tradičních designu?

Smutné je, že pokuta za špatné označení se zvyšuje až na 10 milionů korun.

Zmiňovaná firma Coca-cola vyřadila proto z nabídky slavné láhve s objemem 0,2 litru, všechny požadované informace by tam nevměstnala. To by musela celou lahev oblepit textem a dosud tuto láhev lidé kupovali právě podle jejího tradičního tvaru a designu.

Pro idnes.cz ředitel pro vnější vztahy firmy Coca Cola Milan Luzum uvedl: „Zmíněné nařízení mimo jiné zavádí povinné označování výživových údajů a minimální velikost písma, jež však není možné na uvedených obalech technicky zajistit, neboť nemají klasickou etiketu a ­jsou takzvaně embosované. Z těchto důvodů jsme nuceni malé tradiční lahve vyřadit z oběhu.“

Následovat asi budou další. Až se budete v obchodech prodírat přes lidi čtoucí s brýlemi dlouhé nesrozumitelné nápisy, aby věděli, co kupují, místo aby hned sáhli po produktu, který znají, vzpomeňte si na Evropskou unii.



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama