Video placeholde

Na co do kina tento týden: Vraždy, podvody, chlast a jiná svinstva

Aktuální várka filmových premiér nenabízí pěknou podívanou. A jako by nebyla dostatečně temná už témata snímků, často hapruje i jejich provedení a stopáž. Jak tedy dopadly novinky Larse von Triera, Ondřeje Trojana, režijní debut herce Bradleyho Coopera a další tituly?

U filmu Jack staví dům je dvouapůlhodinová stopáž součástí „vtipu“. Jinak než jako svého druhu konceptuální humor totiž nový počin kontroverzního režiséra Larse von Triera vnímat nejde. Navenek dánský tvůrce vypráví o stavebním inženýrovi Jackovi, který v USA 70. a 80. let vraždí ženy, pokouší se postavit dům a obě činnosti považuje za umělecké disciplíny. Ve skutečnosti má ale Trier na mysli sám sebe: v rozvleklých konverzačních pasážích nechává Jacka a jeho průvodce Vergilia promlouvat o povaze umění, cituje vlastní filmy, dělá narážky na svou pověst „nepohodlného“ tvůrce. Ano, je to hodně úmorná a brutální „legrace“, ale jeden z těch originálnějších filmařů současnosti ji takovou mít chtěl a po celé její trvání na vás spiklenecky pomrkává.

Dvě a půl hodiny má i Toman producenta, režiséra a spoluscenáristy Ondřeje Trojana (Občanský průkaz, Želary). Ten se pro změnu odehrává v Československu v prvních letech po druhé světové válce. Titulním hrdinou je (a skutečně byl) oportunistický hochštapler, který šmelí, napakovává se na válečných obětech, paktuje se s komunisty a získává na vlivu a důležitosti, jenže pýcha předchází víme čemu. Výpravný velkofilm trpí tím, že toho chce říct příliš mnoho najednou, ale přitom sklouzává ze zbytečným polopatismům, a také tím, že představitel Tomana Jiří Macháček není úplně stavěný na velké osudové role.

Hudební snímek Zrodila se hvězda je překvapivě snesitelný (na to, že jde o režijní debut herce), ale i on podklesává pod stopáží daleko přes dvě hodiny. Ve čtvrtém filmovém zpracování téže látky (1937, 1954, 1976 a 2018) spojují síly country-rocková superstar Jackson Maine a začínající zpěvačka Ally. Jackson kolegyni doslova dotáhne na pódium před davy, vedle úspěšné pracovní spolupráce je z toho i láska a všechno by mohlo být krásné a čisté, kdyby to vyhořelý a démony stíhaný muzikant nepřeháněl s alkoholem a prášky. Lady Gaga ve své první velké roli exceluje a ani soundtrack není k zahození (hlavně jeho rocková část), ale Bradley Cooper se rozmělňuje v hereckém výkonu i v režii a celé je to – opět – strašně dlouhé.

Příliš krátký je naopak Venom, další z nekonečné řady filmů o komiksových (anti)hrdinech ze stáje firmy Marvel. Aby se dosáhlo přístupnosti pro mládež, bylo z filmu údajně vystřiženo přes půl hodiny scén, kvůli čemuž je výsledek nevyrovnaný, nesourodý a prostě ode zdi ke zdi. Hlavní hrdina je jakýmsi křížencem investigativního reportéra a zlého svinstva z vesmíru. Doporučitelné pouze nekritickým obdivovatelům Toma Hardyho, který ztvárnil hlavní (dvoj)roli.

Nelehkou kolekci doplňuje vynikající lotyšsko-český dokument Neklidná hranice o dějinách lotyšsko-ruského pomezí a různých náhledech na ně. Jde o místo, kde by světové geopolitické napětí mohlo podle BBC přerůst ve třetí světovou válku...

Jediné světlo na konci distribučního tunelu tak představuje rodinný film Bella a Sebastian 3, další dobrodružství chlapce Sebastiana a psice Belly z oblíbené knihy madamme Cécile Aubry. Sebastian dospívá, z Belly je maminka tří roztomilých štěňátek a na ty francouzské Alpy je pořád radost pohledět. Narozdíl od většiny aktuálních premiér.