Kampaň Berlínského dopravního podniku

Kampaň Berlínského dopravního podniku Zdroj: BVG

Noční život se zastavil i v Německu.
Noční život se zastavil i v Německu.
Noční život se zastavil i v Německu.
Noční život se zastavil i v Německu.
Žádné oslavy, jen opuštěné stoly berlínských restaurací, které kvůli protiepidemickým opatřením musí zavřít s úderem 23. hodiny.
12
Fotogalerie

Německý smysl pro humor by Češi nepobrali. I proto jsme tam, kde jsme

Zatímco náš veřejný prostor v době pandemie ozdobily billboardy s pseudovtipnými slogany Českých drah, u kterých se i podprůměrně inteligentní Evropan propadá trapností dva metry do země, a posléze ještě „duchaplnější“ předvolební balast, v Berlíně diktuje pouliční trendy naštvaná babka s rouškou.

Dostatečným trestem pro všechny, kteří si myslí, že nenosit roušku je rebelie, by měl být verš „Místo Bora Bora zlákala mě Kutná hora“ vytetovaný na zátylku. Je to totiž nejspíš jediná možná cesta, jak přesvědčit skalní fanoušky Ilony Czákové i Šmuclerovu sektu, aby si do doupat natahali pytle obilí a raději ulehli k zimnímu spánku.

Turistické i předvolební kampani v Česku odzvonilo. Ulice se vyprázdnily a těžiště šarvátek se z hospod a nákupáků přesunulo do veřejné dopravy a městských úřadů. Jeden by na testy chodil dvakrát denně, druhý si nenechá špejlí šťourat v mozku. Pro jednoho se rouška stala módním doplňkem, pro jiného nástrojem manipulace. Co Čech, to muzikant. Ale zpívat se nebude ještě dlouho.

Každému, co jeho jest

A zatímco u nás koronavirus dál souvisí s chemtrails, v sousedním Německu rozjíždí největší berlínská cestovka Visit Berlin docela jinou kampaň.

„Fuck off všem, kteří nenosí roušku. Ctíme pravidla korony,“ zní nové městské motto, které vyvolalo rozruch i nadšení.

Billboard s rozkošnou babkou v květované roušce se vztyčeným prostředníčkem je součástí kampaně, kterou bude německá metropole prošpikována po dobu šesti měsíců až do března 2021.

V ulicích i ve veřejné dopravě tak budou pseudoreklamní plakáty založené na fotkách nebo jen na textu. Třeba jako „Liberté. Egalité. Charité?“ opírající se o francouzské národní motto „Svoboda, rovnost a bratrství“ s tím rozdílem, že původní Fraternité, je zde zaměněno za název jedné z nejznámějších berlínských nemocnic.

Christian Tänzler, mluvčí společnosti Visit Berlin, která za celou kampaní stojí, přiznává, že cílem bylo lehce šokovat.

„Většina lidí v Berlíně pravidla dodržuje, ale existuje menšina těch, kteří vzdorují a riskují životy ostatních, starších lidí a ohrožených komunit. Chtěli jsme tomuto problému věnovat pozornost,“ uvedl. „Berlíňané jsou známí tím, že jsou přímí, a tak si to můžeme dovolit,“ dodal.

Pro celou kampaň vybral styl, kterému lidé rozumějí. „Nechtěli jsme jim říkat, musíte to udělat. Chtěli jsme si získat pozornost, ale postavit to na berlínském humoru,“ řekl.

A právě to by se u nás nikdy nestalo. Český smysl pro humor totiž začíná u pátého piva a končí u utopence. Smějícím se bestiím totiž jaksi dochází vtipy i důvtip.