Podzemní parkoviště (ilustrační foto)

Podzemní parkoviště (ilustrační foto) Zdroj: Profimedia.cz

K čemu knihy? Dejte do Klementina auta

Pod pražským Klementinem mají vzniknout podzemní garáže pro dvacet aut zaměstnanců knihovny. Původně tam měl být depozitář pro dva miliony svazků. Pokud tam místo knih budou auta, náklady na úpravy stoupnou o stamiliony.


Takže nebude ani knihovna od Jana Kaplického, kterou zardousil globální estetik a klimatolog Václav Klaus, ani knihy v podzemí Klementina. Bude tam dvacet aut a knihy se budou dál vozit ze skladu v pražské Hostivaři. Však oni si lidé počkají. Lidé z knihovny přece nebudou jezdit metrem, copak jsou to nějací obyčejní občanští čičmundové?

 

Kvůli garáži se bude muset postavit tunel z Platnéřské ulice a musí se nějak zajistit, aby celá budova tak nějak "neklesla", protože stojí na naplaveninách. Ředitel Národní knihovny Tomáš Böhm tomu všemu neříká podzemní garáž, ale zásobovací dvůr. Hned to zní lépe.

 

Co na tom, že místo pro jedno auto tak přijde asi na deset milionů. Co na tom, že stanice metra je asi dvě minuty chůze od knihovny. Pokud vedení knihovny uskuteční tyto své plány, včetně nového podzemního vchodu do knihovny, bude to stát stamiliony navíc.

 

Až si pracovníci polepší, mohla by se za peníze občanů postavit na střeše Klementina ještě přistávací dráha pro vrtulníky a na nádvoří prokopat průplav, aby tam mohly kotvit motorové čluny a jachty případných klientů. Lidem je potřeba vyjít vstříc.

 

Na druhou stranu je v některých chvílích člověk rád, že stejně nejsou na nic peníze. České řešení by mohlo vypadat asi tak, že v podzemí nebudou ani knihy, ani auta. Příštích pár let toho tak jako tak nebude víc.