Road movie Sirat

Road movie Sirat Zdroj: BTEAM Pictures

V kinech duní free techno apokalypsa Sirat. Jaké další filmy jsou pořádná hudební „rychta“?

Beata Mrazíková
Diskuze (0)

Věděli jste, že hudební podkres většinou tvoří kolem šedesáti procent stopáže filmu? Někdy je muzika nenápadná, jindy výrazná, někdy hraná na nástroje, jindy elektronická... A právě elektronické soundtracky dokážou diváky pořádně rozvibrovat. Jaké patří mezi nejvýraznější?

Sirat

Road movie Sirat

Kangding Ray je legendou francouzské techno scény. Letos na jaře však vyměnil zdi betonových klubů za filmové plátno a svými ostře řezanými beaty doprovodil letošní největší senzaci festivalu v Cannes, francouzsko-španělskou koprodukčního road movie Sirat. Drsné putování vyprahlou pouští, během nějž se otec se synem v doprovodu nomádských raveřů dotknou hranice mezi životem a smrtí, je díky hudebnímu podkresu vyloženě fyzickým zážitkem, který diváky přibije do sedaček.

Climax

Taneční horror Climax

Sedm let před premiérou Siratu podobně zamával canneskými kinosály kontroverzní tvůrce Gaspar Noé se svým tanečním hororem Climax. Ten sleduje jednu velmi nepodařenou zimní party, kde drogy dovedou návštěvníky na pokraj šílenství. Noého neonově temná vize se odehrává v roce 1996 a tomuto období odpovídá i soundtrack o který se postaral francouzský umělec a bývalý člen Daft Punk Thomas Bangalter. Tracky tvoří především remixy ikonických osmdesátkových a devadesátkových písní, které diváky přenesou do doby, kdy na akcích občas bylo možné tančit na hraně pekla.

Drive

Film Drive Nicolase Windinga Refna

Jedním z nejvýraznějších hudebních hlasů, doprovázejících svými elektronickými, často až ambientními plochami ikonické kousky amerického nezávislého filmu, je Cliff Martinez. Nejvíce se do ušních bubínků diváků zaryl svou dlouholetou spoluprací s dánským enfant terrible Nicolasem Windingem Refnem. Hudební podkres chladnokrevných jobů tajemného námezdného řidiče ve filmu Drive označují mnozí kritici za nejlepší soundtrack minulé dekády a díky spojení instrumentálních písní a tracků od autorů jako Kandinsky nebo College zní v uších dodnes.

Lola běží o život

Franka ve filmu Lola běží o život

Německý režisér Tom Tykwer díky svému energickému filmu z roku 1998 vystřelil mezi světovou režisérkou elitu. Triptych příběhů o obětavé dívce Lole, která se snaží během dvaceti minut sehnat peníze na záchranu svého přítele, nejen režíroval, ale z velké části je i autorem jeho hudebního doprovodu. Na dnes legendárním elektronickém soundtracku spolupracoval se skladateli Johnnym Klimekem a Reinholdem Heilem, v mnoha nadupaných písních pak můžeme slyšet hlas samotné představitelky hlavní role, Franky Potente. I díky Tykwerovu soundtracku dodnes Lola vábí spousty nových diváků.

Rivalové

Film Rivalové

Trent Reznor a Atticus Ross jsou známí především jako hudební duo Nine Inch Nails, které stojí za skladbami jako Closer nebo Head Like a Hole. Svými civilními jmény se pak podepsali pod neméně ikonickými soundtracky k filmům jako Zmizelá nebo Sociální síť. Jednou z jejich nejnašlapanějších prací je bezpochyby ta na smyslném tenisovém trojúhelníku Lucy Guadagnina Rivalové. Rázné beaty dokreslují nejen hektické antukové výměny, ale i zvýšený srdeční tep dvou soků v lásce. Skladby jako The Match Point nebo Brutalizer jsou ideálním hudebním podkladem pro sportovní aktivitu každého filmového fanouška.

Dobrý časy

Z filmu Dobrý časy.
Z filmu Dobrý časy. | Zdroj: Image Capital Pictures / Film Stills

Daniel Lopatin známý spíše pod svým uměleckým jménem Oneohtrix Point Never je hvězdou elektronické scény, s níž spolupracovala taková jména jako David Byrne nebo The Weeknd. V roce 2017 spojil síly s vycházejícími filmovými talenty, bratry Safdieovými, na jejich průlomovém snímku Dobrý časy a dopomohl tak vytvořit unikátní atmosféru nové tváře heist filmu, jež se téměř ihned stala kultovní. Dodnes je Lopatin dvorním skladatelem bratrů, a diváci tak můžou jeho syntezátorové plochy slyšet i v jejich nezávislém hitu Drahokam nebo životopisném počinu Marty Supreme.

Začít diskuzi