Joachim Dvořák, vydavatel dětského magazínu Raketa

Joachim Dvořák, vydavatel dětského magazínu Raketa Zdroj: Nguyen Phuong Thao

Nakladatelé oslovení Reflexem v projektu Vyložme knihy na stůl. Zleva stojí Eva Plešková z NLN, Aleš Lederer z Prostoru, Joachim Dvořák z Labyrintu, Martin Vopěnka z Prahu, Radka Patočková z nakladatelství Kher, sedí pak zleva Veronika Hudečková Benešová z Verzone, Antonín Kočí z Euromedia Group a Anna Horáčková z Paseky. Na snímku bohužel chybějí Jiří Pavedět z Academie a Tomáš Reichel z Hosta.
Joachim Dvořák, zakladatel nakladatelství Labyrint
Český, avšak nyní i německy píšící spisovatel Jaroslav Rudiš publikuje v Labyrintu od svých začátků. Zde ve stanu Reflexu na Colours of Ostrava.
3
Fotogalerie

Bojovat musíte každý den, abyste měli chuť pracovat, přestože máte prázdný účet, říká Joachim Dvořák z Labyrintu

Joachim Dvořák ve svém nakladatelství Labyrint už přes čtvrt století vydává kvalitní beletrii, knihy o umění, komiksy a v edici Raketa také knížky pro děti. Reflex ho oslovil v souvislosti s chystaným článkem Vyložme knihy na stůl, jenž se týká aktuální situace na knižním trhu. Rozhovory s deseti předními českými nakladateli a nakladatelkami postupně uveřejníme. 

Mezi kmenové autory Labyrintu patří Petr Sís, Jaroslav Rudiš, Jaromír 99, Lenka Reinerová, Olga Walló nebo David Böhm a Dr. Racek. Joachim Dvořák od roku 2014 vydává také Raketu, kvalitní časopis pro děti.

Jak vaše nakladatelství poznamenal lockdown během pandemie?

Panice jsme v nakladatelství nepropadli na jaře 2020 ani o dva roky později, když Rusové vtrhli na Ukrajinu. Z mého pohledu je situace pro většinu odvětví v kultuře svízelná už několik sezón, ale stěžovat si nebudu. To, že chci vydávat knihy pro děti a náročnější čtenáře dál, je moje svobodná volba a musím se jako majitel firmy postarat o to, aby vše fungovalo, aby všichni dostali za svou práci férově zaplaceno. Vymlouvat se na to, že se knihy špatně prodávají, aby mi autor slevil z honoráře nebo výtvarník kreslil za polovinu, mi přijde nedůstojné. Dlouhá léta tvrdím, že vychází zbytečně mnoho knih, ať si kolegové z branže sáhnou do svého svědomí. Ale každý nakladatel má jinou filozofii podnikání a to je nutné respektovat. Plakat a nadávat někde na náměstí kvůli inflaci a zdražování všeho k ničemu nevede. Když je krize, máme hledat nové cesty, ne sedět na mezi s nataženou rukou. Věřím tomu, že každý může svým malým dílem něco pozitivního ve svém okolí měnit, ale asi vám úplně neodpovídám na vaši otázku…

Po pandemii přišla válka a zdá se, že s ekonomickou krizí spojenou s Putinovou invazí kupujícím dochází dech. Jak hodně se prodeje vašich knih propadly?

Čísla jsou jednoduchá, ale také zavádějící. Naše prodeje v knihkupecké síti se za prvních deset měsíců letošního roku oproti tomu minulému propadly určitě o čtvrtinu. Když porovnám jaro 2020, kdy se zavřela všechna kamenná knihkupectví a lidé s velkým nadšením chtěli své oblíbené nakladatele podpořit nákupy přes jejich e-shopy, tak je jaro 2022 v realizovaných objednávkách horší o 60 procent.

Jak s tím bojujete?

Bojovat musíte každý nový den, abyste měli chuť pracovat, přestože vám všichni netleskají nebo máte účet blízko nule. Kdybych do podnikání léta nedával své soukromé finance, asi bychom se na tom nataženém laně, které vede ke čtenářům, povážlivě houpali… Ale člověk nesmí sklánět hlavu, když má vůli a dost energie. Je přirozené pomáhat, a tak naopak i z toho mála, co vyděláme, jsme finančně podpořili dvě ukrajinská vydavatelství a zorganizovali sbírku na vydání speciálního čísla časopisu Raketa v ukrajinštině. Projekt podpořilo 440 dárců a nakonec se k němu přidalo i několik institucí, takže jsme ukrajinským dětem po celé České republice mohli rozdat přes 50 tisíc výtisků. Nikoho jsem nepropustil, naopak jsem všem svým zaměstnancům přidal. A knihy vydáváme ve stejném tempu a rozsahu jako dříve, jen ještě více přemýšlíme, čemu věnovat pozornost a co za ni nestojí, i kdyby to nabízelo rychlý výdělek.

Snažíte se tlačit cenu knih na minimum? Nebo jakou zaujímáte taktiku, pokud jde o naceňování knih?

Kateřino, dám vám příklad: Vezměte všechny své děti na výlet do Prahy a jděte do nějakého multiplexu na rodinný film. Zakažte jim koupit si mega kolu a popcorn a jen vydělte cenu lístku počtem dětí a srovnejte si to s tím, kolik by vás stály třeba dvě nové knihy. Jestli dvouhodinový animovaný zážitek v kině má stejnou hodnotu jako knihy, ke kterým se můžete vracet a nakonec je ještě někomu darovat dál. Řekl bych, že je to otázka priorit. Knihy se u nás dlouhodobě prodávaly za nízké ceny, oproti třeba Německu, a pořád jde o nejlevnější dárky, které si lidé mohou dovolit. Aspoň jednou dvakrát za rok.

Jaká je vaše prognóza a strategie pro další dva roky, kdy se bude ekonomická situace velmi pravděpodobně nadále zhoršovat?

Svět se mění, prognózy nejsou veselé, zima bude dlouhá. Jistotu, jak věci dopadnou, nemáme, ale do poslední chvíle bychom měli doufat v to, že dobře. A neměli bychom se bát proto udělat vše, co je v našich silách.

Na jaké tituly z vaší aktuální produkce před Vánoci spoléháte nejvíce?

Spoléhám na naše čtenáře, oni mají dobrý vkus. Celý rok jsme poctivě připravovali knihy, o kterých jsme přesvědčeni, že si své místo na slunci zaslouží.