Zdroj: Platební instituce Roger a.s.

Chtěli jsme přinést harmonii do běžného života, říká majitel ájurvédského obchodu

Už 17 let se Day Spa věnuje zprostředkování přírodních produktů spojených s ájurvédou. Zda musí majitel takového konceptu věřit ve východní filosofii a jak složité je dovážet zboží z Indie, přibližuje zakladatel firmy Vladimír Paneš. 

Váš obchod se specializuje na prodej produktů spojených s ájurvédou. Je vám tato filosofie blízká?

Ano, začal jsem s ájurvédou, protože můj kamarád, a následně i společník ve firmě, byl její velký fanda. Já sám postupně přišel na to (jako člověk materiální), že tyto myšlenky mají praktické dopady a jsou lehce uchopitelné i z hlediska našeho běžného vnímání světa. Filozofie je pak prakticky podobná tomu, jak se my díváme na svět, jen s větším důrazem na harmonii. Při svém hektickém životě ji ale zatím moc aplikovat neumím.

Co pro vás bylo motivací k založení takového obchodu?

Začali jsme právě tou harmonií, vybudovali jsme malé wellness studio s masérnami a solnou jeskyní. Následně jsme chtěli klientům nabídnout i něco z ájurvédy. Myslím tím něco hmatatelného, co by jim mohlo pomáhat, či je jen na chvíli zklidnit v našem středoevropském žití, dát jim šanci chvíli relaxovat a “přibrzdit”. Začali jsme tedy s produkty, kterým kolega věřil a já jim postupně začal přicházet na chuť. 

A protože jsem akční, řekl jsem si, že tyto produkty můžeme nabídnout i ostatním, ne jen návštěvníkům našeho wellness studia. Vznikl tak e-shop Day Spa, díky kterému jsme nabídku našich produktů i značně rozšířili.

Podle čeho vybíráte produkty, které prodáváte?

Vybíráme kvalitní produkty, často v Bio kvalitě, u kterých víme, kdo je pěstuje a v jakých podmínkách. Při prvním pohledu se tedy může zdát, že nemusí být vždy zrovna nejlevnější na trhu, ale smyslem je, aby byly cenově dostupné pro co nejširší populaci. Zároveň se musí líbit nám a musíme v nich vidět smysl. Nekupujeme zboží jen proto, že je levné, musí mít přidanou hodnotu.

Platební instituce Roger a.s.

Vaši hlavní dodavatelé jsou z Indie a Srí lanky. Je komplikované dostat do Česka zboží z tak odlišných zemí?

Už mám nějaké zkušenosti, takže nyní jsem schopen nakoupit kvalitní finální produkty či suroviny (byliny, koření, oleje) za rozumnou cenu. Každý z výrobců má jiný postup při objednávkách, ale protože objednávky jdou převážně za stejnými producenty, již mi to problémy nedělá.

Postupem času jsem zjistil, jaká je běžná cena dopravy, co mě kde čeká, kde mohu očekávat problém nebo zdržení. Také již vím, že některé věci nelze mít “hned”, a zvláště v těchto zemích nelze vždy očekávat splnění smluveného termínu, byť i zde jsou vidět velké pokroky.

Daří se vám s takovým množstvím dodavatelů udržet dobrý obchodní vztah?

Až na malé výjimky ano. Špatný vztah vznikne pouze v případě, že zjistíme u dodavatele jedinou snahu - zisk za každou cenu - i s tím jsme se setkali. Potom s těmito dodavateli končíme spolupráci.

V případě zahraničních dodavatelů je pak vztah přeci jen uniformější, takže i slušnější - nikdo ze stávajících výrobců si nedovolí poslat něco, co by výrazně nesplňovalo požadavky z naší strany. Vědí, že bychom se k nim už nevrátili.

Pocítili jste v poslední době nějakým způsobem všude tolik zmiňovanou recesi?

Recese je vidět, lidé šetří. V našem případě ale díky širšímu portfoliu můžeme téměř vždy něco nabídnout. Co je ovšem vidět na první pohled, je stále zarytější vztah velkých odběratelů k nám drobným dodavatelům - stále zde funguje ruka ruku myje a proč vymýšlet něco, když současné “jakž-takž” funguje. 

Mohu uvést jeden příklad za všechny, který je velmi čerstvý. Jeden ze tří největších lékárenských distributorů mi přestal odebírat produkt, který jsem za několik let dokázal výrazně zpropagovat a tržby tohoto konkrétního produktu jsem zvýšil v jejich síti na několik milionů, se stálým nárůstem. Před necelými dvěma měsíci mi ale bylo sděleno, že budou nakupovat od někoho jiného. Slovy klasika (parafráze): “nic pro to sice dosud neudělal, s vámi problém nikdy nebyl, nevadí, že má výpadky, ale o to je to dražší!” Jsem přesvědčený, že tato situace skvěle dokumentuje to, jakým způsobem se s menšími hráči na trhu zachází - že cena, servis a kvalita nemusí být vždy to nejdůležitější v rozhodování, zda se produkt umístí na trh.

Jako firma byste měl mít připravené prostředky na další rozvoj. Jak si tedy vy udržujete zdravé cash-flow?

Udržet si zdravé cash-flow není úplně snadné. S rozvojem firmy jsou potřeba další a další investice, takže o úplně zdravé firmě dle mého názoru v našem celém segmentu nemůžeme hovořit.

Někdy je potřeba koupit to, někdy ono, a u větších odběratelů jsou časté delší splatnosti, někteří i zneužívají svého postavení. Proto jsem oslovil Platební instituci Roger, která nabízí finanční produkt určený přímo pro tento problém - zkracuje splatnosti faktur. Zpočátku jsem byl k této formě úhrady faktur nedůvěřivý, ale zjistil jsem, že dřívější platby za fakturu vychází levněji než úvěr v bance. Místo čekání na zaplacení faktury až 60 dnů, mám peníze na účtu do tří dnů, a mohu je tak rovnou investovat tam, kde zrovna potřebuji.

Platební instituce Roger a.s.