
Po roce téměř roční odmlce, kdy archeologové přerušili práce na nalezišti, se dostavil náhlý úspěch po obnovení prací. Tým totiž objevil vchod do města, které je jedním z pěti zaslíbených míst ve vytouženém Kanaánu, jež zmiňuje Starý zákon v knize Jozue. Kniha Jozue je sice známější pro svou druhou část, kde je popisováno dobývání Jericha, ovšem další pasáže jsou pro historickou paměť izraelského národa a neméně pro křesťanství významné.
Archeologové naznačují, že město muselo být klíčovým centrem, možná hlavním městem jedné části Kanaánu. Jméno města za tzv. období druhého chrámu bylo Betasaida a první nálezy hradeb ukazují na jeho mohutnost a zřejmě i velkou rozlohu. Město Ser je navíc zmiňováno i v Novém zákoně jako místo, kde se narodil svatý Ondřej a především kde žil Ježíš Kristus. Ředitel archeologického projektu Rami Arav, který se jmenuje příznačně Betasaida, pro Jerusalem Post uvedl, že z období druhého chrámu mají zatím jen velmi málo nálezů.
„Starozákonní město je několikrát zmíněno i v Novém zákoně, byla to zřejmě původně jen rybářská vesnice. Její význam ale narostl a je to právě toto město, kde Ježíš dle Nového zákona zázračně nakrmil lid pouhými pěti chleby a dvěma rybami,“ uvedl Arav, jenž pod záštitou americké univerzity v Nebrasce pracuje na výzkumu v této oblasti již přes třicet let.
Jozue, jemuž bývá připisováno autorství této starozákonní knihy, byl voják a vojevůdce, který zaujal místo svého předchůdce, popularizovanějšího Mojžíše. Jeho úkolem bylo dobýt Zemi zaslíbenou pro Izraelity vyhlazením hříšných a barbarských Kananejců, jejichž bohem nebyl nikdo jiný než Baal.
Město Ser, které nyní archeologové objevili, bylo předmětem dělení, jež je součástí další části knihy Jozue. Kanaán byl rozdělován na podíly a v jednotlivých částech knihy jsou vyjmenovávány hranice. Jozue 19:35: „Patří jim i opevněná města: Sidím, Ser a Chamát, Rakat, Kineret,“ zní starozákonní slova.