
Prodej praktických i nepraktických předmětů odkazujících k Francii si Elysejský palác vyzkoušel už loni v září, kdy se v rámci Dnů evropského dědictví otevřely jeho brány veřejnosti. Tehdy se během tří dnů podařilo prodat přes 7 tisíc produktů. Nedávno se obchod přestěhoval do online prostředí, (nejen) Francouzi teď mohou tedy nakupovat neustále. Stránky butiku se pyšní názvy designérských studií a společností, na jejichž výběru se podílela sama Brigitte Macron, aby s pomocí odborníků vybrala 70 produktů určených k prodeji. Tak vznikla značka Elyseé – Předsednictvo republiky.
„Budova Elysejského paláce je tři sta let stará dáma. Je centrem naší společné historie, místem, které každý den žije v rytmu prezidenta republiky a osmi set osob, které pracují po jeho boku. Naší povinností je zachovat toto naše dědictví čili jej renovovat. První práce začaly už v létě 2019 a následovat bude rekonstrukce společenského sálu, jenže toto všechno něco stojí,“ vysvětluje předsednictvo republiky na stránkách e-shopu a dodává, že touto iniciativou podporuje zejména regiony a francouzské firmy.
Některé kousky z elysejské kolekce jsou poměrně obyčejné, třeba tužky, sešity a pera – téměř vše v barvách trikolóry. Úsměv ale rozhodně vzbuzují předměty, jako je hrneček s portrétem prezidenta Macrona za 25 eur (přes 600 korun) nebo plyšový pejsek prezidentského páru Némo za 99 eur (2 500 korun). Skalní fanoušci prezidentského páru mohou zakoupit také tričko či tašku s nápisem „prezident“ nebo „první dáma“. Fascinující je rovněž tričko s nápisem „Poudre de Perlimpinpin“, což je fráze odkazující k údajně zázračným léčivým práškům, které však nemají žádný účinek. Prezident Macron toto slovní spojení použil v předvolební debatě, aby jím označil sliby a plány Marin Le Pen.
Některé ze sedmdesáti předmětů, jejichž prodej má přispět k rekonstrukci Elysejského paláce, si můžete prohlédnout v galerii.