Státní maturita z češtiny letos dala zabrat: Potřebují znát jazykovědné libůstky skutečně všichni? | Reflex.cz
nahoru

Státní maturita z češtiny letos dala zabrat: Potřebují znát jazykovědné libůstky skutečně všichni?

Oliver Adámek9. května 2018 • 10:34
Didakťák z čeština dal letošním maturantům hodně zabrat
Didakťák z čeština dal letošním maturantům hodně zabrat
• foto: 
ČTK

Didaktický test z češtiny v rámci povinné státní maturity je každoročně důvodem k velkým debatám. Někomu vadí vrstvení banálních jazykovědných a literárních pojmů, před dvěma lety si zase část maturantů stěžovala, že nevěřící studenti nemůžou znát postavu Jidáše jako symbol zrady. Letošní „didakťák“ může v tomhle směru upoutat zlatou kapličkou nebo hledáním apozice. I tak ale jako vždycky kontroloval spíše ten nejhlubší základ, jaký by maturanti měli mít.

Podobně jako v minulých letech stál test z velké části na práci s textem a jeho interpretaci. Hned první z textů – recenze divadelní hry – ale mohl budit otázky. Na základě použití fráze „zlatá kaplička“ a narážky na oponu Vojtěcha Hynaise měli studenti poznat, že je v recenzi řeč o Národním divadle. Otázka zní, zda k základnímu kulturnímu přehledu patří znalost slangového pojmenování pro Národní divadlo a povědomí o slavném malíři, který mu dělal oponu.

Ve středoškolské češtině se o Hynaisově oponě neučí ani na gymnáziích, zlatá kaplička se teoreticky může sem tam zjevit v nějaké čítance. Jde ale jen o jeden bod, a pokud ho právě tady maturant ztratí, je to ztráta nejspíš spravedlivá – neznám-li Hynaise, asi bych neměl odmaturovat za jedna. Do češtiny jako předmětu se přece jen přirozeně promítá i všeobecný přehled, povědomí o aktuálním dění a čtenářská gramotnost – už jen proto, jak moc se všechny tyto atributy odrážejí v literatuře.

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co z češtiny?

Potřebují všichni znát jazykovědné libůstky?

U téhož textu se pak dá rozebírat ještě otázka na jeho styl a žánr. Studenti odborných škol a učni můžou mít problém s termíny jako „dominantní znaky publicistického stylu“, možná by bývalo vhodnější lehce upustit od pojmů, jít naproti přemýšlení maturanta a ptát se třeba, zda se takový text vyskytne spíše v novinách, anebo v úředním dopise. Podstata otázky je pak stejná, způsob jejího kladení studentům o něco bližší.

Historické znalosti pak prověřuje ještě jeden úkol u dalšího textu. „Dokonce i tady, v Čechách, které ruské tanky nejdřív osvobodily, a pak navrch ještě jednou, jako když se osladí už oslazený čaj, takže je na vylití, se zachovala až překvapivá úcta k ruské herecké škole,“ píše Jan Němec ve svém Ruském člověku, s jehož úryvkem test pracuje. Studenti mají za úkol rozpoznat, že jde o ironickou narážku na události srpna 1968. Opět ne tak úplně „češtinová“ otázka, opět ale zároveň věc nejzákladnějšího přehledu o novodobých českých dějinách.

Několik dalších úloh se pak zaměřuje na gramatiku, studenti mají odhalit pravopisné chyby, nebo naopak označit větu bez hrubek. Klasice v podobě větného rozboru maturanti rovněž neutečou, i zde se ale dá ptát, zda podobné jazykovědné libůstky opravdu potřebuje do života znát povinně každý.

Colours of Ostrava: Jak a kdy koupit vstupenky, kde se ubytovat, jak se na festival…

Problém jednotné zkoušky pro všechny

Na kontroverzní identifikaci záhadné epizeuxe, nad níž se pozastavila řada odborníků a dvě třetiny maturantů ji před dvěma lety nezvládly, letos žádná úloha podobného typu nenavázala. V hledání apozice a metonymie pomohla definice i s příkladem, a opět tak šlo spíš jen o schopnost logicky uvažovat nad textem a najít v něm požadovaný princip.

Z literárního přehledu pak studenti hned u prvního textu dostali otázku na Oscara Wilda. Jeho Obraz Doriana Graye bývá v rámci povinné četby oblíbený i mezi středoškoláky, proto se v testech objevuje pravidelně. U přiřazování spisovatelů k stručnému popisu jejich díla se zas promítlo odstupňování v hodnocení – kdo chce jedničku, musí holt něco vědět kromě Shakespeara i o Petrarkovi a je to tak asi dobře. Otázka zní, jak moc se o takovém Petrarkovi nebo Cervantesovi mluví na učilištích, ale to už jsme zase zpátky u věčného problému jednotné zkoušky pro všechny.

Letošní didaktický text tak celkově neukázal nic zas tak převratného, mohl však být podnětem k zamyšlení nad celkovou podobou středního školství. Státní maturita sama o sobě odhaluje důraz na unifikaci v českém vzdělávání v plné nahotě, didaktický test pak asi nejvýrazněji ukáže, jak moc „stejné“ a podle cermatovských měřítek nastavené školy reálně jsou.

Autor je studentem gymnázia.

Kadeřnice s maturitou z matiky? Sorry jako...
Jiří X. Doležal 21. února 2017 • 14:16

Kadeřnice s maturitou z matiky? Sorry jako...

Maye Musková: Matka samoživitelka se třemi dětmi, ze všech se stali miliardáři



Klíčová slova: maturita, čeština



Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,660
22,380
28,610
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější