Trilobit

Trilobit Zdroj: Profimedia.cz

Fascinuje vás minulost? Projeďte se za trilobity a k nejvýchodnějšímu evropskému sídlišti Keltů

Vyražte na pohodový výlet za zkamenělými trilobity a na magické místo nejvýchodnějších Keltů Evropy..

Z centra Prostějova se vydáme ulicí Pod Kosířem až k železničnímu přejezdu, kde se napojíme na žlutou turistickou značku (TZ), která nás společně s cyklostezkami č. 5 a č. 5038 vyvede z města.

Pokračujeme dále po cyklotrase č. 5028 přes Smržice do Čelechovic na Hané. V Čelechovicích změníme navigaci za zelenou TZ a pár set metrů za obcí najedeme na Naučnou stezku Velký Kosíř, která prochází kolem tzv. „Čelechovického devonu“, proslulého naleziště zkamenělin prvohorní mořské fauny.

Cykloklub obtížnost 2Cykloklub obtížnost 2|Reflex.cz

cca 700 metrů

Doporučené kolo:
trekingové nebo MTB

Dalším zajímavým bodem naučné stezky je vyvýšenina, která podle hanácké lidové moudrosti vznikla během boje krále Ječmínka s čerty, kdy Ječmínkovi pomocníci strouhali čerta kosířem do paty tak dlouho, až se rozčílil a mrštil po nich mohutnou skalou, která od té doby nese název Velký Kosíř.

Z Kosíře pokračujeme dále po zelené TZ přes Kníničky až do Ludéřova, na jejichž okraji se zachovaly zbytky keltské Viereckschanze. Zbytky tohoto opevnění jsou na Moravě ojedinělé a jedná se o nejvýchodnější zbytky keltského opevnění v Evropě.

Stále po zelené dojedeme až na rozcestí Šumice, kde odbočíme na červenou TZ směrem na Přemyslovice. Za Přemyslovicemi červená značka uhýbá ze silnice do polí, my budeme pokračovat po silnici přes Růžov a Ptenský Dvorek až do Ptení, kde odbočíme na zelenou TZ a podél potoka Ptenky dojedeme do osady Na Pohodlí a dále po zelené do Stínavy.

Ve Stínavě se napojíme na červenou TZ a po okraji vojenského újezdu Březina dojedeme přes Hamry do Soběsuk a Plumlova. Červená značka nás dále povede po břehu Plumlovské přehrady až do Mostkovic. Za Mostkovicemi pokračujeme stále po červené podél říčky Hloučely.

Okolí říčky nabízí řadu romantických zákoutí vhodných k odpočinku nebo fotografování. Hloučela nás dovede až na předměstí Prostějova. Pokud nám zbude trochu času, můžeme si zajet prohlédnout ještě Zámek Prostějov s volně přístupným nádvořím a jedním z nejkrásnějších vstupních portálů na Moravě.

Zobrazit místo Prostějov na větší mapě

Stáhněte si mapu ve formátu GPX nebo KML.