Babiš, Zeman, Okamura… Jak se zbavit politiků, které nemáte rádi

Zlobí vás Babiš? Zeman? Okamura? Filip? Klaus? Někdo další? Otevřete každý článek, který informuje o tom, co zase provedli a jdete si stěžovat na sociální sítě, co „ta verbež“ zase udělala či řekla? Mám pro vás asi špatnou zprávu – zvyšujete tím jejich popularitu.

Média velmi pečlivě analyzují, co lidi přitahuje. Dvouhlavé tele? Hermafroditní trpaslík? Vousatá žena? Jistě, za to se dříve dokonce platilo v panoptiku, pokud zrovna přijelo do vaší obce. Bizár se ale přesunul už téměř výhradně na internet. Dnes frčí HLP (hluboký lidský příběh) a politika.

HLP vzbuzuje zpravidla soucit či sympatie. Kdo by taky nefandil někomu, kdo by mohl být váš soused a pere se s nepřízní osudu? Mohli byste to být i vy!

A politika? Kdo by se aspoň trochu nezajímal o politiku? Jeden to chvíli přestane řešit, nějaký blb získá většinu, přijme si zákony, které vyhovují jemu a pak se nebudeme stačit divit! Jenže – není moc času na to se v tom pořádně vyznat. Máme svých starostí dost. Rodina. Zdraví. Složenky. Přátelé. Koníčky. Práce. Už to nás zaměstnává asi tak z pětadevadesáti procent. Takže něco rychlého… Není nic jednoduššího, než najít co se nám nelíbí. Hele, zase ten blb! A hele, zase plácnul něco, s čím nesouhlasím! Přečtu, rozčílím se, nasdílím na facebooku, okomentuji. Proč nám, safra, média nenabízí něco rozumnějšího, to už se všichni zbláznili?

Doporučení

A média analyzují. Článek o tom, že se někomu něco povedlo? Koho to zajímá? „Kalousek kradl“ – to je ono! A už to jede. Každý se chce vyjádřit! Kdo neví, o co jde, kdo nemá názor, je mimo! Taky chceme vědět, o co jde! A čtenost se zvyšuje. Vyšší čtenost zvyšuje příjmy z reklamy. Média by byla hloupá, kdyby lidem necpala to, co zvyšuje čtenost…

Takže jedno skromné doporučení – jste si jisti, že nějakého politika nemáte rádi, že by neměl rozhodovat o společných záležitostech? Nečtěte žádné zprávy, ve kterých figuruje. Nekomentujte tyto zprávy, nevyjadřujte se se k nim. Ignorujte ho. Máte už svůj názor, hlasovat pro něj nebudete. Čtenost poklesne. Tím poklesne atraktivita politika pro média. Politik, který není v médiích za chvíli nebude politikem.

Vedlejším efektem bude i váš spokojenější život. Stojí to za zkoušku.

Autor je zakladatelem Libertariánského institutu.