Dukla 61: Česká televize postavila tragicky zesnulým havířům důstojný pomník | Reflex.cz
nahoru

Dukla 61: Česká televize postavila tragicky zesnulým havířům důstojný pomník

Jakub Smutný4. června 2018 • 10:00

Včera večer odvysílaný druhý díl televizního filmu Dukla 61 završil úspěšný půlrok originální hrané tvorby České televize. S poměrně vřelým přijetím se setkaly již seriály Dabing Street, Vzteklina i film Metanol, drama o tragédii v dole Dukla pak ční skoro nad vším, na co jsme obyčejně zvyklí z českých televizních obrazovek. A to takovým způsobem, že člověk až pojme podezření, že se v televizi ocitlo omylem. Slušela by mu totiž i plátna kin.

Zoufalým problémem českého filmu posledních let jsou scénáře, respektive dramaturgie. Snímky bývají plné slepých odboček, nevyužitých motivů. Nevědí, o čem jsou a o čem chtějí vyprávět. A právě v tomto ohledu vyhrává tvůrčí tým Dukly 61 v čele s režisérem Ondříčkem a scenáristy Jakub Režným a Matějem Podzimkem, jenž včera dokázal smysluplným a uspokojivým způsobem uzavřít většinu linek, které rozehrál před týdnem. Dvojdílný film působí kompaktním dojmem.

Vyvinutý smysl pro vyprávění je patrný z dějových oblouků čtyř hlavních postav. Ty byly na konci prvního dílu zanechány v nezáviděníhodných pozicích a stavech mysli. Druhá část je donutila tyto stavy konfrontovat a zaujmout nová stanoviska. Otec Milan Šlachta (ztvárněný tradičně výborným Markem Taclíkem) tak například při pokusu o záchranu v dole uvězněných havířů včetně vlastního syna musel čelit minulému traumatu ze smrti kamaráda. Zmíněný syn Petr (Oskar Hes známý již z televizní Pustiny) je v druhém díle spíše tažen okolnostmi, než aby byl aktivním hybatelem děje. Ta tam je rázem jeho až nevhodně rychle nabytá sebejistota plynoucí z domněle hladkého zapadnutí mezi partu zkušených havířů.

Přes hubu od havířů nedostanu, říká David Ondříček, režisér úspěšného filmu Dukla 61

Petrova matka a Milanova manželka Marie pak musí čelit realitě svých nejhorších obav, jež byly minule jasně představeny – a nutno podotknout, že Martha Issová zvládla svou roli bravurně. I přes strohý, rázovitý Mariin projev cítí divák emoce v jejím nitru, což platí zvlášť o poslední scéně. Ta funguje jako dojemný, humanistický dovětek jinak smutně vyznívajícího filmu.

Pokud lze mít výtky k dějové lince některé z hlavních postav, pak k té, kterou scenáristé napsali Petrově přítelkyni Janě. Ta sice reaguje na agresivní až násilný Petrův výpad z konce první části demonstrativním odchodem z domu, když ovšem dojde v dole k požáru a Petrově uvěznění uvnitř, je vše špatné zapomenuto. Hned několik postav se navíc k dané události vyjádří v tom smyslu, že „chlapi jsou takoví“ a že se vlastně nic moc nestalo. Film pak toto vyznění už nikterak nereviduje, takže lze nesouhlasně zamručet. A to jak vůči zobecnění, že chlapi takoví jsou, tak proti myšlence, že ženy by se s tím měly smířit. Zároveň přitom dojem z Jany ovlivňuje, že oproti svým zkušenějším kolegům působí Antonie Formanová jako herecky mírně slabší článek.

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů pro dospělé

Životnost postav, respektive skutečnost, že ani jedna z nich není nahlížena černobíle, jsou pak klíčovými prvky divákova zájmu a zaujetí v katastrofické části Dukly 61. On totiž požár v dole, jehož nejnebezpečnějším aspektem je kouř, není natolik filmově vděčnou katastrofou, aby se z ní dala jednoduše udělat „akční jízda“ známá z některých zahraničních žánrových filmů. Tvůrci to díky bohu pochopili a nesnažili se skutečnost nijak přibarvovat.

Dukla 61 tak naštěstí i v druhém díle zůstala prvořadě dramatem, které se nesnížilo k užívání akčních atrakcí, naopak raději dopovědělo příběh svých postav. Když tedy horníci v šachtách narazí na zlověstně se přibližující jedovatý kouř, má film divákovu pozornost i bez toho, aby třeba tornádo v oku lahodících záběrech demolovalo americký středozápad. Jako malou výtku lze nicméně uvést, že dění v podzemí je nakonec ve filmu utnuto snad až příliš znenadání.

Pustina v Podkrušnohoří aneb Vydejte se do míst, kde se natáčela temná česká detektivka

Již po premiéře prvního dílu se hojně diskutovalo o autenticitě či neautenticitě přízvuku, jímž postavy hovoří. Autor recenze v tomto bodě jako rodilý Jihočech prohlašuje, že „skutečná ostravština“ mu zní obdobně hrozně jako „pražská ostravština“, z daného hlediska tedy Duklu 61 posoudit nedokáže. Relevantnější by nicméně byla spíše diskuze nad tvůrčím rozhodnutím užít i místní nářečí. To v řadě momentů pro diváky „odjinud“ dosti komplikuje srozumitelnost některých dialogových výměn, byť smysl je vždy možné alespoň odtušit. V rámci snahy podat autentickou a realistickou výpověď o lidech, kteří zahynuli při práci, již by většina z nás dělat nechtěla (a nemohla) ani za živého boha, lze ale tuto volbu ocenit.

Tak je ostatně nutné přistoupit k celému filmu. Ocenit, že vznikl.

Dukla 61: Česká televize v neděli večer předvedla filmařský koncert
TEREZA SPÁČILOVÁ 27. května 2018 • 19:39

Dukla 61: Česká televize v neděli večer předvedla filmařský koncert

Sbírá jednu cenu za druhou, střílí lidi do hlavy a hraje v Hvězdných válkách. Kdo je…

Jakub Smutný


Klíčová slova: Česká televize


Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary 2019

Program Jak koupit vstupenky a passy Hosté a hvězdy Historie Ubytování během festivalu Brigáda Hlavní soutěž Soutěž dokumentů Filmy 2018

54. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary začne v pátek 28. června. Mimo soutěže se představí řada nejen českých premiér. Časopis Reflex přiveze unikátní film Moje Svoboda. Hlavní hvězdou festivalu bude americká herečka Julianne Moore. Do Varů se po dvou letech vrací i Casey Affleck a mezi hvězdami bude i Patricia Clarkson.

Vybíráme z placeného obsahu
PREMIUM X Bohumil Pečinka: Jedno vyhrocené hlasování aneb Hamáček jako Švejk a Zeman jako nadstrážmistr Flanderka
PREMIUM X Zákulisí Metronome Festivalu: Jedinečné fotografie účinkujících, které jinde neuvidíte
PREMIUM X Klausova elitní sestavička, Berlín jako laboratoř bolševických experimentů, předsmrtná křeč ČSSD
PREMIUM X Zdravý rozum Cyrila Höschla: Demonstrující dav sjednocuje sdílený odpor, s časem ale jednotnosti ubývá
PREMIUM X Karel Steigerwald: Babiš, Benešová, demonstranti… Kdo rozvrací stát, kdo ne

Diskuse ke článku

 

Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější