Font

Font Zdroj: Reflex

Chcete ušetřit 400 milionů dolarů? Stačí změnit font, radí student

Suvir Mirchandani z Pensylvánie tvrdí, že vymyslel geniálně jednoduchou metodu, která americké vládě ušetří ročně miliony. Jeho plán, který vypracoval pouze pro školní studii, nyní udivuje desítky tisíc Američanů. TImes New Roman, tedy nejběžnější font, jež využívají desítky zemí, je podle Suvira důvodem nadbytečného plýtvání peněz.

Zprávu o závěrech teprve čtrnáctiletého chlapce přinesla před dvěma dny televize CNN a zpravodajský server deníku Daily Mail.

Channel a inkoust

„Písmeno e – běžně nejpoužívanější grafém v anglickém slovníku. Napíšete jen perem nebo dotykem klávesnice. Zatím jednoduché, že?“ popsal pro CNN mladý student. „A nyní si představte miliony a miliony vytištěných dokumentů a formulářů. A zamyslete se, kolik inkoustu je na to třeba,“ vyzývá dále. Upozorňuje taky na absurdní fakt, a to sice, že lahvička slavného parfému Channelu no. 5 je o polovinu levnější, než ekvivalentní dávka inkoustu.

Šetrný Garamond

Suvir postupoval následující metodou: zjistil grafémy, které jsou v textech nejčastěji užívané: podle něj jsou to e, t, a a r.Jednotlivá písmena tiskl ve čtyřech různých fontech, pokus několikrát opakoval, a vypočítal, do kolik inkoustu se při shodných textech spotřebovává. Ze čtyř běžně používaných fontů – Times New Roman, Comic Sans, Century Gothic a Garamond - je poslední ze jmenovaných podle jeho výsledků nejšetrnější.

400 milionů

Suvir nejprve své závěry publikoval v rámci školního projektu, kde vypočítal, že by díky změně typu písma ušetřila škola až 21 tisíc dolarů ročně. Časopis Journal for Emerging Investigators jeho závěry otiskl a vybídl jej, ať ve svém výzkumu pokračuje. Stejnou metodou pak aplikoval, když vypočítával, jak by mohly ušetřit státní instituce a vláda, kdyby tiskly pouze Garamondem. S výdaji 1,8 miliard dolarů ročně by podle jeho výpočtů ušetřily až 400 milionů.

Koik stojí změna?

Jediné, s čím studie mladého Suvira nepočítá, je suma, která by byla vyložena na případnou změnu fontu, která se může pohybovat až v několika desítkách milionů dolarů.