Povolební on-line chat s Bohumilem Pečinkou. Přední politický komentátor Reflexu odpovídal na otázky čtenářů | Reflex.cz
reklama
nahoru

Povolební on-line chat s Bohumilem Pečinkou. Přední politický komentátor Reflexu odpovídal na otázky čtenářů

pev26. ledna 2013 • 06:00
Povolební on-line chat s Bohumilem Pečinkou. Přední politický komentátor Reflexu odpovídal na otázky čtenářů
Bohumil Pečinka
• foto: 
Archív

Okolo čtvrté hodiny odpoledne už jsme s jistotou věděli, kdo bude příštím prezidentem České republiky. A právě v tento moment začal na vaše otázky k volebním výsledkům odpovídat přední politický komentátor Reflexu Bohumil Pečinka.

reklama

 

On-line rozhovor s Bohumilem Pečinkou

Vaše jméno, 26. ledna 2013 • 18:28
Sem napište Vaši otázku
Jinak bych vám chtěl moc poděkovat za otázky. Namísto hodiny trval přenos dvě a půl hodiny, takže jsem rád, že vás alespoň některé odpovědi oslovily.
Martin, 26. ledna 2013 • 18:26
Dobrý den, myslíte si, že je česká společnost opravdu tak levicová, tj. bez schopnosti, ochoty a vůle postarat se sám o sebe?
Česká společnost především není příliš sociálně strukturovaná, nemá vyprofilované sociální vrstvy, nejsou tu ani velké majetky, které by se předávaly mezi rodinami z generace na generaci, chybí silný soukromý selský stav atd. To je sice pravda. Na druhou stranu především české střední vrstvy celá léta společenskou transformaci podporovaly, navzdory tomu, že ne všichni z toho měli okamžitý profit. Takže když mluvíme o české společnosti jako celku snažme se více diferencovat. Samozřejmě, že je zde velmi silný levicový proud, který má atributy, které jste vyjmenoval a občas sklouzne k radikalismu (komunismus). To je ale na knihu.
Petr Kolek, 26. ledna 2013 • 18:16
Proč většině voličů vyhovuje hulvátsví,negativismus a zákeřnost volební kampaně M.Zemana?Jsou taky takoví?
Na Zemanovi jeho voličům především vyhovuje, že je jedním z nich a snaží se hájit jejich sociální zájmy. To je totiž základ veškeré skutečné politiky. Hulvátství a negativismus volební kampaně, jak o tom píšete, je jen pověstná pěna dní, na kterou se rychle zapomene. Politika ve skutečnosti rovná se zájmy. A Zeman je zřejmě pro vítěznou většinu společnosti nejlepší zárukou, že jejich zájmy budou vyslyšeny. V jiné poloze je politika také věcí symbolů a Zeman je symbol té části společnosti, která neměla dosud na hradě své zastoupení.
Ondřej, 26. ledna 2013 • 18:14
Dobrý den, pane Pečinko. Předně vám chci poděkovat, že jste během kampaně patřil k těm několika málo nestranným novinářům. Chci se zeptat, zda ten zbytek novinářů, kteří psali nejen tendenčně, ale často vyloženě hloupě, zda je skutečně tak hloupý, sám tak zaujatý nebo to dostali příkazem od majitelů příslušných periodik. Například duo z Bakalovin - Leschtina, Macháček, to je něco.
Každý píšeme sám za sebe a vy, čtenáři, to posuzujete a tím, jak do nás investujete nebo neinvestujete peníze, dáváte najevo, jak jste s tím, co my děláme spokojeni. Takhle jednoduché to je. Často politikům říkám, že na rozdíl od nich, kteří mají volby maximálně jednou za dva roky, tak my v Reflexu máme volby každý týden ve čtvrtek. Od toho, jak nám tyto volby dopadají (počty čtenářů) nás hodnotí náš vydavatel. Tak to ostatně má být a je to tak i správné. Alarmující v uplynulých letech je však něco jiného. Stále více českých miliardářů začíná skupovat česká média a už se na ně nedívají tradičním pohledem, jestli vydělávají nebo ne. Oni se na ně začínají dívat z hlediska vlivu, jaký mohou přinést jeho byznys skupině, popřípadě spřáteleným politickým skupinám. V tom vidím největší nebezpečí pro svobodu slova. Víc k tomu není třeba dodávat.
Pavel, 26. ledna 2013 • 18:09
Myslíte si, že by dopadly volby jinak, kdyby mezi námi dnes byl Václav Havel. Zda by jeho hypotetická podpora ku K.Schwarzenbergovy dokázazala ovlivnit voliče? Díky
Uvědomte si, že Karel Schwarzenberg byl v prvním kole zvolen hlasy voličů, kteří od roku 1992 systematicky hlasovali pro ODS (viz mapky okresů s vítězstvím KS). Ingerence Václava Havla, který se celá léta stavět proti tomuto světu by Karlu Schwarzenbergovi možná spíš voliče ubrala. To je však na jinou analýzu.
Libor Novák, 26. ledna 2013 • 18:06
Dobrý den, z jakých důvodů vy si myslíte, že pravicové vlády stále podceňují volební sílu obyvatel na venkově. Jako kdyby pořád v hlavách pravicových politiků vládla premisa, že pro volební vítězství stačí pouze ovládnout velká města. Děkuji za Vaši odpověď.
Podívejte, společenskou transformaci, která začala v roce 1990 a jejímž hnacím motorem byla politická pravice, systematicky podporovala česká města. To je evidentní fakt. Venkov byl více konzervativní a odolával sociálním a jiným změnám. Volebně pak podporoval levici, hlavně tu komunistickou. S takovým základním rozložením sil žádný politik nebo geniální marketingový mág nic neudělá. Co udělat může je, že maximálně posílí nebo zmírní tyto základní trendy. Souhlasím ale s vámi, že někteří lidé pro Prahu nevidí venkov a naopak
Jirka Zavadil, 26. ledna 2013 • 18:02
Mám pocit, že prezident je stále vnímán tak trochu jako vzor pro velkou část společnosti ač si to někteří neuvědomují nebo nechtějí připustit. Z pohledu mezinárodního zase jako určitý obraz našeho národa. Vnimáte to podobně?Zvládne tuto roli pan Zeman?
Zeman byl vychováván v masarykovské tradici hypertrofované úcty ke vzdělání a národní symbolice. Sám jsem zvědav, jestli si uvědomí, že přes tyto symboly může řídit společnost účinnější než mocensky. Vůbec nevím, jestli to zvládne, fakt ne. Václav Klaus to zvládal v letech cca 2003-2010. Pak se začal příliš uzavírat, hovořit jazykem, jemuž národ naprosto nerozuměl, pěstovat si na Hradě praštěné zjevy atd. Jedním z výsledků je ostatně také amnestie, kterou dodnes nikdo nepochopil.
Ondra, 26. ledna 2013 • 17:58
Dobrý den, jaká je podle Vás šance, že by zvolení Milose Zemana mohlo vyvolat rozkol v CSSD (vzhledem k jeho antipatiím vůči Sobotkovi, Zaorálkovi, etc.)?
Ten rozkol tam byl už před zvolením Miloše Zemana. ČSSD hledá svého silného předsedu po odchodu Jiřího Paroubka a nedaří se jí to. To je všechno. ČSSD by za jiných okolností a vzhledem ke společenské atmosféře měla mít v průzkumech kolem 40 procent hlasů. Namísto toho má faktické předsedy dva a její bývalý šéf bude dnes na Pražského hradě. Je to paradox, který může maximálně vychýlit sílu určitých proudů v ČSSD (posílí Haškovci). Hledání silného předsedy však pokračuje. V tom jim Zeman nepomůže, i když díky tomu může hodně zkomlikovat situaci.
Peter Suchý, 26. ledna 2013 • 17:55
Pane Pečinka, myslím, že Vaše názory nejsou zcela objektivní, jelikož jste byl mezi těmi, kdo začal Klausův postoj - podporu Zemanovi, nasazovat do svých analýz, až to vypadalo, že verbujete mezi řady ODS potom, co pan Sobotka podpořil naopak Schwarzenberga...Vážim si Vaše kritické články, ale teď myslím, že je také potřeba říct, že ve skupině "zemanovců" stanuli vedle sebe levicové šíky, komunisti, a pak pseudo pravicové kádry, a velká skupina lidí byla na stranu Zemana přetažena existencí pana Kalouska...Myslim si, a ptám se i Vás, co si o tom myslíte, že pravice zklamala ? Máte to svědomí se optat pak sám sebe za pár let, že jste se na tom podílel?
Najděte si Reflex číslo 50 z roku 2011. Poznávací znamení je, že na obálce je Miloš Zeman, který jde v papučích na Hrad. Obálka byla odrazem analýzy, kterou jsme dělali s politologem Petrem Sokolem krátce poté, co vláda oznámila, že schvaluje první historicky přímou volbu prezidenta republiky. Tolik na okraj. Už tehdy jsme v obsáhlém rozboru argumentovali tím, že Zeman má nejvyšší šance stanou v čele státu. Nemá cenu to teď opakovat. Souviselo to se situací uvnitř českých politických stran, ale hlavně s celkovou atmosférou ve společnosti a potenciálem Miloše Zemana oslovovat různorodé společenské skupiny atd. Všichni se nám tehdy vysmívali, takže to jen na dokreslení toho, že nejde o žádné konjunkturální probuzení. Stručně řečeno, česká společnost má nyní většinově levicové naladění a Miloš Zeman do tohoto vzorce dobře zapadal. To je základ jeho úspěchu. To, že k tomu jako přidanou hodnotu dokázal integrovat další vrstvy je jen důkaz jeho šikovnosti.
Jan Navràtil, 26. ledna 2013 • 17:48
Z čeho u Miloše Zemana máte největšì obavu?
Přesně z toho, jak se prezentoval tento volební týden - že bude lapat ze vzduchu neověřené informace a pouštět je dál do světa. Že se neobklopí profesionálním týmem a udělá z Pražského hradu kutilskou laboratoř ve stylu Rudolfa II. Jen místo zlata se tam budou vytvářet ekonomické a politické teorie, namísto sledování a hájení českých národních zájmů. Zeman totiž často ujíždí na prognózování čehokoliv, takže doufám, že si vedle toho dokáže chod celé té instituce "na kopci" dobře zúřadovat.
david, 26. ledna 2013 • 17:45
model, že pražský právník a bývalý estébák si zaplatí den před volbami inzerát v celostátním tisku proti Schwarzenbergovi, a pak řekne že to udělal ryze za sebe, Vám přijde věrohodný? Je tu možné propojení s kampaní M.Zemana? A zároveň je normální, že vydavatel onoho deníku zveřejní jméno zadavatele onoho inzerátu?
Rozdíl deseti procent hlasů mezi oběma kandidáty je tak závratný, že neutíkejme k jednoduchým vysvětlením typu, že prohra Schwarzenberga souvisí s tím, že někdo někde dal nějaký inzerát. Ráno mi říkal jeden můj známý, že během krajských voleb sám dal do regionálních médií spoustu inzerátů, aniž by tam vyšlo jméno zadavatele. Takže abych to shrnul: bylo by dobré, aby politický inzerát měl jméno toho, kdo to zadává. Na druhou stranu - zeptejte se Jana Fischera, proč před druhým kolem nepodpořil Karla Schwarzenberga, i když to mnozí čekali? Možná se dozvíte, že byl zhnusen z anonymních útoků v tisku a na billboardech před druhou volbou. On si tyto věci spojoval právě s kampaní KS. Takže všechno je trochu složitější než se na první pohled zdá.
Petra, 26. ledna 2013 • 17:40
Dobre odpoledne, zajimal by mne Vas nazor na medialni tlak behem soucasnych voleb. Na socialnich sitich momentalne vsichni proklinaji "nenavistnou a stvavou kampan Milose Zemana", ackoli ja jako ctenar nekolika novin denne mam presne opacnou zkusenost. Prakticky vsechny seriozni noviny opevovali knizete. Zajimal by mne Vas pohled na toto, plus jestli mate nejaky odhad, jaky by to mohlo mit vliv na budoucnost tisku. Minimalne z meho okoli znam mnoho lidi, ktere jednostrannost tisku rozhorcilo natolik, ze zrusili predplatne.
S vaší analýzou souhlasím. Faktem je, že v posledním týdnu se projevilo, že Zemanův tým nepracoval příliš dobře a nepřipravoval mu moc ověřené poklady, takže on citoval jeden nesmysl za druhým. Na druhou stranu: už jsme tu mnohokrát psal, že tyto volby rozhodly bytelnější a důležitější zájmy a trendy, než výkřiky na sociálních sítích, které jen určití lidé příliš prožívají a tím si zkreslují skutečnou realitu.
Vaše jméno, 26. ledna 2013 • 17:38
Mohly mít vliv na neúspěch Karla Schwarzenberga jisté asociální kroky vlády, především ministra financí, jako je zdanění pracujících důchodců atd. což se mnohdy nelíbí ani mladým a pravicově smýšlejícím lidem?
Já myslím, že ne v takové míře, jak se o tom píše. Lidé nejsou hloupí a vidí, že úsporná opatření se už od roku 1999 dějí v celé Evropě. Navíc to není spojené ani s pravicí, ani s levicí. Podstatnější je jiná strana vaší rovnice: co mělo vliv na úspěch Miloše Zemana. To je klíč k analýze toho jak dopadly prezidentské volby. Každý reprezentant nelevice by dnes tahal za kratší provaz.
habe, 26. ledna 2013 • 17:35
Dobrý den, koho prosím M. Zeman "obklopí výhradně sedmdesátníky a osmdesátníky, kteří budou mít ambice napravovat dějiny"? A z jakého důvodu se domníváte, že "se jim stejně nemůže podařit"?
Chtěl jsem říct, že doufám, že Zeman vytvoří alespoň trochu příčetný a dynamický tým právníků, ekonomů a politologů, kteří mu budou dělat na Hradě standardní zázemí. Že si tam nepozve lidi typu Čuba nebo Grégr, s nimiž bude jen dlouhé hodiny kouřit, popíjet víno a snít o nesmyslech. Když si přečtete například rozhovor s Čubou v dnešních Parlamentních listech pochopíte, že ten člověk neví, v jakém století vlastně žije. Fajn, před 25 a více lety vybudoval nějaký podnik, ale co teď s tím, když svět se radikálně změnil? Zeman měl kolem sebe vždycky podivný svět obstarožních ekonomů a sociologů, kteří snili o budoucnosti, ale unikala jim přítomnost.
Vaše jméno, 26. ledna 2013 • 17:30
Co říkáte na trapnost povolebního vystopení m.Zemana po boku J.Bohdalové a dcery kačenky?
No, jo, je to tak. Budeme si muset zvykat, že na Hradě máme zástupce tak trochu jiné civilizace než doposud. Na druhou stranu: každý politik, který by šel proti Karlu Schwarzenbergovi, který se obklopil 90 procenty české umělecké obce, musí udělat alespoň náznak téhož.
Marek Charouz, 26. ledna 2013 • 17:26
Dobrý den, jak moc podle Vás volby rozhodl Zemanem vyvolávaný duch nacionalismu?
Já jsem viděl první Moravcovu debatu mezi Schwarzenbergem a Zemanem, takže mohu říct, že téma odsun a Edvard Beneš tam vnesl jen a pouze Karel Schwarzenberg. Když jsem viděl nešťastný způsob, jak se sám zapletl do historizujících úvah o Benešovi a haadském tribunálu (nikdo se ho na to neptal), cítíl jsem, že je to klíčový moment voleb. KS tím aktivizoval starší a prokomunisticky naladěnou veřejnost, aby šla k volbám a volila Zemana. To, že se toho pak chytil sám Zeman je vcelku logické. To, že to někdy bylo za hranicí vkusu (atak na jeho manželku) je také pravda. Klíč je však v Benešových dekretech a jejich relativizaci.
Miroslav Blata, 26. ledna 2013 • 17:18
Zajímalo by mě, jak vnímáte průběh volební kampaně jako celek. Myslíte si, že i příště proběhne podobným způsobem? Nebo její průběh povede ke změnám zákonů tak, aby se některé problémy (například nejasnosti okolo sčítání podpisových archů, inzeráty v tisku...) eliminovaly?
Samozřejmě, že nebude problém vychytat určité chyby (podpisy atd.¨). Sám bych se přimlouval za zkrácení doby mezi prvním a druhým kolem prezidentské volby na jeden týden. Oni totiž zákonodárci opsali normu z Francie, kde prezidenti potřebují 14 dní, aby mohli objet celou zemi. Tady se to dá stinout za týden, navíc to napětí zbytečně rozeštvává společnost a vytváří zbytečné bariéry mezi lidmi. Na zhodnocení volební kampaně mi dejte pár dní. Díky.
Jarmila, 26. ledna 2013 • 17:15
Co bylo v kampani před druhým kolem rozhodující? Zemanovy podpásovky nebo příliš ostentativní podpora médií pro Schwarzenbergera?
Už jsem tady o tom psal. Zeman byl autentický kandidát levice, který některými svými názory a postoji (zahraniční politika, ekonomika) oslovuje i voliče středu a pravice. On měl poměrně široký sociální základ, z něhož jeho vítězství vyrostlo. Když jsme v prosinci 2011 psali s kolegou Sokolem velkou analýzu příštích prezidentských voleb vyšlo nám, že on má nejvyšší potenciál zvítězit. Průzkumy mu před 13 měsící přisuzovaly 3-5 procent, což je další virtuální svět mimo čas a prostor.
Ondřej, 26. ledna 2013 • 17:11
Myslím si, že hlavním poraženým v těchto volbách je česká většinová novinářská veřejnost. Jak odhadujete vývoj v této oblasti? Můžou se tato média vůbec napravit nebo budeme v dalších letech číst výmysly o Zemanovi?
Tak těch poražených je víc, to je evidentní. Především jsou to ty skupiny, které si myslí, že nápaditým marketingem ve spojení s mediální podporou je možné vymazat sociální zkušenost lidí.
Michal Vondráček, 26. ledna 2013 • 17:10
Co by se stalo, kdyby prezident zemřel?
Dobrý den, ústavně nic, protože pravomoce přechází na další tři ústavní činitele.
Petr, 26. ledna 2013 • 17:09
Dobrý den, překvapil mě článek na novinky.cz, kde se píše, že "Zeman oslaboval svého soupeře negativní kampaní." Já jsem si všiml pouze mediální kampaně, která permanentně přesvědčovala, proč Zeman nesmí být prezidentem. Co si o tom myslíte? A počítáte s tím, že budou mediální útoky pokračovat i po volbě? Děkuji
S tím rozhodně počítám. Některá média an block nainvestovala do prohry Miloše Zemana tolik emocí, že - jak je znám - jsem přesvědčen, že v tom budou pokračovat. Namísto legitimní kritiky budeme svědky pokusů o delegitimaci nového prezidenta. Já myslím, že někteří lidé neskončí, dokud ze Zemana neudělají chromou hradní kachnu. To je jejich problém a problém toho, jak má vypadat žurnalistika. Jestli je to popis reality, třeba názorově vyhraněný, nebo vytváření reality nové.
Jitka Maradová, 26. ledna 2013 • 17:04
Můj pocit - hysterie kolem čistého Karla nám přivedla na hrad Zemana. Jak by jste to okomentoval Vy ?
Dobrý den, to platí jen do určité míry. Po šesti letech vlády nelevicových stran je v Česku nálada na změnu, to si nic nenalhávejme. Kandidát levice na prezidenta proto měl velmi dobré výchozí předpoklady. Fakt je, že hysterie, o níž píšete, vedla k odlivu určité části voličů. Na druhou stranu, Zeman v posledním týdnu začal také hodně ztrácet nervy, citoval z neexistujících publikací, věřil každému nesmyslu, který mu kdo poslal (viz aféra s Táňou Bílou), takže i on způsobil kontrachování části svých voličů. Suma sumárum, o prezidentech rozhodují hlubší trendy. Věci, o nichž mluvíte hrají roli, když je volební výsledek hodně vyrovnaný, což tentokrát nebylo.
Pavel, 26. ledna 2013 • 17:00
Vídíte Zemanovu orientaci k Rusku pozitivně či naopak? Děkuji
Když Zeman nebyl proruský premiér, proč by měl být proruský prezident? Možná se mýlím, ale ono je to spíš součástí politického boje. Rozhodně doufám v tom, že českému průmyslu, který stále táhne náš hospodářský růst, Zeman do Ruska otevře dveře. V těchle zemích prostě musí podnikatel přijet s politikem za ruku, aby měl a) primární ochranu b) aby se s ním vůbec někdo bavil. Když jsem v uplynulých dvou letech viděl na ministerstvu zahraničí zmatky s prosazováním obchodních zastoupením a vůbec lobbováním za český průmysl (psali jsme o tom v Reflexu taky nějaké články), tak jsem si nedávno řekl, že hlavní přínos Zemana-prezidenta by mohl být v tomto. Uvidíme, jestli splní slovo.
motofoko, 26. ledna 2013 • 16:56
Nechce se mi věřit, že na Hrad půjde Miloš Zeman, který se v předvolebním boji pěkně vybarvil. Co způsobilo, že v druhém kole prohrál Karel Schwarzenberg ? Kde jsou ty davy mladých voličů ?
Davy mladých voličů nepochybně přišly. Problém takto položené otázky je, zda jste si vy sám dobře vyhodnotil situaci. Ještě dnes ráno mi volali docela důležité postavy, jejichž velkým omylem v úsudku bylo, že hodnotili českou společnost na základě toho, co si v minulých dnech přečetli na facebooku a v internetových médiích. Společnost je však složitější organismus, který se strukturuje a vyvíjí celá desetiletí. Jeden rozhovor nebo inzerát s takovou entitou jen tak nepohne.
habe, 26. ledna 2013 • 16:53
Jak snadné bude v nově konstelaci změnit prezidentské pravomoce? A jak velký na tom bude zájem?
Otázka otázek. Přímo zvolený prezident má totiž neformálně silnější mandát - navzdory ústavě. Myslím, že Miloš Zeman půjde až na hranu svých pravomocí. Nepochybuji, že to vyvolá politické napětí, ale s tím museli počítat všichni, kteří tento cizorodý volební prvek do ústavy implantovali.
habe, 26. ledna 2013 • 16:52
Jak velkou roli podle Vás sehrála v debaklu K. Schwarcenberga jeho propojenost s V. Havlem, jehož okázalý pohřeb znechutil většinu národa?
V tom jste jednostranný. Části národa bylo skutečně proti srsti, jak pražský mediální svět vnutil velké části republiky "povinný smutek", spojený s odchodem prvního českého prezidenta. Byla to taková variace na heslo Kdo neskáče (netruchlí), není Čech - hop, hop, hop. Na druhou stranu, na jinou část společnosti události spojené se smrtí Václava Havla působily integrativně, oni pocítili obrovskou ztrátu a vědomě nebo podvědomě hledali jeho nástupce. Někde tam vznikla atmosféra a koalice umělců, lidí z marketingu a menší části politiků, která stála u zrodu pozdější kandidatury Karla Scharzenberga. Je totiž možné vidět úzkou souvislost mezi mobilizací části společnosti z prosince 2011 a předvolební mobilizací pro Karla Schwarzenberga.
Bohumil, 26. ledna 2013 • 16:47
Dobrý den. Momentálně to vypadá, že vyhraje Miloš Zeman. Jak je možné, že může někdo uspět po tolika odhalených lžích? To se o to voliči nezajímají? Děkuji.
Voliči volí především na základě své sociální pozice, pod to se vejde společenské postavení, rodinná zkušenost, vzdělání, politické názory atd. Na to se někdy v pražských médiích zapomíná, navíc mnoho politiků přeceňuje marketing, který jakoby měl nahradit a zatemnit vnímání a cítění lidí. To však platí jen do určité míry.
Palosino, 26. ledna 2013 • 16:44
Jsem levicový volič, ale i mě přkvapil 10% náskok MZ. Čekal jsem těsnější výsleedek. A vvy? Co o tom soudíte?
Asi jste podlehl tlaku pražských médií a sociálních sítí, které celý předvolební souboj zobrazovaly hodně jednostranně. Opakuji, co jsem už tady řekl: Karel Schwarzenberg nezískal před druhým kolem podporu žádného relevantního kandidáta z prvního kola. Pak už mohl zvítězit jen za jednoho předpokladu - že by výrazně zvedl volební účast v Praze a ostatních velkých městech. To se také nestalo. Deset procent je adekvátní vyjádření tohoto faktu.
Jana, 26. ledna 2013 • 16:41
Čím myslíte, že si Karel Schwarzenberg prohrál volby? Tou mediální masáží? Nebo od začátku neměl šanci?
Dobrý den, předně jsem často jeho příznivcům, kterými jsem byl obklopen, kladl otázku: jak chce váš šéf zvítězit, když před druhým kolem nezískal podporu žádného relevantního protikandidáta z prvního kola? Ze zkušeností z Francie víme, že doporučení před druhým kolem prezidentských voleb není samospasitelné, ale určitým způsobem přece jen voliče orientuje. Zvláště, když kandidát ve druhém kole je podobné politické orientace. Očekávalo se, že Karel Schwarzenberg získá podporu Táni Fischerové, Vladimíra Franze nebo Jana Fischera. Z těch tří nedostal podporu ani jednoho. Až budou ve žlutém štábu hledat příčiny volební porážky měli by si analyzovat proč. Možná se dostanou k tomu, že to se svou horlivostí před prvním kolem přehnali, když často tlačili na tyto lidi, aby netříštili síly, nekandidovali a podpořili Karla. Oni to nebyli oficiální vzkazy, ale desítky takových drobných ataků, takže těmto třem lidem to vzalo chuť před druhým kolem někoho podporovat. Těch důvodů samozřejmě bylo víc, ale obecně platí: ve druhém kole nesmíte oprašovat jen vítěznou voličskou koalici z prvního kola, ale musíte vytvářet nové voličské koalice. To se Karlu Schwarzenbergovi nepodařilo.
Katka, 26. ledna 2013 • 16:33
Pane Pečinko, v souvislosti se včerejším inzerátem v Blesku se spekuluje o tom, že by mohly být volby anulovány. Je to reálná hrozba? (volila jsem knížete, ale nechtěla bych si zopakovat celý volební maraton, ani kdyby prohrál) Hezký volební den. Katka
To by bylo naprosto neadekvátní řešení, protože jak Nejvyšší správní, tak ústavní soud musí vycházet ze základního principu a tím je přiměřenost. Položte si otázku: je kvůli jednomu inzerátu v jednom deníků přiměřené rušit volby, jichž se účastnilo milióny lidí, kteří se rozhodovali na základě svých zkušeností, rodinných tradic i dlouhodobých sympatií? Já si nemyslím, že by to bylo adekvátní řešení.
Franta Novotný, 26. ledna 2013 • 16:30
A jeste jedna otazka. Bojim se ze at vyhraje ten nebo onen, prijdeme s novym prezidentem o cast suverenity. Bud ve prospech Nemcouru nebo Rusaku. Mam se bat?
O suverenitu přicházíme systematicky od roku 2004 bez ohledu, kdo je v důležité ústavní funkci. Evropský samopohyb, který zná jedinou odpověď na všechny politické krize, vyznává jen stále užší integraci. Vyhrát se moc nedá, ale i oddálení určitých věcí (zavedení eura) je důležité pro formování státu. V tomto smyslu byl Karel Schwarzenberg vždycky vůči požadavkům EU vláčnější než Miloš Zeman. Doufám, že to tak zůstane i do budoucna. A zase: bude zajímavé vidět, jak ti dva budou spoluvytvářet zahraniční politiku.
Jan Pavlík, 26. ledna 2013 • 16:25
Jak by se podle vás měl zachovat vítěz k poraženému kandidátovi? Měl by mu nabídnout nějakou funkci? Děkuji.
Spíš ne. Tady je navíc paradoxní situace, že například zahraniční politiku státu spolu budou od března nuceni dělat (plus premiér) oba prezidentští kandidáti, takže smyslem spíš bude učit se slaďovat zájmy a politická stanoviska.
Jan Navrátil, 26. ledna 2013 • 16:20
Z čeho máte u Miloše Zemana největší obavy?
Že je obklopí výhradně sedmdesátníky a osmdesátníky, kteří budou mít ambice napravovat dějiny, což se jim stejně nemůže podařit.
irena mullerova, 26. ledna 2013 • 16:09
Co mam delat, kdyz se mi z prezidenta (zeman) dela fyzicky velmi zle, nevazim si ho a nerespektuji? Nejaka rada?
Na demokracii je skvělé to, že prakticky každý rok dává prostřednictvím různých typů voleb možnost hlasovat pro svého reprezentanta. Dokážete si představit, že podobné pocity jako vy měli celé léta lidé z jiných částí republiky než - možná - žijete zrovna vy a přežili to? I vy to přežijete a za pět let třeba ten váš zvítězí.
volič, 26. ledna 2013 • 16:07
Co říkáte výsledku voleb?
Dívám se na to hodně sociologicky. Nejdříve byl v polistopadové republice hlavou státu Václav Havel, který byl představitelem velkoměstských levicově liberálních vrstev, plus byl symbolem odporu proti komunismu. Dalším prezidentem byl Václav Klaus, který reprezentoval ambiciózní městské střední a podnikatelské vrstvy, více propravicově naladěné. Dnes se na Pražském hradě objeví zástupce "jiné" České republiky - prostě reprezentant lidí z venkova, více z východu, než západu republiky, mluvčí majetkově chudších lidí. Pro politický systém je dobře, že každý společenská skupina může říct, že na Hradě měla v uplynulých 23 letech své zastoupení. Je to důležité pro soudržnost národa i státu.

 

pev


Klíčová slova: rxrx



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře