Vyjeďte si na vrch Velíz. Projížďka hlubokými křivoklátskými lesy s nádechem slovanské mystiky | Reflex.cz
nahoru

Marek Novotný2. října 2012 • 13:25
Velíz
• foto:
cs:ŠJů (Wikipedia.cz)

Cyklovýlet za slovanskými bohy jsme tu ještě neměli. Vydejte se na místo zasvěcené bohu podsvětí, bohatsví, magie a stád – Velese. Cesta z Berouna hlubokými křivoklátskými lesy stojí za to.

reklama

Od berounského nádraží vyrazíme po červené turistické značce (TZ) směrem k Husovu náměstí. Stále po červené TZ projedeme městem a za městem začneme terénem stoupat na vrch Brdatka.

Hlavní vrchol objedeme a stále po červené dojedeme do Zdejciny s krásným rozhledem na údolí Berounky. Ve Zdejcině červenou značku opustíme a dále pokračujeme několik kilometrů po cyklotrase č. 0052 až na křižovatku cyklotras mezi Hudlicemi a Otročiněvsí.

Zvolíme cyklotrasu č. 0054 a vyrazíme směrem k Otročiněvsi. Na jejím okraji nás čeká další křižovatka cyklotras. Budeme pokračovat po té s číslem 0053 do Nového Jáchymova. V Novém Jáchymově odbočíme na červenou TZ, která nás hlubokým lesem dovede až k Leontýnskému zámku.

Cykloklub obtížnost 3

Náročnost:
středně náročná, kopcovitá trasa

Délka:
46 km

Převýšení:
cca 900 metrů

Doporučené kolo:
MTB, možno i na trekingovém

Zámek byl postaven začátkem 19. století v klasicistním stylu a později se dočkal přestavby v duchu anglické novogotiky. V současné době se v něm nachází sociální ústav pro mládež, prohlídka interiérů tedy není možná.

Na rozcestí nedaleko zámku zvolíme modrou TZ vedoucí směrem na Karlovu Ves. Z Karlovy Vsi pokračujeme stále po modré a souběžně vedoucí zelené TZ až na rozcestí Pod Špičkou, kde modrou značku opustíme a vydáme se po zelené do Broum.

Broumech je největší turistickou atrakcí pivovar Matuška. Jelikož však během jízdy na kole nelze požívat alkoholické nápoje, ochutnávku místního moku necháme na jindy a pokračujeme stále po zelené do Kublova.

V Kublově vyměníme TZ za žlutou a prudkým stoupáním dobudeme vrch Velíz, který ve své kronice zmiňoval v souvislosti s mučením knížete Jaromíra i Kosmas. V současné době na vršku nalezneme zříceninu proboštství, kostel Narození sv. Jana Křtitele a sochu slovanského boha podsvětí, bohatsví, magie a stád – Velese.

Toto mystické místo opustíme po žluté TZ, po níž pojedeme až na křížení se silnicí č. 236. Zde budeme pokračovat přímo, po neoznačené silnici směrem na Hudlice. V Hudlicích můžeme navštívit rodný dům Josefa Jungmanna, jehož teoretizování o českém jazyce a práci v obrozeneckém hnutí zůstalo v paměti nejednoho studenta.

Z Hudlic odjedeme po červené TZ, která nás přes Lísek dovede až na rozcestí pod Dědem. Na samotný vrchol však vystoupáme po modré TZ. Cestu do Berouna bychom mohli obhlédnout z rozhledny, jež se na Dědovi nachází, vzrostlé stromy ale výhledu v některých směrech brání.

Zbytek výletu již vede z kopce, musíme však udržet pozornost, protože místy je stezka poměrně frekventovaná a sklon příkrý. V Berouně ještě můžeme navštívit další rozhlednu na Městské hoře a v jejím sousedství dovádí v městském medvědáriu Vojta, Kuba a Matěj - medvědí trio známé z populárních večerníčků.

Únavu z poměrně náročného výletu můžeme nakonec "vyplavit" v berounském akvaparku, který stéjí hned vedle zimního stadionu.

Zobrazit místo Beroun na větší mapě

Stáhněte si mapu ve formátu GPX nebo KML.