Tereza Zamazalová | Reflex.cz
reklama
nahoru

Tereza Zamazalová

1. ledna 2012 • 12:00
Tereza Zamazalová
foto: Archív
reklama

 

Tereza Zamazalová

Tereza Zamazalová

Věk: 31

Město: Plzeň

 

Zaměstnání: travel konsultant a vedoucí plzeňské kanceláře společnosti zajišťující služební cesty pro firemní klientelu

Jak jí: Přítel mě označuje jako gurmána a já se nebráním. Mám moc ráda dobré a kvalitní jídlo, okolí o mně mluví jako o Pohlreichovi v sukních. Sice nevařím, ale moc dobře vím, jak má jaké jídlo vypadat, chutnat a jak se má uvařit. V chuti i vůni poznám sypká dochucovadla a podobné prefabrikáty. Pokud není něco v pořádku, stává se ze mě ostrý kritik. Na obědy chodím do restaurací v centru Plzně, mám zde již pár osvědčených podniků, kde vím, že mě nezklamou. Daly by se ovšem spočítat na prstech jedné ruky. Sem tam se blafu tedy také nevyhnu – to když polední nabídka těch osvědčených podniků zrovna nehodlá uspokojit mé chuťové buňky a já se „na blind“ vydám do nějaké neprověřené restaurace.

 

Radka Hozmanová
Názor ředitelky Evropské školy feng shui Radky Hozmanové

Terezko, nemám pocit gurmána z fotek vašich obědů. Většinou je to maso s unavenou zeleninou (pokud tam vůbec je) a také je tam pak většinou brambor v nějaké podobě. Chybí Vám ve stravě kvalitní polysacharidy, které dodávají energii šedé kůře mozkové. Najdete je v kvalitní (nepytlíkované) rýži. Je mnoho druhů, chuť obohatí jasmínová, celozrnná, červená, polobroušené druhy, dále pak kroupy, bulgur, jáhly.


To vše můžete použít jako základ pro slané zeleninové jídlo, nebo sladké jídlo, nebo jako dezert. Můžete je nakombinovat s dobře uvařenou obilovinou, např. špaldou. Nezapomeňte na luštěniny (fazole, čočku, hrách, cizrnu), které podporují energii pro ledviny a močový měchýř. Vaří se společně s řasou kombu, aby byly lépe stravitelné.

Maso zkuste obměnit s rybou, nebo tempehem, seitanem, nebo různými druhy tofu. Dopřejte si různé druhy zelenin různě připravované. Ať jsou s větším obsahem vlákniny ( jako pórek, brokolice…) nebo listová zelenina ( čínské zelí, mangold, …) nebo zelenina kořenová s energií více jinovou, tj. zklidňující, přináší více minerálů do těla. Používejte kvalitni organická ochucovadla, jako je shoyu nebo tamari a umeocet. Vše má enzymy.


Chybí mi u vás i pikles, nakládaná zelenina, aktivující játra a žlučník. Kvalitní minerály najdete v podobě příloh z chutně ochucených mořských řas. Podpoříte energii ledvin a močového měchýře a také člověka pomohou zklidnit po náročném dni. Dopřejte si sladké druhy zelenin, jako je dýně, pastyňák, různé úpravy cibule. Možná byste neřekla, jak dokáží být výborné. Vynechejte bílý cukr a nahraďte jej obilnými slady a zkuste se naučit připravovat sladké nepečené dezerty bez cukru. Pokud neznáte miso polévku a banča čaj, zařaďte si je do jídelníčku. Pomáhají snižovat kyselost krve a koncentrují nás na podstatné věci v životě.

 

 

Monika Divišová
Názor výživové poradkyně Moniky Divišové:

- Tereze také chybí v obědech zelenina, která napomáhá srovnat celkové Ph. Většina jídel je tzv. kyselinotvorných (maso, přílohy, cukr, mléko…), to znamená, že tělo pak musí samo vyvažovat správné Ph ze svých zdrojů. Nám pak chybí energie na přemýšlení, regeneraci a ochranu buněk. Proto když přidáte k jídlu zeleninu (nejlépe tmavě zelenou) tak alespoň částečně pomůžete s celkovým zpracováním jídla.

- Nevím, jak se dívá jako gurmán na čevapčiči s bramborem a tatarkou či jitrnice, ale z nutričního pohledu se nejedná o žádné zázraky.

- Bezva, že si Tereza před masovým víkendem naplánovala „lehčí“ indické jídlo. Maso rozhodně nemusí být součástí jídelníčku každý den. Existují i rostlinné formy bílkovin, například luštěniny.



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře