Ivana Jelínková | Reflex.cz
reklama
nahoru

Ivana Jelínková

1. ledna 2012 • 12:00
Ivana Jelínková
foto: Archív
reklama

 

Ivana Jelínková
Ivana Jelínková

Věk: 35 let

Povolání: pedagog a ICT koordinátor ve speciální základní škole

Bydliště: Poděbrady/Nymburk

 

Jak obědvá: Jako většina zaměstnaných, v týdnu na pracovišti. V mém případě to je malá školní jídelna s dováženými obědy z velké školy. Což je také důvod mé přihlášky. Chci ukázat, co všechno se dá ještě v současném "zdravém školství" vidět na talíři. O víkendech se snažíme s rodinou vařit v kombinaci česká kuchyně ve zdravém kabátě.

 

Radka Hozmanová
Názor ředitelky Evropské školy feng shui Radky Hozmanové

Celkový dojem ze všech pokrmů ze školní jídelny je vodnatý, vyzařuje málo energie. Podpořím snahu vyloučit bílou mouku, která okyseluje naši krev a vytváří stejný efekt jako bílá mouka v našem těle.


Okyselení (jinovost) způsobuje únavu a kvalita krve pak je živnou půdou pro další infekce, nebo náchylnost k nemocem. Doporučím vám na zahušťování zeleninových směsí používejte škrob kuzu. Má zásaditý charakter a je velkým lékem pro naše střeva. Lze z něj vytvořit i omáčku na zahuštění k masům, smaženým, např. zeleninovým karbanátkům.


Zkuste přidat do jídelníčku kvalitní polysacharidy, jako je dobrá, kvalitní rýže, i celozrnná, neboť má v sobě vlákninu a další vitamíny. Začleňte celozrnné těstoviny, jáhly i bulgur – ten již znáte-  ( na sladko i na slano se zeleninou).


Na soustředění je výborná jangová pohanka, zejména v zimním období. Používejte různé druhy zelenin, různě upravené – vláknité typu dřeva, mající více aktivizující a čistící charakter. Kulaté druhy zase jsou více relaxační, zklidňující a obsahují více potřebných minerálů.


Doporučuji polévky, ať husté v období chladné zimy, tak i lehké zeleninové vývary zahuštěné i červenou čočkou. Nezapomeňte na luštěniny, je to dobrý zdroj síly a vitality, podporujete tím ledviny a močový měchýř. Vše připravujte na kvalitních panenských bio olejích (sezamový, slunečnicový, příležitostně olivový - je však těžší).


Ochucujte mořskou solí (má organické minerály), i tak jen minimálně, spíše se naučte používat organickou sóju obsahující enzymy, takže vaše trávení nebude líné. Začleňte minerály v podobě chutně upavených mořských řas. Pomáhají zklidňovat po náročných situacích ve škole. Zkuste miso polévku a banča čaj na odkyselování krve.

 

 

Monika Divišová
Názor výživové poradkyně Moniky Divišové

- Pro Ivanu pochvala za domácí dobroty – bulgur, zelenina, omáčka bez mouky – vypadá to, že dbá na pestrost, lehkost a vyváženost připravovaných jídel. Opět by se hodilo více čerstvé zeleniny.


- Pohled na školní jídelnu mě, jako odborníka, uvádí do rozpaků nebo možná až k pláči. Díky dlouholeté praxi nutričního poradenství a osobní práci s klienty se denně setkávám s lidmi, kteří už si uvědomují, že jídlem mohou předejít spoustě zdravotních problémů. Kde jinde bychom měli začít se zdravou výživou, než ve školní jídelně?

- Pokud děti konzumují jídla s vysokým obsahem cukru (koblihy, kakao, nudle s mákem) dochází takzvaně k výkyvům hladiny krevního cukru. Prakticky to znamená, že se snižuje schopnost soustředění, hyperaktivita, snižuje se imunita a v neposlední řadě je velmi zatížená slinivka, což zvyšuje riziko cukrovky. O velké energetické hodnotě takových jídel a jejich souvislosti s obezitou ani nemluvím.

 





Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře