„Byl to monumentální projekt,“ hájil se Hughes. „Největší letadlo, jaké kdy bylo vyrobeno. Je vysoké jako pětiposchoďový dům a rozpětí křídel má větší než fotbalové hřiště. To je více než blok domů ve městě. Dal jsem do tohoto projektu všechno. A již několikrát jsem řekl, že jestli ten projekt selže, odstěhuju se z této země a nikdy se nevrátím. To myslím vážně.“

„Byl to monumentální projekt,“ hájil se Hughes. „Největší letadlo, jaké kdy bylo vyrobeno. Je vysoké jako pětiposchoďový dům a rozpětí křídel má větší než fotbalové hřiště. To je více než blok domů ve městě. Dal jsem do tohoto projektu všechno. A již několikrát jsem řekl, že jestli ten projekt selže, odstěhuju se z této země a nikdy se nevrátím. To myslím vážně.“ Zdroj: Flashbak.com

„Byl to monumentální projekt,“ hájil se Hughes. „Největší letadlo, jaké kdy bylo vyrobeno. Je vysoké jako pětiposchoďový dům a rozpětí křídel má větší než fotbalové hřiště. To je více než blok domů ve městě. Dal jsem do tohoto projektu všechno. A již několikrát jsem řekl, že jestli ten projekt selže, odstěhuju se z této země a nikdy se nevrátím. To myslím vážně.“
„Byl to monumentální projekt,“ hájil se Hughes. „Největší letadlo, jaké kdy bylo vyrobeno. Je vysoké jako pětiposchoďový dům a rozpětí křídel má větší než fotbalové hřiště. To je více než blok domů ve městě. Dal jsem do tohoto projektu všechno. A již několikrát jsem řekl, že jestli ten projekt selže, odstěhuju se z této země a nikdy se nevrátím. To myslím vážně.“
„Byl to monumentální projekt,“ hájil se Hughes. „Největší letadlo, jaké kdy bylo vyrobeno. Je vysoké jako pětiposchoďový dům a rozpětí křídel má větší než fotbalové hřiště. To je více než blok domů ve městě. Dal jsem do tohoto projektu všechno. A již několikrát jsem řekl, že jestli ten projekt selže, odstěhuju se z této země a nikdy se nevrátím. To myslím vážně.“
„Byl to monumentální projekt,“ hájil se Hughes. „Největší letadlo, jaké kdy bylo vyrobeno. Je vysoké jako pětiposchoďový dům a rozpětí křídel má větší než fotbalové hřiště. To je více než blok domů ve městě. Dal jsem do tohoto projektu všechno. A již několikrát jsem řekl, že jestli ten projekt selže, odstěhuju se z této země a nikdy se nevrátím. To myslím vážně.“
„Byl to monumentální projekt,“ hájil se Hughes. „Největší letadlo, jaké kdy bylo vyrobeno. Je vysoké jako pětiposchoďový dům a rozpětí křídel má větší než fotbalové hřiště. To je více než blok domů ve městě. Dal jsem do tohoto projektu všechno. A již několikrát jsem řekl, že jestli ten projekt selže, odstěhuju se z této země a nikdy se nevrátím. To myslím vážně.“
17
Fotogalerie

Hughes H-4 Hercules: Největší hydroplán v historii lidstva letěl jen 26 sekund

V roce 1942 měla americká armáda vážný problém s přesunem vojenského personálu a materiálu do Británie. Německé ponorky způsobovaly Spojencům vážné ztráty, a tak se začal hledat způsob, jak se jim vyhnout. Logicky se nabízela cesta vzduchem, ale na světě tehdy neexistovalo žádné letadlo, které by dokázalo přeletět Atlantik s opravdu velkým nákladem.

S řešením přišel Henry J. Kaiser, jeden z předních výrobců válečných nákladních lodí. Společně s leteckým konstruktérem Howardem Hughesem vytvořil nákresy toho největšího letadla vůbec. Hydroplán s pracovním označením HK-1 měl být schopen unést náklad 68 tun, což by se dalo přeložit do podoby dvou tanků M4 Sherman či 750 plně vybavených vojáků. Rozpětí křídel bylo projektováno na takřka 100 metrů a délka letadla činila 66 metrů.

Celkem bylo zvažováno 7 konstrukčních variant, které oscilovaly mezi čtyřmi až osmi motory a jedna z nich měla dokonce dva trupy. Dle původních plánů měly být vyrobeny tři exempláře během dvou let. Stavba toho prvního ale započala až po 16 měsících od podepsání smlouvy. Průtahy frustrovaly Henryho J. Kaisera natolik, že od celého projektu odstoupil. Vinil přitom nejen nedostupnost tolik potřebného hliníku, ale i údajný perfekcionismus svého kolegy.

Howard Hughes se rozhodl v projektu i tak pokračovat. Podepsal s vládou nový kontrakt, teď už pouze na jeden exemplář a souhlasil s tím, že letadlo bude vyrobeno převážně ze dřeva. Tím sice skončily průtahy ohledně získávání strategicky důležitých materiálů pro válečné úsilí, ale práce se příliš nezrychlily. Letadlo bylo sestaveno na pláži v Kalifornii až v roce 1947, tedy dva roky po konci války. Tehdy už Howarda Hughese a jeho Hercules vyšetřoval Americký kongres.

„Byl to monumentální projekt,“ hájil se Hughes. „Největší letadlo, jaké kdy bylo vyrobeno. Je vysoké jako pětiposchoďový dům a rozpětí křídel má větší než fotbalové hřiště. To je více než blok domů ve městě. Dal jsem do tohoto projektu všechno. A již několikrát jsem řekl, že jestli ten projekt selže, odstěhuju se z této země a nikdy se nevrátím. To myslím vážně.“

Celá akce vyšla na 23 milionů dolarů, což by v dnešní době odpovídalo částce někde mezi 6 až 7 miliardami korun.

První zkušební lety proběhly 2. listopadu roku 1947. Sám Hughes se ujal role pilota a jeho Hercules se vznesl do výšky 21 metrů, kde zůstal v rychlosti 217 km/h 26 sekund. Urazil tak zhruba 1,6 kilometru. Hughes tak všem pochybovačům ukázal, že jeho letadlo skutečně létá. To bylo ale vše.

Pokud čekáte nějakou náhlou katastrofu, tak jste na omylu. Americká armáda zkrátka neměla pro Hughes H4-Hercules žádné využití. Nikdy ani nevyzkoušela, zda skutečně unese dva tanky Sherman. Letadlo bylo přesunuto na vojenské letiště, kde ho v klimatizovaném hangáru opečovával třísetčlenný personál. V roce 1976, krátce po Hughesově smrti, byl pak Hercules definitivně vyřazen z provozu. Dnes je k vidění v Evergreen Aviation Museum v oregonském McMinnville.