Rebel Moon
Rebel Moon
Rebel Moon
Rebel Moon
6

Recenze filmu Rebel Moon: Když smícháte Star Wars, Sedm statečných a Tarantina, nedopadne to dobře

Nápad natočit vlastní Hvězdné války měl v hlavě Zack Snyder už pěkně dlouho. Z toho ale sešlo, když Lucasfilm koupila společnost Disney v roce 2012 a slavný režisér se upsal konkurenci. Snímek Rebel Moon tak vytáhl z klobouku až letos a své Star Wars bez Star Wars natočil pro Netflix. Pro slavnou ságu z předaleké galaxie je to ale nakonec jenom dobře, protože Snyder vytvořil absolutní slátaninu, která jen potvrzuje jeho režijní úpadek. Zahrál si totiž na pejska s kočičkou a do hrnce naházel všechno, co má očividně rád. Ale stejně jako ve slavné pohádce je i tentokrát výsledkem nestravitelný blivajz.

Úsvit mrtvých mě jako malého děsil, z filmu 300: Bitva u Thermopyl se stala absolutní žánrová klasika a snímek Strážci - Watchmen patří k mým nejoblíbenějším filmům. Zack Snyder začal filmařskou kariéru velice slibně a točil velmi zábavné akční filmy. Zlom nastal, když se upsal komiksovému světu. Jeho Muž z oceli pojal Supermana jinak a setkal se s úspěchem, následující snímky ale byly průměrné (do debaty o Lize spravedlnosti se tady nechci pouštět). A pak? Pak už přišel jen úpadek. Pro Netflix natočil vyloženě podprůměrnou Armádu Mrtvých a svým aktuálním počinem Rebel Moon mám pocit, že si už jen dělá legraci z nás všech. Diváků, fanoušků i producentů v Netflixu.

Sedm samurajů, statečných nebo nudných panáků?

Nevím, co přesně se Snyderovi stalo, ale začal se brát příliš vážně. Tím od první minuty trpí i Rebel Moon, který doufá, že u diváků zaboduje jako Rogue One nebo Andor. Oba snímky, i když pochází ze světa Star Wars, prakticky neobsahují světelné meče ani Sílu. Jenže na rozdíl od Rebel Moon mají fungující vesmír, zapamatovatelné a propracované postavy, strhující děj a dialogy tam nepsali děti. A taky je netočil Zack Snyder.

Ve snímku Rebel Moon, tedy v jeho první části, protože Snyderovi byly dvě hodiny na odvyprávění příběhu málo a v dubnu tak dostaneme druhou část a další dvě hodiny, nám chtěl režisér naservírovat svou verzi příběhu Sedmi samurajů. Často totiž mluvil o tom, že scénář je poctou Kurosawově klasice. Jenže tam ze samurajů není absolutně nic. Víc to připomíná americkou verzi Sedmi statečných. Navíc se tu nebojuje chladnými zbraněmi, ale blastery a puškami. Premisa je stejná u všech tří filmů. I tady si zkouší bezbranná vesnice najmout bojovníky, aby je ochránila před zlem. Jenže na rozdíl od slavnějších předchůdců, tady se to najímání ochránců příliš nedaří a nedojde ani na boj o samotnou vesnici. Je umění pokazit tuto adaptaci, protože ji výborně zvládla i jedna epizoda seriálu Klonové války, nebo Mandalorian. A to s mnohem menším rozpočtem.

Abych jen nekritizoval, tak Rebel Moon nemá špatný začátek. Objevujete nové postavy a vesmír, ve kterém chce Snyder nastartovat novou ságu. Dojde i na jeden překvapivý zvrat. Záhy ale zjistíte, že je všechno jako přes kopírák. Hrdinka vypadá jako Jyn Erso z Rogue One, padouši jako nacisté. Mimozemšťani velmi nápadně připomínají už viděné tvory ze Star Wars a lodě vypadají jako ze Star Treku. Jen s mnohem horšími vizuálními efekty. Do postav se příliš hluboko nepodíváte, není na to i přes úctyhodnou stopáž čas. Jejich motivace jsou prvoplánové a dětinské. Zlé „impérium“ všechny vraždí a všichni se mu chtějí pomstít.

Snyder viděl Matrix i Hanebný pancharty

Narekrutovat nového hrdinu trvá cca 30 vteřin a všude je to stejné. Hrdinové za ním přijedou, on odmítne. Hrdinové mu promluví do duše, on souhlasí. Chce se pomstít. A tak pořád dokola. Kdyby to byli Strážci galaxie, tak se sám sobě James Gunn vysměje aspoň třikrát. Jenže Zack Snyder není James Gunn, a bere se smrtelně vážně v každé větě. Dialogy jsou naprosto stupidní. Nemají vůbec žádný přesah a historie se tam vypraví stylem „můžeš mi říct, jak vlastně umřel král?“. Snyder pak některé scény vyloženě okopíroval.

Viděli jste Hanebný pancharty Quentina Tarantina? Snyder ano. A moc se mu líbila scéna, ve které Žid Baribal popraví basebalovou pálkou nacistického důstojníka. A tak tu scénu jedna ku jedná vzal a dal si ji do filmu. Podobně to udělal i se záchranou Anakina Skywalkera na konci epizody 3, jenže se včas zastaví a ze svého hrdiny neudělá Dartha Vadera. Udělá z něj Nea z Matrixu, protože doslova okopíroval i scénu, kde se „vyvolený“ probudí v kádi robotů, kteří z něj očerpávají energii. Je to prostě obrovský guláš scén, které nemají hloubku a jen vám připomínají, že tohle už jste viděli. Wow efekt se nedostaví ani jednou.

Snyder selhává i v budování napětí. Film je tak uspěchaný, že každé postavě kouká zrada z očí pět minut předtím, než se jí dopustí. Směšně pak působí i některé pokusy o „hrdinskou smrt“. Hlavně kvůli tomu, že Zack Snyder miluje zpomalování času a ve filmu je slow motion záběrů opravdu hodně. Jakože vážně hodně hodně moc. A to i ve scénách, kde se to absolutně nehodí. Celkově tak lze snímek Rebel Moon hodnotit jako velmi nepovedený pokus o vytvoření nového sci-fi vesmíru, který si své vytrpí ještě jednou v dubnu při premiéře druhé části, která už je stejně natočená, a pak po něm neštěkne ani pes. Dost možná stejně jako po jeho režisérovi.