Jedna z nejpopulárnějších českých kapel na narozeninové turné „trénovala“ v Londýně

Jedna z nejpopulárnějších českých kapel na narozeninové turné „trénovala“ v Londýně Zdroj: Jan Nožička

„Turné Lucie 40 let není jen série koncertů, ale je to komplexní umělecký projekt, který propojuje hudbu, scénografii a špičkové technologie na světové úrovni.“
Fronta fanoušků skupiny Lucie před westminsterským klubem 229
Robert Kodym a autor článku Marek Gregor v zákulisí před koncertem
I letos byl koncert přijatý s nadšením
V Londýně hrála Lucie třikrát a pokaždé to měl na svědomí promotér Štefan Krasňanský – pro našince Pišta, pro Brity Pishter
5 Fotogalerie

Lucie 40 let: Jedna z nejpopulárnějších českých kapel na narozeninové turné „trénovala" v Londýně

Marek Gregor
Diskuze (0)

Začátkem podzimu 1989 se Lucie vydávala na své první turné: kulturáky po krajích českých s předvánočním svatým grálem – vyprodanou Lucernou. Na tréninkovou show, dnešními slovy „warm-up“, jsem tehdy spolu s nimi vyrazil do kulturáku na Kladně. Do plánovaného turné a pražského vystoupení však vstoupil 17. listopad. Nyní, po 36 letech a definitivním odchodu Davida Kollera z kapely, se Lucie vydala do Londýna, do klubu 229. Na skvělé zářijové koncerty v Londýně, kde Lucie vystoupila v nové sestavě se zpěvákem Viktorem Dykem, navazuje série pěti velkých halových show v Ostravě, Brně a dvakrát v Praze, s vyvrcholením 19. prosince na Zimním stadiónu v Plzni.

Největší česká kapela si za čtyřicet let své existence prošla kdečím. Vzniku předcházely porodní bolesti v Prášku, jak se skupina jmenovala v prenatálním období v polovině osmdesátých let, kdy ji následně opustili tehdy namistrovaný zpěvák Michal Penk, nepříliš výkonný klávesista Petr Franc a vinou odchodu na vojnu i bubeník Tomáš Waschinger. Sestava se ustálila, až když se k Robertu Kodymovi a P.B.CH. přidal klávesista Michal Dvořák, jenž s sebou po čase přivedl kolegu z kapely Zoo, zpěváka a hráče na bicí nástroje Davida ­Kollera.

Tahle čtyřka od roku 1987 v normalizačním rybníčku plném produktů Ladislava Štaidla, Františka Janečka a Petra Hanniga působila jako zjevení. Už po roce u Supraphonu vydali první singl Pár fíglů, který následovaly Dotknu se ohně Troubit na trumpety by se nám líbilo. Na podzim 1989 se chystalo turné s vrcholem ve Velkém sále Lucerny. Do hry vstoupila sametová revoluce a na vyprodanou Lucernu si museli počkat.

Co jste mi to udělali

Sedíme v Londýně s Michalem Dvořákem a vzpomínáme na devadesátky, které v Praze začaly 17. listopadem 1989. Dvořák s Kollerem tehdy byli na návštěvě u Michalova strýčka, sochaře Petra Kavana, na Malé Lhotě v Českém ráji. P.B.CH. s Robertem ten podvečer zkoušeli v suterénní zkušebně v pražské Mikulandské ulici, v činžáku, kde Michal bydlel. „Druhý den nám volali, že prý najednou slyšeli bouchání na dveře, za nimi vyděšený tubista a baletka z Národního divadla,“ líčí Dvořák. „Pustili je dovnitř, zamkli, zhasli. Nikdo netušil, co se bude dít. Pošlou na nás armádu? V neděli devatenáctého jsme jeli do Humpolce. Vítá nás pořadatelka, v šatně chlebíčky… Nastoupili jsme na pódium, zahráli Oheň, vystoupení přerušili a přečetli studentské prohlášení s tím, že komouši jsou svině, a koncert jsme ukončili. Druhý den volala pořadatelka: ‚Pane Dvořáku, co jste mi to udělali… Já tady končím, zlikvidují mě. Mám rodinu a děti, to nemyslíte vážně, já vás měla tak ráda!‘ Střih. Po pěti letech mi volá tatáž paní, už starostka Humpolce. ‚Chtěla jsem vám strašně poděkovat, politickou kariéru mi odstartoval váš nedohraný ­koncert.‘“

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Začít diskuzi