Na festivalu Anifilm uspěl snímek Život k sežrání

Na festivalu Anifilm uspěl snímek Život k sežrání Zdroj: Anifilm

Na Anifilmu triumfoval český Život k sežrání, ceny mají i klasici Quayové nebo italské Hlasy sirén

red
Diskuze (0)

Mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm v sobotu 10. května rozdělil trofeje v mezinárodních soutěžích filmových i herních kategorií. „Skutečná proměna začíná v nás samých,“ vyzdvihli porotci poselství vítězného celovečeráku Život k sežrání Kristiny Dufkové, který na začátku letošního ročníku festivalu získal i Cenu České televize za nejlepší české animované dílo.

Letošní ročník Anifilmu proběhl v Liberci ve dnech 6.–11. května. Cena v mezinárodní soutěži celovečerních filmů pro děti a mladé publikum zůstává doma, protože ji získal film Život k sežrání české režisérky Kristiny Dufkové. Porota jej ocenila slovy: „Film nás od prvního záběru zaujal svým jedinečným kouzlem, vizuální imaginací a emocionální hloubkou. Příběh zpracovaný okouzlující stop-motion animací sleduje osudy bystrého, talentovaného teenagera, který se potýká s první láskou, šikanou a pochybnostmi o sobě samém. Jeho okolí mu neustále říká, že by se měl změnit, ale film nám jemně, ale důrazně připomíná, že skutečná proměna začíná v nás samých. Film je se svým optimistickým vyzněním, zábavným přístupem a něžným koncem oslavou sebepřijetí a vnitřní síly.“

V kategorii celovečerních filmů pro dospělé hlavní cenu získal bratrský režijní tandem Stephen  a Timothy Quay za film Sanatorium na věčnosti, což porota zdůvodnila takto: „Tajuplný, mistrovsky odvyprávěný film je divácky intenzivní meditací o smutku, paměti a plynutí času. Příběh se odvíjí na pomezí mezi realitou a sněním a střetávají se v něm dva světy – svět skutečné, pusté horské krajiny a dystopický svět, v němž nám čas uniká a realita se rozmlžuje. Režisérské duo prostřednictvím umné kombinace loutek a živých záběrů vytváří nádherný, záhadný svět, kde je čas abstrakcí a smutek se zhmotňuje v nečekaných podobách.“

V kategorii krátkých filmů zvítězil italsko-francouzský snímek Hlasy sirén, za nímž stojí režisér Gianluigi Toccafondo. Porota na filmu ocenila jeho „snovou cestu do hlubin fantazie, v níž její tvůrce kombinuje přízračné obrazy s neobvykle bohatou paletou barev, které pak vytvářejí pohyblivý obraz společně se zvláštními zvuky a uhrančivou písní svobodných, divokých sirén.“

Ze studentských filmů porota vybrala film Bunnyhood z britské National Film and Television School, který natočila režisérka Mansi Maheshwari. V kategorii nenarativní a abstraktní animace získala hlavní cenu americká režisérka Meejin Hong za snímek Záplava, který je svědectvím houževnatosti tvůrčího procesu; autorka jej vytvářela 10 let na pouhých 24 listech papíru. Cena za nejlepší videoklip cestuje do Argentiny, získala ji režisérka Jesica Bianchi za video k písni My Way skupiny Siamés.

V kategorii VR filmů uspěl režisér Boris Labbé s filmem Ito meikjú, který vytváří zábavný, osobní a emocionální zážitek v kontemplativním labyrintu, v němž se rozmazávají hranice mezi vlastním já a okolním světem. V soutěži počítačových her v kategorii nejlepší počítačová hra pro děti zvítězila hra Snufkin: Melody of Moominvalley ze studia Hyper Games a cenu za nejlepší výtvarný počin v počítačové hře si odnáší hra Indika studia Odd Meter. V průběhu festivalu o jedné ceně rozhodli svým hlasováním i diváci a divačky. Jimi udělovanou diváckou Cenu Libereckého kraje získal film Hurikán českého režiséra Jana Sasky.

Dufková s Životem k sežrání a Saska s Hurikánem bodovali už na slavnostním zahájení Anifilmu, kde byly předány ceny národní soutěže Český obzor. Dufková získala Cenu České televize za nejlepší české animované dílo napříč generacemi, Saska vyhrál Cenu Nadace PPF pro nejlepší český krátký a celovečerní film. Cenu pro nejlepší studentský film si odnesla režisérka Pola Kazak s filmem Plevel. Nejlepším seriálem je díl Regenerační tríčky ze série Biošortky od režisérky Daniely Hýbnerové. Cenu za nejlepší české zakázkové dílo si odnesl Jan Míka s filmem Jan Žižka vytvořeným pro Husitské muzeum v Táboře a nejlepším českým videoklipem se stal roztančený klip k písničce Woo skupiny DVA, který vytvořil režisér Jaromír Plachý.

Proběhl také již třetí ročník pitchingu Grantu Českého obzoru za podpory Nadace PPF, jehož cílem je finanční podpora výroby české autorské profesionální krátkometrážní animované tvorby. Podporu získaly celkem čtyři projekty, a to Poslední šichta režiséra Martina Búřila, Krupír režiséra Marka Čermáka, En, ten, týky! režisérky Andrei Szelesové a Večírek, který připravuje režisérka Anna Mastníková. Další pitching, Game Pitch Arena, se zaměřil na počítačové hry a v něm se o první místo podělily hned dva herní tituly: Space Candy Kateřiny Hanáčkové ze studia AOKU GAMES a PARAVOID Michala Tancjura ze studia JamiieDev. Na třetím místě se umístil projekt CRAVE Lukáše Čulíka a studia Hang the Eyelids. Čtveřici podpořených her uzavírá Mișu’s Adventure, za nímž stojí Maria Hodor.

Festival také za celoživotní přínos animovanému filmu ocenil Vratislava Hlavatého, legendární postavu české animace, grafického designu i balónového létání. Jako výtvarník vtiskl podobu filmům Jiřího Brdečky, Genea Deitche, Václava Bedřicha, Jiřího Tyllera, Jaroslavy Havettové či Michaely Pavlátové. Veřejnosti je známý především jako grafik, ilustrátor a autor originálních filmových plakátů. Do jeho filmografie, kterou festival připomenul, patří například snímky Drahoušek Klementina (1959), Obři (1969), Karneval zvířat (2006) nebo seriál Z deníku žáka III. B aneb Edudant a Francimor (1993). Součástí oslav jeho tvorby je také výstava Šťastný vzduchoplavec české animace v Oblastní galerii Liberec, která potrvá až do poloviny srpna.

Začít diskuzi