Architekt Radek Šíma

Architekt Radek Šíma Zdroj: Nguyen Phuong Thao

O mostě na Vltavě s výhledem na Vyšehrad snily generace českých architektů.
Dvorecký most – předpínací lana prostředního taktu
Dvorecký most – noční zákres z Branické vyhlídky
Pohled do Smuteční síně Turnov
Smuteční síň Turnov – vstupní hala: Hvězdné nebe – výsek severní podzimní oblohy – souhvězdí Pegas, Perseus a Andromeda. Enkaustika od Pavly Gregorové-Šípové.
7 Fotogalerie

Pro českého architekta je most v Praze svatý grál, říká autor dvoreckého mostu Radek Šíma

Marek Gregor
Diskuze (0)

Architekt Radek Šíma (57), jeden ze zakladatelů Atelieru 6 (dále Čížek, Moravec a Nekola), získal v roce 2004 Grand Prix Obce architektů za novostavbu smuteční obřadní síně v Turnově; další mimochodem právě vzniká v jeho rodných Strakonicích. V roce 2010 byl vyhlášen architektem roku. Za minulého vedení NGP se podílel na úpravách Anežského kláštera, aktuálně je před dokončením jeho životní dílo – Dvorecký most přes Vltavu s výhledem na pražský Vyšehrad.

Pamatuji si dobře, že jste s Atelierem 6 a společností Tubes vyhráli soutěž na realizaci Dvoreckého mostu na podzim roku 2018 ve druhém kole nad slavným španělským architektem Santiagem Calatravou, mimo jiné autorem posledního, čtvrtého mostu na Canalu Grande v Benátkách?

Ano. K tomu se váže oslavná příhoda: to odpoledne, hned jak jsme se to z médií dozvěděli, vyrazili jsme vítězství zapít. Na druhý den, když jsme se probudili a zjistili, kdo skončil na druhém místě o jediný bod za námi, „nezbylo“ nám nic jiného než to jít oslavit znovu.

S Calatravou jsem tehdy dělal rozhovor k jeho výstavě v Praze v Domě U Kamenného zvonu.

Kdybychom to tušili dopředu, asi by nás ani nenapadlo vůbec s ním zkřížit tužky. Až později nám došlo, že ta jeho výstava znamenala cosi, jako že Santiago Calatrava přichází do Prahy.

Jak si vaše vítězství z dnešního pohledu vysvětlujete?

První, co nás napadlo, když jsme o účasti v soutěži začali uvažovat, bylo: Projektujeme most na dohled jednoho ze středobodů Prahy i celé země. Když Smetana psal Vltavu, na místě pilířů dnešního Dvoreckého mostu mu tóny začínají gradovat, aby pak skladba, když „protéká“ kolem Vyšehradu, kompozičně vyvrcholila – vplula do středu země. A my na tom místě plánujeme bránu do města. Znovu jsem si pak – asi už podvacáté – otevřel útlou knížku od V. V. Štecha Procházky Prahou (1972), kde hned na začátku vysvětluje, proč je Praha tak krásná a co je na ní tak fascinující. Píše: „Praha je městem plastickým, je moderovanou krajinou, kterou utváří Vltava.“ Tam vzniká krásno momentu, když vykročíte ze spletitých uliček a najednou se před vámi rozevře široširá krajina, kterou moderuje řeka sama. Dalším z inspiračních zdrojů mi byla knížka Genius loci norského teoretika architektury, sociologie a historie Christiana Norberga-Schulze, který v ní definuje tři zásadní místa s výjimečnou městskou atmosférou – a Praha je jedním z nich. Říká, že je městem tajemství a romantiky, a stejně jako Štech upozorňuje na měřítko, v němž se v uličkách noříte hlouběji a hlouběji do detailu, až jste najednou konfrontováni s fenoménem řeky. Takže se dá říci, že já, náplava – vyrůstal jsem v jižních Čechách, ve Strakonicích u Otavy –, jsem o mostě od začátku uvažoval v podstatě památkářsky.

Proto kubizující tvar Dvoreckého mostu, který odkazuje ke druhé hranici širšího centra Prahy, již pro mne představuje Janákův ­Libeňský most?

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Začít diskuzi