Stočený tachometr může odhalit i laik. Jak?

Stočený tachometr může odhalit i laik. Jak? Zdroj: Shuterstock

Stočený tachometr může odhalit i laik. Jak?

Stočený tachometr má třetina prodávaných ojetin. Narazit na něj při koupi auta není nic výjimečného. Většina lidí se ale o stočení najetých kilometrů při nákupu vozu nedozví. Přijde je to na desítky tisíc korun, o které si prodejce navýší marži. A přitom i laik může stočený tachometr včas odhalit.

Odhalit stočený tachometr je těžkým oříškem i pro odborníky v autoservisech. U stočených aut se totiž často vyměňují díly, které by kvůli většímu opotřebení mohly prozradit, že auto najelo více, než kolik ukazuje tachometr. Vyměnit pedály, volant či řadicí páku je v poměru k výdělku levná záležitost, stejně tak ale i upravit historii najetých kilometrů v počítači vozu. U aut se stočeným tachometrem se často dbá na to, aby stočení nebylo možné fyzickou prohlídkou jednoduše zjistit. I když automechanik může být na odhalení stočeného tachometru krátký, laikovi se to může povést. Jak?

Stočený tachometr může odhalit i laik. Jak?Stočený tachometr může odhalit i laik. Jak? | Cebia

Stočený tachometr, havárie, omlazení, předražení. Vše můžete odhalit

Je k tomu potřeba znát VIN kód vozidla, díky kterému můžete odhalit elektronickou stopu, kterou za sebou auto zanechává. Ve chvíli, kdy máte VIN (z inzerátu, na dotaz od prodejce či zjištěný například z karoserie vozu), ho zadejte do systému AUTOTRACER na www.zkontrolujsiauto.cz a během chvilky se pak můžete dozvědět, jestli nemá auto stočený tachometr, jestli není bourané a případně jaká byla škoda, jak bylo servisované, jaký je skutečný rok jeho výroby. Zhruba každé páté prodávané vozidlo je omlazeno o rok či dva, což může prodražit auto až o 30 000 Kč. Dále se díky AUTOTRACERu můžete dozvědět, jaká je skutečná výbava vozu dle výrobce. Můžete si tedy zkontrolovat, zda souhlasí s výbavou, kterou inzeruje prodejce. Nezřídka se totiž stává, že prodejci inzerují vyšší výbavu, než vůz skutečně má, aby zvýšili jeho cenu a rychleji našli kupce. V AUTOTRACERu můžete dále zjistit, jaká je aktuální tržní cena auta a zda vás prodejce nechce natáhnout, zda a jak bylo v minulosti inzerované a za kolik se nabízelo, zda není evidované jako odcizené či zda není zatížené leasingem nebo spotřebitelským úvěrem a řadu dalších užitečných informací.

Záznamy z Autotraceru: Škoda Octavia stočená z 330 000 km na nájezd zánovního vozu.Záznamy z Autotraceru: Škoda Octavia stočená z 330 000 km na nájezd zánovního vozu. | Cebia

Záznamy z Autotraceru: Škoda Fabia stočená o 530 000 km.Záznamy z Autotraceru: Škoda Fabia stočená o 530 000 km. | Cebia

AUTOTRACER provozuje společnost Cebia, která už téměř tři desítky let pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám na trhu prodávaných ojetých aut. AUTOTRACER obsahuje více než miliardu záznamů o autech nejen z Česka, ale i ze zahraničí, a je tak největší databází o ojetých vozech ve střední Evropě. Data v systému pocházejí od značkových i neznačkových servisů, pojišťoven, leasingových a finančních společností, policie, autobazarů a prodejců ojetých vozidel, výrobců aut či inzertních a aukčních portálů z Česka i ze zahraničí.

Stočený tachometr zdraží vůz v průměru o 20 %

AUTOTRACER je plně dostupný online, proto informace lze získat během několika minut a ušetřit díky nim lze i statisíce. Jen za auto se stočeným tachometrem zaplatíte v průměru o 20 % více, než by mělo stát. Podobnou částku vás budou stát nepředvídané opravy a údržba v následujících letech. A stáčí se vozy všech značek, i těch luxusních. Například Audi Q5 vyrobené v roce 2011 a stočené v lednu 2017 o 159 000 km na 146 000 km bylo v listopadu téhož roku prodáno, přičemž kupující přeplatil skutečnou hodnotu vozu o 167 tisíc Kč, což bylo dokonce o 42 %. Větší cenové navýšení může být nejen u luxusních aut, ale například i u pětiletých vozidel ze segmentu malých a mini, která mohou být při stočení o 100 000 km dražší i o více než 30 %.

Z hlediska bezpečnosti i výše předražení vozu je ještě horší než stáčení tachometrů zatajování havárií. 99 % inzerátů na ojetá vozidla uvádí, že vozidlo nebylo havarované. Takový stav by se pojišťovnám zamlouval, skutečnost je ale jiná. V případě pětiletých aut má škodní událost 25 % z nich, což znamená, že byly více či méně poškozené. Může jít o prasklý nárazník, ale také o velkou havárii. V případě desetiletých aut je škodní událost v průměru u 60 % z nich.

Pětina dovezených aut je bouraná, každé dvacáté je po totálce

A kdo by se chtěl raději poohlédnout po kvalitní ojetině z Německa nebo jiné země, měl by teď zbystřit. Podle aktuální analýzy, kterou Cebia letos v říjnu zpracovala na vzorku reálných inzerovaných ojetých aut ze zahraničí, je 18 % po havárii, z toho 28 % po totálce. Každé páté dovezené ojeté auto bylo bourané, každé dvacáté natolik, že už by na silnicích nemělo vůbec jezdit!

Kvůli minimalizaci nákladů na opravu často chybí airbagy.Kvůli minimalizaci nákladů na opravu často chybí airbagy. | Cebia

V případě Německa byla frekvence škod ještě vyšší – 20 %. Taková auta jsou pro nepoctivé prodejce zlatý důl. Levně se opraví a dovezou k nám do Česka, kde se prodávají jako nehavarovaná. Co na tom, že kvůli minimalizaci nákladů na opravu často nemají airbagy, hlavně že se marže prodejce, která běžně dosahuje v průměru 15 000 Kč, několikanásobně zvýší. Průměrná zahraniční škoda přitom dosahuje 6,5 tisíc eur, tedy zhruba 170 tisíc Kč. A je třeba dodat, že analýza zahrnovala jen vozy do 11 let stáří. U těch starších, které tvoří polovinu dovezených aut, lze očekávat četnost havárií ještě větší. I proto se vyplatí si před podepsáním kupní smlouvy prověřit historii vozu v systému AUTOTRACER. Můžete se tak vyhnout tomu, že naletíte nepoctivému prodejci a draze zaplatíte za to, že ohrozíte svoji bezpečnost!

Jak je to s ojetinami?Jak je to s ojetinami? | Cebia