nahoru

Fenomén jménem Crowdfunding

Prezentace klienta 10. září 2020 • 00:00
Fenomén jménem Crowdfunding
foto: Expobank

Občas se může stát, že se setkáte s pojmem, který vidíte poprvé. Jedním z nich v častých případech bývá i Crowdfunding. Co se pod ním skrývá? 

Možná tento pojem někteří z vás znají. Crowdfunding je vhodný zejména pro začínající podnikatele bez počátečního kapitálu, za to však s dobrým nápadem. Pomoct ale dokáže i zkušenějším lidem v tomto odvětví, a to například při rozšiřování firmy. Pojďme se na to společně podívat.

Crowdfunding

Crowdfunding je moderní způsob financování. Nezáleží na tom, zda se jedná o financování komerčního či nekomerčního projektu. Tato metoda je tady pro všechny. Je to způsob financování, kdy se lidé pomocí menších částek skládají na požadovanou a zároveň cílovou částku rozjiždějicího projektu. Pokud máte nápad, ale nemáte dostatečné množství financí, můžete pomocí projektů zabývající se zprostředkováním crowdfunding požádat o finanční částku.

Následně se na ni budou skládat ostatní lidé. Projekt je otevřen většinou po dobu 30 dnů. Do té doby se finanční prostředky musí vybrat. V opačném případě nemá zakladatel projektu na finance nárok. Částka musí být vybrána v plné výši. Jestliže je projekt zajímavý, pak lze počítat i s překročením požadované částky. 

Statistiky největšího portálu Kickstarter – počet úspěšných a zafinancovaných projektů.

..Foto Expobank

Rozdělení crowdfundingu

Crowdfunding se rozděluje do několika kategorií. Je však potřeba vědět, že za příspěvky, které od lidí získáte musíte nabídnout jistou odměnu. Ta by měla být v hodnotě pohybující se v rozmezí od 15 % do 20 %. Jestliže zakládáte crowdfunding kampaň, pak je nutné vyplnit i částky. Přispivatel si bude moct vybrat, jakou částku vám chce přispět. Za každou přispěnou částku musíte dát investorovi odměnu (př. 100,- Kč a odměnu pro investora bude video poděkování). U vyšších částek to mohou být vaše služby, produkty nebo cokoliv jiného.

První kategorií crowfundingu jsou charitativní projekty. Dále se crowdfunding rozděluje na odměnový a dluhový. Poslední kategorií jsou následně podílové kampaně. Pro crowdfunding kampaně existují zprostředkovatelské portály. U nich je potřeba při zakládání svého projektu vyplnit několik údajů. Mezi tyto údaje patří název a popis, motivační video, kategorie, rozpis (na co využijete finanční prostředky), plán financování, cíle, odměny pro investory a odpovědnost. Crowdfunding patří mezi moderní způsoby financování.