Vánoční nákupy letos zcela ovládlo objednávání dárků v e-shopech.

Vánoční nákupy letos zcela ovládlo objednávání dárků v e-shopech. Zdroj: Profimedia.cz

Miliardový internetový Ježíšek: Nákup dárků se přesouvá z kamenných obchodů na web

Většina Čechů letos nakoupí část vánočních dárků přes internet. Očekávají od toho úsporu času i nižší ceny. Úměrně tomu však narůstá riziko, že jim domů přijde zboží, které v katalogu vypadalo poněkud jinak, nebo při platbě za zboží přes internet naletí sofistikovaným podvodníkům.

Podle průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a výzkumné agentury Nielsen Admosphere čtyři z pěti Čechů letos část dárků objednají ze svých obýváků od počítače a utratí za ně dohromady přes 50 miliard korun.

Nejvíc takto nakoupí oblečení, knihy a hračky. „Nejpopulárnější kategorie pro on-line nákup zůstávají na prvních místech dlouhodobě. Je však nutné si připomenout, že se jedná často o levnější kategorie zboží a četnost prodejů tak neznamená nutně nejvyšší obraty. Do těch rozhodně výrazně přispěje elektronika a samozřejmě prodej mobilních telefonů. Stále oblíbenější jsou pak vstupenky na kulturní akce a zážitkové poukazy,“ uvedl šéf APEK Jan Vetyška.

Hotové žně zažijí e-shopy, na něž se obrátí téměř polovina na internetu nakupujících lidí a pro které nákupy dárků pod stromeček tvoří nejvýznamnější část celoročního obratu.

Pozor na citlivé údaje

Nákup přes internet však nemusí vždy skončit dobře. Když pomineme možnost, že objednaný dárek dorazí až po Vánocích, je tu i riziko, že z e-shopu přijde zboží, které v katalogu vypadalo mnohem lépe anebo po jeho ozkoušení dotyčnému nesedí velikost, střih či barva a dárek se bude vracet.

Oproti klasickému nakupování v kamenných obchodech tu je však ještě jeden podstatný rozdíl. Zatímco při platbě v obchodu zákazník uhradí nákup hotově nebo platební kartou, u uzavírání obchodů přes internet dochází k mnohem sofi stikovanějšímu způsobu úhrady, u něhož si musí dávat kupující pořádný pozor.

Zadává totiž své citlivé údaje do různých rozhraní, platby navíc potvrzuje prostřednictvím SMS zpráv. A tyto zprávy (či jejich příjem) už nemusí být bezpečné. Na vině jsou škodlivé aplikace, takzvané malwary, které si majitelé telefonů často nevědomky sami instalují do svých mobilů. Mnohdy stačí i kliknout na odkaz v podvodné SMS zprávě a rázem v telefonu probíhá instalace infi kovaného softwaru. A mohou nastat velké problémy, které někdy skončí i podvodně vylákanými penězi. Ty však nepřijdou na účty obchodníka, ale internetových podvodníků.

Mobilní aplikace

Není se však čeho obávat. Největší tuzemské banky už vědí, jak těmto vykukům čelit, a mají pro tyto situace vyvinuté řešení v podobě takzvaných klíčů. Jedná se o mobilní aplikace pro bezpečné potvrzování plateb.

Například Česká spořitelna už více než rok nabízí svým klientům mobilní aplikaci George klíč, s níž má pod kontrolou veškeré platby a v případě potřeby se může pohodlně spojit s klientským centrem. Místo přepisování potvrzovacích SMS zpráv tak dotyčný člověk jednoduše prováděnou platbu potvrdí šestimístným kódem nebo biometricky, pomocí otisku prstu či skenu obličeje. Aplikaci George klíč nyní již používá téměř 400 tisíc uživatelů mobilního bankovnictví George. „Věříme, že do roku 2021 jej bude používat přes 80 procent uživatelů našeho digitálního bankovnictví, a to nejen pro potvrzování plateb, ale také pro platby kartou na internetu,“ uvedl Ondřej Pohanka, jenž je v České spořitelně odpovědný právě za rozvoj aplikace George klíč.

Banky připraveny jsou

Podobné mobilní klíče svým klien tům nabízejí i další velké banky v Česku. A těší se masové oblibě. „Mobilní klíče jsou aktuálně v oblibě a SMS technologii překonávají v několika aspektech. Z pohledu uživatelské přívětivosti jsou výrazně komfortnější alternativou SMS zprávám, protože ve většině případů nenutí uživatele zadávat číselné a jiné kódy,“ uvedl expert na kyberbezpečnost Jiří Urbanec. Banky tedy (nejen) na Vánoce už připraveny jsou. A jak to máte vy?