nahoru

Na palubě Hindenburgu: Jak vypadalo luxusní cestování ve 30. letech minulého století?

Martin Mrázek 17. ledna 2023 • 18:10
Na palubě Hindenburgu: Jak vypadalo luxusní cestování ve 30. letech minulého století?
foto: Flickr

Vzducholoď LZ-129 Hindenburg je veřejnosti známa především kvůli jejímu úplně poslednímu letu. Při tragickému výbuchu tehdy v roce 1936 zahynulo 36 lidí, a přestože příčina vzplanutí nikdy nebyla definitivně vysvětlena, lidé v Zeppeliny navždy ztratili důvěru. Přitom předtím šlo o nejprestižnější způsob dopravy přes Atlantik a boháči za lístky neváhali zaplatit sumy srovnatelné s cenou malého automobilu. Tomu pak logicky odpovídal i luxus na palubě.

Design interiérů obstaral proslulý Fritz August Breuhaus, jenž měl zkušenosti s luxusními vlaky, zaoceánskými parníky, ale i německými válečnými loděmi. Jeho dílo bylo označováno za první létající hotel na světě a současníky považováno za zcela jedinečné. Vnitřní prostory slavné vzducholodě byly rozděleny na dvě patra. Paluba A byla vyhrazena pouze pasažérům.

K dispozici jim byla velká jídelna se židlemi z lehkého hliníku, salón s pianem z duralu, místnost pro psaní s uměleckými díly Otto Arpkeho, rozlehlá promenáda a 25 dvoulůžkových kabin. Všechny pokoje byly vytápěny. Používala se k tomu voda určená ke chlazení motorů, což byl velký krok kupředu v oblasti pohodlí oproti starším modelům. Na druhou stranu byly ale kabiny umístěny uprostřed trupu kvůli lepší aerodynamice. A chyběl tak výhled z oken přímo z postelí, který měl dříve postavený Graf Zeppelin.

V roce 1936 umožnila výměna helia za vodík přidat na palubu B dalších 9 pokojů. Velikost jednotlivých kabin, jež si můžete prohlédnout v galerii, se může vzhledem k současným standardům zdát poměrně malá. V tehdejší době byla ale srovnatelná s pokoji, které byly k dispozici v luxusních vlacích. Žádná z kabin neobsahovala sociální zařízení, ta byla k dispozici rovněž na palubě B. Toalety byly rozděleny na pánské a dámské, ale sprcha byla k dispozici jen jedna. Proud vody v ní pak dle tehdejších pasažérů připomínal místo sprchy spíše sifon.

Společně s prostory pro posádku pak byl na palubě B ještě bar a také kuřárna. Obojí odděleno od zbylých prostor přetlakovou komorou. Pro všechny hosty byl k dispozici pouze jediný elektrický zapalovač. Vzhledem k vznětlivosti helia a vodíku nebyl na palubě povolen žádný otevřený plamen. Proslulý barman Max Schulze pak odpovídal za to, že prostor kuřárny a baru neopustí nikdo se zapálenou cigaretou.

O způsobu tehdejšího cestování něco vypovídá i pověst Schulze, který byl krom břitkého vtipu oblíben i pro improvizační um v oblasti míchání drinků. To mu přicházelo ke konci jednotlivých cest pravidelně vhod. Většinu alkoholu totiž hosté vypili takřka vždy již v první polovině třídenního letu.

Bar i ostatní interiéry Hindenburgu si můžete prohlédnout v naší rozsáhlé fotogalerii:




Prezidentské volby 2023

Začátkem roku 2023 se budou konat prezidentské volby, kde se rozhodne o nástupci Miloše Zemana. Přinášíme vám přehled užitečných informací, volební zpravodajství i zajímavosti týkající se prezidentského úřadu.

Kandidáti Termín voleb

Voličský průkaz Volební systém Pravidla kampaně Výsledek voleb Druhé kolo


Diskuse ke článku
Diskuze se zobrazují pouze uživatelům, kteří jsou přihlášeni na Facebooku a odsouhlasili cookies. Pokud pod články nevidíte diskuze, zkontrolujte prosím toto nastavení.