Tým McDonald´s ve Vodičkově ulici čeká na své první zákazníky

Tým McDonald´s ve Vodičkově ulici čeká na své první zákazníky Zdroj: Archiv McDonald´s Česká republika

První restaurace McDonald´s se v ČR otevírala 20. března 1992. Byl to vůbec první fast food amerického typu u nás
Frontu na svůj první americký burger si v den otevření McDonald´s ve Vodičkově ulici v Praze vystálo 11 tisíc lid
Kdo chtěl být v březnu roku 1993 v Praze in, vzal si šusťákovku a stoupl si do fronty
Slavnostního otevření McDonald´s se zúčastnila i americká velvyslankyně Shirley Temple (vpravo)
Předpremiéra McDonald´s na Florenci. Na VIP party dorazila i Dáda Patrasová, Felix Slováček a Karel Svoboda
13
Fotogalerie

Nejslavnější hamburger světa slaví 50 let. Podívejte se, jak se u nás prodával první Big Mac

Ikonický burger franšízových restaurací McDonald´s slaví půlstoletí. Poprvé jej představil v roce 1967 Američan Jim Delligatti, majitel pensylvánské restaurace McDonald´s  a zároveň jeden z prvních franšízantů řetězce. O rok později se nabídka dnes už slavného sendviče rozšířila bleskovou rychlostí po celých Spojených státech. Dva plátky hovězího masa mezi třemi bulkami pečiva doplněné nakládanou okurkou, salátem, cibulkou a typickou Big Mac omáčkou se nevymazatelně zapsaly do historie.

První Big Mac v České republice byl prodán 20. března 1992. Tehdy „západní“ řetězec otevřel první českou restauraci v pražské Vodičkově ulici.  Ochutnat opravdový burger přišlo 11 tisíc zákazníků, a to i přes to, že nabídka tehdy nepařila k nejlevnějším. V roce 1992 zaplatil zákazník za Big Mac 50 korun, průměrná hrubá mzda přitom dosahovala asi 5 tisíc korun. Za čtvrtstoletí burger zdražil o 29 korun, průměrná mzda oproti tomu vzrostla trojnásobně.

Vývoj cen McDonald´s v ČR, zdroj: McDonald´s cena burgerů, ČSÚ průměrný platVývoj cen McDonald´s v ČR, zdroj: McDonald´s cena burgerů, ČSÚ průměrný plat|McDonald´s Česká republika

Kapitalismus v housce

Jedním z prvních, kdo v Čechách Big Mac ochutnal, byl Michal Mládek, který v den otevření první české restaurace pracoval v kuchyni, dnes je jedním z největších franšízantů řetězce u nás. „Big Mac jsem poprvé ochutnal na dovolené v zahraničí. Podruhé asi týden před otevřením restaurace ve Vodičkově ulici, v průběhu příprav na otevření. Tím, že jsem ten první den byl v kuchyni a burgery připravoval, můžu říct, že právě o Big Mac byl zájem asi největší. Je to jednoduše ikona, se kterou jsme poprvé ochutnali nejen dva plátky masa s omáčkou a salátem v housce, ale vlastně i kapitalismus,“ dodává.

Stabilnější než měna

Řetězec se pyšní tím, že svým zákazníkům po celém světě nabízí stejnou kvalitu i spolehlivý servis. Toho si všiml i redaktor deníku The Economist, Pam Woodal, který v roce 1986 poprvé vytvořil takzvaný Big Mac index – jednoduchý a zábavný způsob pro porovnání parity kupní síly neboli výkonu jednotlivých ekonomik.

Parita kupní síly vychází z předpokladu, že shodné výrobky by měly v přepočtu stát ve všech zemích stejně. Mnohdy zásadní rozdíly v prodejní ceně slavného burgeru ale ukazují na podhodnocení nebo naopak nadhodnocení měny. Ve srovnání s USA byla cena Big Macu v lednu tohoto roku vyšší pouze ve Švýcarsku, Norsku a Švédsku. V České republice je v porovnání s cenami v USA o asi 28 % levnější.

V původní nabídce na výběr mnoho nebylo 

Big Mac se do nabídky řetězce dostal až 13 let po otevření první americké pobočky. První restauraci známého řetězce otevřel potomek českých emigrantů Ray Kroc v roce 1955 v americkém Illinois. Původní menu McDonald´s ale bylo o poznání chudší, než jaké známe dnes. „Zatímco dnes najdou zákazníci v základní denní nabídce celkem 14 variant burgerů, různé wrapy nebo kuřecí nugety, první menu McDonald´s  obsahovalo pouze klasický hamburger, cheeseburger a hranolky. Zbytek nabídky byl tvořen mléčnými shaky a nápoji,“ vysvětluje tisková mluvčí řetězce pro Českou a Slovenskou republiku, Zuzana Svobodová.

Padesáté narozeniny oslaví každá země po svém. „Nám přišlo zajímavé ukázat lidem, co vše za těch 5 dekád bylo v módě v kontrastu s jednou neměnící se stálicí. Ve spolupráci s mladými českými návrháři připravujeme kolekci, která naši ikonu propojí s klíčovými atributy právě uplynulých 5 desetiletí,“ upřesňuje Svobodová.