Filmový režisér Thomas Vinterberg se poprvé pustil na seriálové pole

Filmový režisér Thomas Vinterberg se poprvé pustil na seriálové pole Zdroj: Anders Overgaard

Režisér Thomas Vinterberg: V Česku jsem znovu našel potěšení z natáčení

Iva Čermák Přivřelová

Ve své době nejmladší student Dánské filmové školy se ještě před třicítkou zapsal do dějin kinematografie jako spoluautor vlivného manifestu Dogma 95 (požadujícího ve filmech jednotu místa a času a zakazujícího na natáčení umělé světlo, hudbu nebo rekvizity) a poté jako režisér nejlepšího z „dogma filmů“ Rodinná oslava. Jeho kariéra pak zažila propady, návraty a nakonec i Oscara za tragikomedii Chlast. Dnes patří THOMAS VINTERBERG (55) mezi nejuznávanější evropské režiséry a každý jeho nový projekt vzbuzuje automaticky pozornost. Včetně jeho prvního seriálu Rodiny jako ta naše, v němž Dánsko zaplavuje voda a všichni obyvatelé musí emigrovat. Sedmidílné drama, které se natáčelo z velké části v Česku, právě vysílá a streamuje Canal+.

Jak reagovali Dánové na seriál, v němž přijdou o svou zemi?

Velmi dobře. Reakce byla hodně emotivní, spoustu lidí seriál rozrušil, až jsem se jim chtěl omluvit. Rodiny jako ta naše začaly vznikat před sedmi lety a nikdy jsem je nezamýšlel jako aktuální dílo. Mělo jít o existenciální myšlenkový experiment z budoucnosti. A najednou obsah začal být součástí našich životů a seriál se dostal do zpravodajství o skutečných povodních, skoro jako bychom si ho načasovali. Děj tak nevyvolal velkou debatu, všichni totiž akceptovali, že něco takového se může stát. Od premiéry se navíc svět zase o kus změnil a mění se každým dnem.

Co pro vás osobně znamená Dánsko a domov? Jako režisér jste několikrát natáčel i v zahraničí, ale v Dánsku stále žijete i pracujete.

Pojetí domova se v průběhu života mění. Když jste dítě, váš domov je plný pohádek, nových zážitků a objevování. Po dvacítce se z něj stává klaustrofobní místo, chcete ho opustit a vyrazit do světa. Já se do světa dostával často. Byl jsem v Praze, kterou jsem si zamiloval. Natáčeli jsme u vás tenhle seriál, byl jsem tu velmi šťastný – a přesto se mi stýskalo po domově. Byl jsem v Paříži i v mnoha jiných velkých metropolích, ale všechny jejich ulice pro mě zas tak moc neznamenají, protože to nejsou moje ulice. Nejsou plné mé historie. Nenajdu v nich místa, kde jsem se popral nebo potkal holku nebo chodil do školy nebo tam bydlel. Jak stárnete, domov se zase stává určitou hodnotou. A já do téhle fáze vstupuju.

Rodinách jako ta naše spojujete realistické rodinné drama s magickým realismem snů a předtuch. Ten ve vašich filmech nebývá obvyklý. Proč jste ho tentokrát zařadil?

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!