Jak správně vybrat kolo | Reflex.cz
reklama
nahoru

Jak správně vybrat kolo

Marek Novotný20. července 2012 • 14:26
Jak správně vybrat kolo
kolo
• foto: 
Profimedia.cz

Horské kolo, krosové, nebo snad silniční? Jestliže jste se rozhodli pro koupi nového kola, je dobře pečlivě zvážit jeho výběr. Nevhodně vybrané kolo pravděpodobně nepřinese očekávaný požitek z jízdy a může se stát, že po několika vyjížďkách skončí odložené a způsobí nechuť k cyklistice.

reklama

 

Při výběru kola je dobré mít na paměti i přísloví: „Nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci.“ Názory posbírané u vašich kamarádů, známých nebo kolegů na to, jaké kolo je nejvhodnější, se budou pravděpodobně lišit. Každý z oslovených bude považovat za nejlepší takové kolo, jež vyhovuje jeho způsobu využití. Následující rady a informace berte spíše jako doporučení, od čeho se při výběru nového kola odrazit. Jaké druhy kol tedy existují a k čemu se hodí?

 

Horská kola (MTB)

kolo
Horská kola jsou určena pro jízdu v rozmanitém terénu od lehkého až po náročný. Výběr konkrétního modelu se potom odvíjí od různých faktorů, jako třeba nejčastěji využívaný terén a jeho náročnost nebo doba strávená jízdou na kole. Tyto faktory jsou důležité i pro technické vybavení námi pořizovaného kola.

 

Horská kola (MTB) dělíme na tři základní typy: Prvním typem jsou horská kola s pevným rámem a pevnou vidlicí, tento typ je v současné době již na ústupu a objevuje se pouze na nejlevnějších supermarketových modelech. Druhým typem jsou horská kola s odpruženou přední vidlicí a pevným rámem (HT, hardtail). Třetím typem jsou celoodpružená horská kola s odpruženou přední vidlicí a odpruženým rámem (full).

 

Pro jízdu v lehkém terénu budou dostačovat modely v základní technické výbavě s pevným rámem, naopak pro častou jízdu náročným terénem vybíráme technicky lépe vybavené nebo celoodpružené modely, čemuž však odpovídá i cena. Horské kolo je možno použít i pro jízdu po silnici, ale díky jeho konstrukci a typu obvykle používaných plášťů není jízda po asfaltovém povrchu tak efektivní jako u krosového kola. Tuto nevýhodu lze částečně eliminovat výběrem plášťů.

 

Krosová kola

kolo
Kola určená jak do mírného terénu, tak i pro silnice a cesty. Obvykle jsou vybavena odpruženou přední vidlicí, avšak nižšího zdvihu než MTB. Krosové kolo si vybírá cyklista, který bude jezdit většinou po polních nebo lesních cestách a zpevněných komunikacích. Krosové kolo lze dočasně využít i v nenáročném terénu a mimo cesty. Oproti MTB je geometrie (způsob konstrukce) rámu krosového kola přizpůsobena pohodlnějšímu a napřímenějšímu posedu jezdce. Tento typ kola je vhodný pro cykloturistiku.

 

Cestovní (trekkingová) kola

kolo
Cestovní kola jsou určena hlavně pro silnice a zpevněné cesty. Je nevhodné a nepohodlné tento typ kola využívat v jakémkoliv terénu. Cestovní kolo je vhodné díky svému vybavení (blatníky, svítilny, nosič atd.) jako dopravní prostředek třeba do zaměstnání.

 

Silniční kola

kolo
Silniční kola jsou určena pro trénink a sportovní jízdu na silnicích nebo uzavřených okruzích, charakteristický je pro silniční kolo tvar řídítek – tzv. berany. Díky subtilní rámové konstrukci zaměřené na lehkost a výkon není silniční kolo vhodné k dovybavení brašnami ani pro pravidelnou jízdu v byť sebelehčím terénu, úzké pláště nebo galusky neposkytují patřičný komfort a jsou při terénním použití velmi náchylné k defektům.

 

Novou kategorií, jež se teprve formuje, jsou tzv. fitness kola, vycházející ze silničních modelů, majících ale rovná řídítka a mírně upravenou geometrii. Tato kola se výborně hodí třeba na odpolední kondiční vyjížďku, kde je prioritou lehké a rychlé kolo.

 

 

Výběr velikosti kola (rámu)

Po správném výběru kola z výše uvedených kategorií můžeme přistoupit k výběru vhodné velikosti kola (jeho rámu), obvykle se uvádí v palcích, centimetrech nebo jako označení S, M, L, XL, XXL.

 

Velikostí kola se rozumí vzdálenost mezi středem šlapacího středu a vrškem zámku sedlové trubky, v některých případech výrobci měří tuto vzdálenost na okraj horní rámové trubky. U horských, krosových a trekkingových kol se tento údaj uvádí většinou v palcích nebo označením S, M, L, XL, XXL, kdežto u silničních kol je většinou tento údaj uváděn v centimetrech nebo milimetrech.

 

Výška kola také záleží na průměru použitých ráfků, a proto platí, že kolo byste měli vyzkoušet v reálu. Postavte se obkročmo přes rám a zjistěte vzdálenost mezi horní rámovou trubkou a vaším rozkrokem. Ta by měla být dva až tři centimetry u silničního kola, tři až čtyři centimetry u krosového kola a pět až sedm centimetrů u horského kola. Z výše uvedeného tedy vyplývá, že neexistuje žádná „univerzální“ velikost kola, zejména při koupi prvního kola doporučujeme dát na odborníka ve specializované prodejně. Další rozměr, s nímž se u kol můžete setkat a často se setkáváte, je průměr kola.

 

Přibližná tabulka velikostí ve vztahu k výšce cyklisty:

výška postavy v cm

výška rámu

do 165

15", 16", S, do 44 cm

160–170

17", 18", M, do 48 cm

170–185

19", 20", L, do 52 cm

185–200

21", 22", XL, do 55 cm

nad 195

23", 24", 58 – 61 cm

Marek Novotný


Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře