
Chystaná změna, kterou mají příští týden podpisem ztvrdit zástupci českého Uberu, se bude zatím týkat jen těch řidičů, kteří s ním začnou nově jezdit od začátku října. Opatření navazuje na dubnové memorandum se zástupci vlády, reagující na stížnosti taxikářů. Těm vadilo, že se šoféři Uberu nemusejí registrovat jako řidiči taxislužby a neskládají povinně zkoušky z místopisu. Taxikáři proti službě sdílené ekonomiky opakovaně protestovali blokádou klíčových pražských silnic.
V reakci na kontroverze od dubna Uber přistoupil na striktnější podmínky a nařídil svým řidičům skládat zkoušky z místopisu, kvůli čemuž organizuje přípravná školení a semináře. Podle magistrátu ale více než třetina řidičů nedorazila na zkoušky, pro které v květnu a červnu vypsal vždy pět termínů na každý týden. Úspěšnost těch, kteří ke zkouškám dorazili, pak nedosahuje ani padesáti procent. Kromě toho si řidiči Uberu musejí obstarávat průkaz řidiče taxislužby a registrovat svá auta do registru vozidel taxi.
Zmíněná povinnost registrace v systému evidence tržeb by se měla časem týkat i běžných taxikářů. Úprava zákona o EET, která jim to nařizuje, však leží už nějakou dobu v parlamentu a její schválení je zatím v nedohlednu. Memorandum mezi ministerstvem financí a Uberem taxikáři vítají, vidí v něm ale pořád jen malý posun v narovnávání podmínek.
K regulaci sdílené ekonomiky přistupují politici ve světě různě. V Londýně mělo nedávno dojít ke kompletnímu zákazu Uberu, vedení města se mu nakonec rozhodlo poskytnout patnáctiměsíční zkušební dobu, během níž má dojít k definici podmínek dalšího fungování. K zákazu se už dříve přistoupilo v Maďarsku či Dánsku, v Německu či Francii je pak zakázaná nejlevnější varianta jízdy, kterou Uber nabízí, tzv. UberPop.
V České republice byl zatím Uber zakázán jen v Brně, a to předběžným opatřením tamního krajského soudu. To bylo loni na podzim zrušeno, Uber nicméně zatím provoz v moravské metropoli úplně neobnovil. Nedávno vydaná novela silničního zákona se sdílenou ekonomikou zatím nepočítá.