Black Friday

Black Friday Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Češi milují Black Friday. Loni během něj utratili 7 miliard korun, letos opravdové slevy pohlídá novela zákona

Obchodníci již netrpělivě odpočítávají dny do Black Friday, který letos připadá na pátek 24. listopadu. Nejrušnější nákupní den roku může e-shopům každoročně přinést až trojnásobnou návštěvnost. Podle Asociace pro elektronickou komerci loni Češi utratili okolo 7 miliard korun a nyní se předpokládá podobná hodnota. Slevové akce budou odvážnější než kdy jindy, meziroční poklesy v e-commerce totiž stále přetrvávají, uvádí odborníci ze společnosti Upgates. Výraznější zlevnění se očekává v segmentu sportovních potřeb a outdoorového vybavení. Díky novele zákona o ochraně spotřebitele se letos mohou nakupující s jistotou spolehnout, že slevy budou skutečné a již nebudou klamáni.

Česká e-commerce scéna zejména ze segmentu elektroniky toužebně očekává poslední dva měsíce letošního roku, kdy vrcholí nákupní horečka během Black Friday a předvánočního období. „Podobně jako v minulém roce poslouží letošní černý pátek k otestování spotřebitelských nálad. Obzvláště v době, kdy se e-commerce potýká s meziročními poklesy, které trvají déle, než se původně předpokládalo. Obchodníci doufají, že se jim podaří zvrátit dosavadní nepříznivý vývoj prodejů,“ komentuje Jan Rataj, generální ředitel společnosti Upgates.

Black Friday internetovým obchodům každoročně přináší až trojnásobnou návštěvnost. Asociace pro elektronickou komerci v roce 2022 odhadovala, že Češi během slevových akcí na Black Friday utratili okolo 7 miliard korun. Letošní rok by se výdaje měly pohybovat v podobných relacích.

Nakupování až do Vánoc

Zatímco ve Spojených státech se čtvrtý listopadový pátek a s ním spojené slevy řídí danými pravidly, u nás je Black Friday spíše synonymem slevových akcí pořádaných i několikrát do roka. „Ti nedočkavější již vytasili s prvními slevami, i když do 24. listopadu je ještě relativně daleko. Není vyloučeno, že ve slevových akcích budou někteří z nich pokračovat až do Vánoc. Při velkém propadu poptávky a vstupu nových hráčů na trh ani nemají příliš na vybranou,“ uvádí Jan Rataj a dodává: „do Česka nedávno vstoupila skrze internetové tržiště Allegro řada polských prodejců, kteří pro české e-shopy představují silnou konkurenci obzvláště na poli ceny.“

E-shopaři většinou spouští slevové akce zhruba čtyři dny před největším nákupním svátkem v roce. Spotřebitelé ale budou mít příležitost nakoupit zboží za sníženou cenu ještě po černém pátku, na který navazuje Cyber Monday. Prodejci navíc tuší, že spotřebitelé s nákupy budou postupně pokračovat až do Štědrého dne.

Výraznější slevy než dosud

Přesto, že mají spotřebitelé kvůli vysoké inflaci hlouběji do kapsy, díky Black Friday mohou na některém zboží výrazně ušetřit. Už dnes lze vidět, že se o zákazníky bojuje do posledního dechu. „Slevové akce jsou odvážnější než ty, na které byli lidé zvyklí. Překvapivé však je, že se to týká i zavedených retailových hráčů. Lze očekávat markantnější slevy než dříve,“ usuzuje Jan Rataj.

Vyšší slevy se objeví hlavně u sportovního vybavení a outdoorové módy. Tyto segmenty totiž hlavně během covidu zažily nebývale vysokou poptávku a pomalu se vrací na dřívější úroveň. Jejich prodejci mají v tuto chvíli výrazně přeplněné sklady zásobami, protože nepřesně odhadli poptávku. „Slevy musí obchodníci správně a dostatečně podpořit marketingovými akcemi. Díky tomu navštíví e-shop kromě vracejících se zákazníků, kteří ho znají a slevy vyhlížejí, také noví návštěvníci,” dodává Jan Rataj.

Letos jen férové slevy

Spotřebitelé mají tento rok větší jistotu, že jsou nabízené slevy skutečné. Nová legislativní pravidla pro cenové akce uvádějí, že se sleva počítá z nejnižší ceny, jakou měl výrobek za posledních 30 dní. „Právě díky novele zákona o ochraně spotřebitele se mohou letošní slevy jevit nižší než v minulých letech. Avšak skutečná úspora oproti tomu, kolik lidé ušetří vzhledem k běžným cenám, může být naopak vyšší,“ vysvětluje Jan Rataj. Už loni některé renomované internetové obchody novelu respektovaly a uváděly férové slevy. Obchodníci, kteří chtějí i teď lákat na falešné slevy, ovšem riskují postih.

Seznam rizikových internetových obchodů s nepoctivými prodejci pravidelně aktualizuje Česká obchodní inspekce. Webová stránka Hlídač shopů zase mapuje vývoj cen zboží napříč různými segmenty, takže si opatrný nakupující jednoduše ověří výši slevy.