nahoru

Fenomén jménem Crowdfunding

Prezentace klienta 10. září 2020 • 00:00
Fenomén jménem Crowdfunding
foto: Expobank

Občas se může stát, že se setkáte s pojmem, který vidíte poprvé. Jedním z nich v častých případech bývá i Crowdfunding. Co se pod ním skrývá? 

Možná tento pojem někteří z vás znají. Crowdfunding je vhodný zejména pro začínající podnikatele bez počátečního kapitálu, za to však s dobrým nápadem. Pomoct ale dokáže i zkušenějším lidem v tomto odvětví, a to například při rozšiřování firmy. Pojďme se na to společně podívat.

Crowdfunding

Crowdfunding je moderní způsob financování. Nezáleží na tom, zda se jedná o financování komerčního či nekomerčního projektu. Tato metoda je tady pro všechny. Je to způsob financování, kdy se lidé pomocí menších částek skládají na požadovanou a zároveň cílovou částku rozjiždějicího projektu. Pokud máte nápad, ale nemáte dostatečné množství financí, můžete pomocí projektů zabývající se zprostředkováním crowdfunding požádat o finanční částku.

Následně se na ni budou skládat ostatní lidé. Projekt je otevřen většinou po dobu 30 dnů. Do té doby se finanční prostředky musí vybrat. V opačném případě nemá zakladatel projektu na finance nárok. Částka musí být vybrána v plné výši. Jestliže je projekt zajímavý, pak lze počítat i s překročením požadované částky. 

Statistiky největšího portálu Kickstarter – počet úspěšných a zafinancovaných projektů.

. .Foto Expobank

Rozdělení crowdfundingu

Crowdfunding se rozděluje do několika kategorií. Je však potřeba vědět, že za příspěvky, které od lidí získáte musíte nabídnout jistou odměnu. Ta by měla být v hodnotě pohybující se v rozmezí od 15 % do 20 %. Jestliže zakládáte crowdfunding kampaň, pak je nutné vyplnit i částky. Přispivatel si bude moct vybrat, jakou částku vám chce přispět. Za každou přispěnou částku musíte dát investorovi odměnu (př. 100,- Kč a odměnu pro investora bude video poděkování). U vyšších částek to mohou být vaše služby, produkty nebo cokoliv jiného.

První kategorií crowfundingu jsou charitativní projekty. Dále se crowdfunding rozděluje na odměnový a dluhový. Poslední kategorií jsou následně podílové kampaně. Pro crowdfunding kampaně existují zprostředkovatelské portály. U nich je potřeba při zakládání svého projektu vyplnit několik údajů. Mezi tyto údaje patří název a popis, motivační video, kategorie, rozpis (na co využijete finanční prostředky), plán financování, cíle, odměny pro investory a odpovědnost. Crowdfunding patří mezi moderní způsoby financování.