Stalinova železnice smrti: Chátrající trať, kde při stavbě zemřely tisíce lidí | Reflex.cz
nahoru

Stalinova železnice smrti: Chátrající trať, kde při stavbě zemřely tisíce lidí

pos6. září 2017 • 16:30
Stalinova železnice smrti: Chátrající trať, kde při stavbě zemřely tisíce lidí
foto: Flickr

Na okraji města Salechard, hlavního města Jamalsko-něnecké autonomní oblasti, leží nikdy nepoužívané pozůstatky železnice. Trať měla spojit právě Salechard s městem Igarka, později vešla ve známost jako "železnice smrti”. Tato plánovaná trať o délce 1 300 kilometrů měla být součástí transpolární linky a měla spojit východní a západní části Sibiře. Trať nebyla kvůli těžkým přírodním podmínkám nikdy dokončena.

Stavba železnice se začala v roce 1947 a měly být chloubou Stalinova režimu. Poptávka po nové trati však byla spíše politická než praktická. Sibiřské továrny, které měl podle plánů železniční tah zásobovat surovinami, byly již dostatečně obsluhovány jižnějšími tahy. Železnice by nejspíš nikdy neměla význam ani pro osobní dopravu, protože celá oblast, která leží na hranici Arktidy, je jen velmi řídce osídlená.

Pozůstatky sovětského impéria: Fotografie tajných základen, které na mapě nenajdete

Jak bylo ve stalinském Sovětském svazu obvyklé, hlavní pracovní sílu na stavbu poskytly gulagy. Odhaduje, se že při budování trati bylo nasazeno 80 až 120 tisíc vězňů, z nichž mnoho podlehlo mrazům a vyčerpání. Většina lidí v pracovních táborech byla vězněna z politických důvodů.

I přes nasazení obrovského počtu pracovních sil se trať nikdy nepodařilo dokončit. V těžkých klimatických podmínkách severního Ruska tak dodnes pouze chátra jako memento nelidskosti stalinismu. Jak "železnice smrti" vypadá v současnosti se podívejte v galerii:

Sovětský svaz na snímcích legendárního fotografa. Prohlédněte si nahou realitu…
Stalinův sen: Podívejte se, jak měla Moskva vypadat podle megalomanských plánů

pos




Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,700
22,470
28,680
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější