Ilustrační snímek

Ilustrační snímek Zdroj: Profimedia

Nezdařený start datovek. Měly zlehčit komunikaci státu se živnostníky, místo toho zrychlily konec jejich podnikání

Tuzemský živnostenský stav zažívá nebývalý exodus. Podle dat poradenské společnosti Dun & Bradstreet zrušilo od začátku roku do poloviny března svoji živnost přes 146 000 podnikatelů, což je víc než za poslední dva roky dohromady. Hlavním důvodem vracení živnostenských listů je zřízení datových schránek. Spousta živnostníků je nechce a vnímá je spíš jako další buzeraci státu. Mnozí zřejmě ani netuší, k čemu jsou dobré, nebo je neumí ovládat. Navíc vychází najevo, že o držitelích datovek je na internetu k dohledání více údajů, než je zdrávo.

Z dostupných informací vyplývá, že živnostenská oprávnění ruší ve větší míře podnikatelé, kteří reálně nepodnikají. Jde tedy vesměs o starší lidi. Podnikání se ale také vzdávají lidé, kteří používali podnikání na živnostenský list jako způsob přivýdělku, a nově budou preferovat jiné formy pracovních smluv. Tedy v tom – pro stát – lepším případě. V tom horším zmizí v šedé ekonomice a stát od nich už neuvidí ani korunu.

Tím, jak stát v posledních týdnech masivně zřizoval datové schránky jednotlivým osobám samostatně výdělečně činným, vyvstal tu i další problém. O každém držiteli této schránky shromáždil a následně zveřejnil celou škálu nejrůznějších údajů a dat. Ty si nyní může kdokoliv na internetu najít a použít pro různé účely, například pro marketingovou kampaň či cílení reklamy. To vyvolalo mezi lidmi velkou vlnu nevole.

Šéf Pirátů Ivan Bartoš už proto slíbil, že do konce dubna předloží vládě novelu, která by omezila zveřejňování osobních údajů vlastníků datových schránek. Nyní už se povede licitace o to, jaké údaje jsou nutné a zůstanou zveřejněny a jaké se mohou smazat. Nicméně než se tak stane, není vyloučeno, že mnoho dalších živnostníků si datové schránky ještě zruší.

Datové schránky jsou určitě krokem vpřed ve zpružnění státní správy a digitalizaci. Potíž je však ta, že toto opatření je nařízeno direktivně všem a nikdo nezkoumá, zda uvalení takové povinnosti je adekvátní pro každého podnikatele. V žádném zákoně totiž není uvedeno, že každý podnikatel musí nutně mít přístup k počítači nebo e-mail! Nezapomínejme, že mezi více než dvěma miliony držitelů živnostenských listů jsou i lidé v seniorním věku, kteří nemají počítač a přístup k internetu, mnohdy třeba s počítačem ani nedělali. Sofistikovaná komunikace s úřady může dělat problém i některým druhům profesí. Lidé v těchto odvětvích byli zkrátka celá léta zvyklí na to, že papíry a daňová přiznání za ně vyřídí a odešle jejich účetní, a najednou se mají o všechno postarat sami. Navíc tím, že někomu byla zřízena datová schránka, se do tohoto módu komunikace přesouvá vyřizování i mnoha dalších úředních záležitostí. A předpokládá se, že dotyčný bude svoji schránku pravidelně sledovat, protože po určité době budou písemnosti považovány za doručené i bez jejich přečtení.

Lze tedy očekávat, že ostrý náběh provozu datovek a první sezona podávání daňových přiznání se neobejdou bez potíží. Nyní však půjde o to, aby stát nenastavil tvrdý a nelítostný kurz od samotného začátku. Měl by někde přivřít oko a spíš více vysvětlovat a pomáhat. A primárně by se v této aktivitě měl zaměřit na skupiny těch lidí, kteří živnostenské glejty vrací nejvíce.