
Kdybyste na konci 19. století nahlédli Američanům do talířů se snídaní, tak byste se možná podivili. Ranní zdroj energie se v té době sestával primárně z proteinů a celodenní stravování bylo založené na sušeném či čerstvém mase. Od roku 1861 zde zuřila válka Severu proti Jihu, neobdělávané sady a farmy následkem konfliktu chřadly a nasolené hovězí bylo pro vojáky nejjednodušší alternativou k snědku. Jedním z následků tohoto praktického stravování byly ale táhlé zažívací potíže a bolesti, se kterými si mnoho lékařů nevědělo v té době rady.
Pokrokový lékař James Caleb Jackson však pro své pacienty potřeboval vyváženější stravu. Jednoho dne ho napadlo z grahamové mouky vyrobit granulované pelety, které přes noc nechával nasát vodou, aby změkly a byly ráno podávány k snídani jeho pacientům. Blahodárný účinek se na jejich zažívání projevil téměř okamžitě a dá se říci, že první ranní cereálie tak byly na světě. Corn flakes, které si dnes vybavíme pod pojmem cereální snídaně, začal jako první vyrábět John Harvey Kellogg na konci 19. století.
Slazená, chutnější a stravitelnější verze tohoto jídla byla představena veřejnosti až v roce 1939 a rychle si získala srdce a chuťové buňky svých zákazníků. Z původně těžko stravitelného léku se stala chutná lehká, a především na přípravu rychlá snídaně, kterou si mnoho lidí okamžitě zamilovalo. Letos je to tedy již 80 let, kdy se staly cereálie součástí snídaní.
V Česku cereálie zpopularizovaly au-pairky
Do pádu železné opony u nás snídaňové cereálie prakticky nikdo neznal. Po revoluci se však situace začala pomalu měnit, protože s nápadem začít k nám dovážet cereálie přišel Zdeněk Jahoda, jenž se do té doby zabýval zahraničním obchodem.
„Začátky byly pomalé. Ale pomohlo nám, že tehdy spousta mladých Češek odjela jako au-pair do Anglie. Když se vrátily, cereálie už znaly a začaly kupovat a doporučovat dál,“ říká Zdeněk Jahoda o svých začátcích. V roce 1990 založil svou rodinnou společnost Emco a dodnes nás a dalších 50 zemí světa zásobí pestrou nabídkou snídaňových směsí.
„Dnes jsem hrdý na to, že každé druhé müsli, které se u nás prodá, je to naše. Lidé dokáží ocenit kvalitu a na tu jsme kladli vždycky velký důraz. S kolegy často vyjíždíme do zahraničí na různé potravinářské výstavy, neustále sledujeme trendy i zahraniční trhy, vozíme si vzorky produktů a hledáme inspiraci, impulsy pro nové výrobky. Současnými trendy ve světe cereálií je například již několik let protein nebo téma cukru. Ani my v Emcu tyto trendy nepřehlížíme a snažíme se s nimi držet krok. Letos máme hned několik novinek, které to dokazují,“ dodává.