Video placeholde

Chybík: Zlaté kliky už nikdo nechce, projekt bez architekta je promarněná příležitost i šance pro místo

Devadesátkové historky o klientech, kteří oslovovali architekty s požadavkem, že chtějí „takovejhle barák“, a ukazovali přitom v lepším případě na vilu Tugendhat, v horším na zámek Neuschwanstein, zná Ondřej Chybík jen z vyprávění. Sám se ve svém ateliéru, který založil v roce 2010 s Michalem Krištofem, nesetkal ani s poptávkou po zlatých klikách. „Naštěstí, nebo bohužel,“ vtipkuje. K optimismu má důvod. Za poslední rok projel republiku křížem krážem a coby editor ročenky české architektury navštívil inkognito desítky realizací svých kolegů. Co viděl, ho utvrdilo v tom, že u nás vznikají „kvalitní veřejné stavby, mnohdy malého měřítka, ale s velkým dopadem na celou lokalitu a místní komunitu.“ Celospolečenský význam věří, že bude mít Vltavská filharmonie.

S výčtem ocenění, které má studio Chybík + Krištof na kontě, by v jeho portfoliu mohly přibývat komerční zakázky z celého světa jako na běžícím pásu. Dvojice zakladatelů s šedesátkou vážených kolegů, jak o nich mluví Ondřej Chybík, ale záměrně vyčleňuje část svých kapacit na realizace ve veřejném prostoru. „Odpověď na otázku, proč se věnujeme takovýmto složitým tématům a nejenom rodinným vilám, které jsou často velice dobře zaplaceny, je taková, že tvorba veřejného prostoru je extrémně důležitá. Je důležitá pro to, abychom neskončili jako společnost u grilování na zahrádkách, ale abychom se mohli někde potkat, někde si spolu zazpívat nebo poslechnout nějaký koncert, potkali se na vánočních trzích, anebo šli společně na demonstraci. Takže tvorba náměstí a veřejného prostoru je podle mě nejvyšší meta, kterou architekt může dosáhnout v rámci veřejných prostranství,“ vysvětluje motivaci podílet se na zakázkách, jež se nemusí doslova i obrazně vyplácet.

Jednou z takových byla revitalizace Mendlova náměstí v Brně, které roky plnilo pouze funkci přestupní stanice a z kterého se Chybík a jeho tým rozhodli udělat i místo vybízející k setkávání. Se zlou se ale potázali. Reakce byly natolik bouřlivé, že na ně nebyli vůbec připraveni. Paradoxně největší hejt sklidili za to, že nová podoba není dostatečně zelená, přitom přibylo třicet stromů. Architekt to přičítá skutečnosti, že familiárně přezdívaný Mendlák byl otevřený v únoru, a věří, že až se letos v létě, anebo na podzim prostor „nadechne“, obyvatelé moravské metropole jeho přidanou hodnotu ocení. „Moc se těším na to, až ho veřejnost přijme. A veřejné prostory trvají, než se začlení do organismu města. Je to tím, že je to úplně nové náměstí, tak to bude trvat rok, možná pět, ale věřím, že tam bude dalších 50, 100, možná 200 let a v ten moment budu rád, když tam půjdu jako důchodce s vnuky, vnoučaty a oni to budou brát jako integrální součást městského organismu,“ říká.

Právě schopnost zohlednit kontext, sloužit svému účelu a obstát v čase odlišuje podle Chybíka moderní architekturu od stavební činnosti. Proto s kolegy neřeší jen to, jestli má mít dům zelenou, nebo červenou fasádu, ale baví se o filozofii stavby, jestli je vůbec správné ji navrhovat a potřeba stavět, jestli je klient kredibilní pro to, aby dokázal výsledné pojetí vnímat v celé jeho šíři. „Když projekt dopadne tak, že se pod něj nemůžete podepsat, tak je to strašná ostuda. A nejenom pro vás, ale je to obrovská promarněná šance pro to místo. To znamená, člověk se snaží hledat partnery, kterým věří, že to za cenu obrovských kompromisů a obrovských diskusí nakonec společně dotáhneme tak, že to bude stát, bude to stát 300 let a budeme se za to všichni bít do prsou,“ má jasno.

V čem je zásadní rozdíl mezi Prahou a Brnem? Proč je mimořádně důležité, aby Vltavská filharmonie stála? Které město je překvapivě v hledáčku všech evropských architektů? Jaké zkušenosti má s architektonickými soutěžemi? A která ze staveb studia Chybík + Krištof je poctou manželům Machoninovým? Na tyto a další otázky odpovídal Ondřej Chybík, architekta a také editor ročenky Česká architektura 2021–2022.

Rozhovory Prostoru X můžete sledovat i bez reklam. Využijte Premium+>>>