Tomáš Reichel, ředitel brněnského nakladatelství Host

Tomáš Reichel, ředitel brněnského nakladatelství Host Zdroj: Archiv nakladatelství Host

Tomáš Reichel z Hosta: Na jaře se trh propadl asi o 10 až 15 procent, ale Vánoce snad dopadnou dobře

Reflex v souvislosti s článkem Vyložme knihy na stůl (najdete ho v aktuálním RX 48/2022), jenž se týká aktuální situace na knižním trhu, oslovil desítku předních českých nakladatelů a nakladatelek. Odpověděli na sedmero otázek, jednotlivé rozhovory jsme postupně uveřejnili zde, na www.reflex.cz. Projekt uzavírá Tomáš Reichel, ředitel brněnského nakladatelství Host.

Básník a nakladatelský redaktor Tomáš Reichel (* 1971) pomáhal svému spolužákovi z brněnské filozofické fakulty Miroslavu Balaštíkovi po roce 1995 vést literární revui Host a budovat stejnojmenné nakladatelství. V roce 2009 pro Hosta získal sérii Milénium od švédského autora Stiega Larssona, která odstartovala vlnu zájmu o severskou krimi u nás. Nyní řídí velké nakladatelství publikující ročně na 150 titulů z oblasti české i zahraniční prózy i poezie, krimi, sci-fi, dětskou i populárně naučnou literaturu. V posledních několika letech se o Hostu hovoří zejména v souvislosti s tuzemskými autorkami; u Hosta své knihy vydává mj. V. Hanišová, A. Mornštajnová, P. Soukupová, P. Dvořáková, D. Táborská aj.

Jak vaše nakladatelství poznamenal lockdown během pandemie? Lidé začali číst více; začali ovšem také více kupovat? Nebo už je český konzument literatury několik let ochoten utratit za knihy stejné množství peněz ročně, ale jejich reálná hodnota (a počet prodaných výtisků knih) je vzhledem k inflaci logicky nižší?

Propuknutí pandemie a následný lockdown byl samozřejmě šok, tržby z knihkupectví se propadly, ale lidé nakupovali na internetu. V průběhu dvou covidových roků docházelo v tržbách k velkým výkyvům, ale v součtu naše nakladatelství významný propad nezaznamenalo, a pokračovalo v postupném růstu jako v předchozích letech. I když samozřejmě nikdo neví, jak by to vypadalo bez covidu.

Předpokládám, že dotaz na inflaci se vztahuje k současnému období, takže ano, z naší zkušenosti vyplývá, že lidé si za stejné peníze kupují menší množství kusů knih.

Po pandemii přišla válka a zdá se, že s ekonomickou krizí spojenou s Putinovou invazí kupujícím dochází dech. Jak hodně se prodeje vašich knih propadly?

V jarních měsících se trh propadl podle dostupných informací asi o 10 až 15 procent, my jsme zaznamenali propad proti našim plánům o necelých deset procent, ale meziročně nám tržby díky silným titulům, především Bílé Vodě Katky Tučkové, za první pololetí vzrostly. V létě se trh stabilizoval, začátkem podzimu přišel další otřes, když lidé reagovali na raketový růst cen plynu a elektřiny, ale všichni doufáme, že Vánoce dopadnou dobře a knížka zůstane oblíbeným dárkem.

Jak s tím bojujete?

Krize teprve začala a ekonomika se nezadržitelně propadá do recese. Na to se samozřejmě musí každý, ať už jednotlivec, nebo firma, připravit, jak nejlépe může. V Hostu jsme si po skončení „horké fáze“ pandemie v polovině loňského roku řekli, že když jsme obstáli v lockdownech, je čas ještě trochu víc šlápnout na plyn, a naplánovali jsme si na letošek a další roky rozšíření produkce a přijali jsme na to několik nových zaměstnanců. Bohužel to, co se stalo letos na jaře, nás přinutilo naše plány revidovat. Vrátili jsme se prakticky o rok zpět, museli jsme s velkou lítostí propustit několik kolegů, odsunuli jsme asi deset procent titulů na příští rok, zpomalili jsme nákup práv. Obecně ale chceme naši produkci po letech růstu spíš stabilizovat, než že bychom se chystali na nějaký dramatický pokles nebo dokonce rušení již rozpracovaných titulů. Věříme, že budeme těžit z našich úspěšných autorů a „longsellerů“, kterých máme, doufejme, dostatek, a uvádění nových objevů na trh bude po nějakou dobu složitější a pomalejší.

Ceny knih vystoupaly do nebeských výšin. Snažíte se tlačit cenu knih na minimum – nebo jakou zaujímáte taktiku, pokud jde o naceňování knih?

Nikdo nemá radost z rostoucích cen, ale nemůžeme prodávat knížky pod výrobními náklady. Kromě toho, že zdražují vstupy od tisku, přes energie, nájmy, mzdy…, při nižších počtech prodaných kusů musíme z jednoho výtisku získat víc peněz, aby nebyl projekt ztrátový. A nezbývá nám než věřit, že to budou čtenáři akceptovat.

V Česku se jeví jako velký problém distribuce knih. Zejména malí nakladatelé si v posledních letech stěžují na to, že velcí distributoři jejich ceny bez předchozí domluvy snižují, že zůstávají za prodané knihy i několik měsíců dlužni a drží tak nakladatele s menším obratem v šachu a občas na hraně bankrotu… Co s tím?

Z našeho pohledu funguje distribuce uspokojivě, občasné nejasnosti se vždy vyřeší. Samozřejmě s poklesem trhu může docházet k občasným výkyvům ve splatnosti, ale věřím, že naši partneři dokáží svůj provoz přizpůsobit měnícím se podmínkám a problém nebude narůstat. Nicméně Host je relativně velké nakladatelství a zkušenost menších nakladatelů může být odlišná.

Jaká je vaše prognóza a strategie pro další dva roky, kdy se bude ekonomická situace velmi pravděpodobně nadále zhoršovat?

Myslím, že ekonomika i knižní trh budou následující rok nebo dva mírně klesat. Jak už jsem říkal, naše strategie je taková, že jsme zastavili růst, plánujeme naši produkci stabilizovat zhruba na úrovni 150 titulů ročně. Snažíme se hledat úspory, omezujeme rozvojové projekty. Tiskneme menší počty kusů, snížili jsme nákup zahraničních práv. Věříme, že naše cílová skupina je jednak knížkám věrná, jednak je recesí relativně méně ohrožená, takže to snad ustojíme.

Na jaké tituly z vaší aktuální produkce před Vánoci spoléháte nejvíce?

Kromě Katky Tučkové a Larse Keplera máme letos na podzim řadu dalších velice silných titulů. Zahradu Petry Dvořákové, povídkovou knížku Liliputin Jana Němce, po mnoha letech se s novou detektivkou vrátila Asa Larssonová, pro fanoušky fantasy Stín bohů od skvělého britského autora Johna Gwynnea. Z non-fiction Nesmrtelnou hru, historii šachů od Davida Shenka. A těsně před vánoci vyjde nový román Petry Soukupové Nikdo není sám. Myslím, že se čtenáři mají na co těšit.