Ze seriálu To se vysvětlí, soudruzi!

Ze seriálu To se vysvětlí, soudruzi! Zdroj: Česká televize

Ze seriálu To se vysvětlí, soudruzi!
Ze seriálu To se vysvětlí, soudruzi!
Ze seriálu To se vysvětlí, soudruzi!
Ze seriálu To se vysvětlí, soudruzi!
Ze seriálu To se vysvětlí, soudruzi!
Ze seriálu To se vysvětlí, soudruzi!
10
Fotogalerie

To se vylepší, soudruzi? Nový seriál České televize se zatím hledá v kruzích v obilí

Paranormální jevy. Kriminálka. Buddy movie. Posmívání se poměrům v československých 80. letech a zároveň pocta tehdejší televizní produkci. A první výrazná seriálová role Jiřího Macháčka. Osmidílný seriál To se vysvětlí, soudruzi! si toho bere na bedra opravdu hodně, ale v první epizodě Ostře sledované UFO působí jako školák, který se snaží zorientovat v předmětech na nové škole a vzhlíží ke starším spolužákům.

Generální ředitel České televize Jan Souček v souvislosti se seriálem To se vysvětlí, soudruzi! vyzdvihuje návrat ke koprodukční spolupráci s německými televizními společnostmi, která dala v 80. letech vzniknout seriálům jako Arabela, Návštěvníci nebo Létající Čestmír; tentokrát si ČT plácla s veřejnoprávní ZDF. Režiséři Matěj Chlupáček a Michal Samir prý v seriálu nakombinovali hned několik žánrů, komedii, parodii, sci-fi, detektivku, horor i western, a v názvech jednotlivých dílů odkazují ke kultovním komediím Václava Vorlíčka nebo Jindřicha Poláka.

Ano, ale jen z citací a odkazů toho moc nového neupletete. Seriál To se vysvětlí, soudruzi! až příliš často používá až příliš povědomé vzorce. Dvojice vyšetřovatelů těžko objasnitelných případů nebo rovnou paranormálních jevů sestává z nadšence a skeptika stejně jako v Aktech X. Dvojici estébáků zase tvoří „hodnej policajt a zlej policajt“, i když představitel prvního jmenovaného Leoš Noha celkem případně namítá, že nic jako „hodnej estébák“ neexistovalo. Děj se odehrává v úhledném a přehledném retroprostředí, ve kterém je okamžitě doma každý, kdo zmíněná 80. léta pamatuje; koncentrace dobového designu je až encyklopedická. A vyprávěcí postupy leckdy působí jako z béčkové podívané, což nejspíš souvisí s tím, že tvůrci přistupují jak k dané době, tak k vyjmenovaným žánrům vlídně parodicky.

Scenáristé Miro Šifra a Lucie Vaňková se volně inspirovali realitou: ústav zkoumající paranormální jevy v  komunistickém Československu skutečně existoval a případy, o nichž v seriálu vyprávějí, mají kořeny v pravdě. Do Ústavu paranormálních jevů nastupuje nový, mladý a dychtivý vědec Vojtěch v podání adekvátně natěšeného Jana Ciny. Je proveden po ústavu plném více či méně bizarních zaměstnanců a všem představen: dobře, proč být vypravěčsky originální. Jako parťák samozřejmě nemůže být přidělen k nikomu jinému než ke skeptickému a arogantnímu mazákovi Davidovi (Jiří Macháček). Spolu vyrážejí řešit případ kruhů v obilí. Uprostřed toho nejnovějšího byla totiž nalezena mrtvola muže zamrazeného v kvádru ledu. Klacky pod nohy jim hází zmíněná dvojice estébáků, kterou s Nohou ztvárňuje Anna Fialová.

Šifra a Vaňková se při svém věku s 80. léty málem nebo úplně minuli, seriál přitom vypadá jako nostalgická fanouškovská fantazie někoho, kdo tehdy chodil na ZŠ a v televizi hltal zmíněné Návštěvníky. A vtipy jsou jen o pár stupňů školní docházky „dospělejší“. Nováček Vojtěch si myslí, že ústav je tajný, nedokáže se před vrátným vyžvejknout a ten ho posílá na záchod. David se zašívá pod záminkou hledání satanistických vzkazů v západní hudbě a sarkasticky žertuje o velikonočních pozdravech s lochneskou a yettim. Největší génius v ústavu pracuje jako sekretářka. Vojtěch je alergický na politiku – jako že doslova. A celá pointa první části...

Horší než chtěný humor je scenáristická topornost, s jakou se epizoda posouvá dopředu. To, jak se celá věc s kruhy a zmrzlou mrtvolou stala, se nakonec vysvětlí dvojitě, polopatistickým voiceoverem nad ilustrativními záběry, snad aby všechno pochopili i nedoslýchaví a špatnozrací. Takové školácké postupy, stejně jako mělkost detektivní linky, překvapí zejména u Šifry, který si udělal jméno propracovanými krimiseriály Rédl a Zrádci. Jakou zvědavost přitom vzbudí nenápadná, nedoslovná replika: „Musel jsem hlídat dům. Máma šla na zábavu,“ kterou pronese jedna z vedlejších postav; jak zazáří ve scéně sáhodlouhého a nudného výslechu!

To se vysvětlí, soudruzi! vypadá draze: není to žádná ateliérovka, už z první epizody je patrné, že lokacemi se nešetřilo, a povedené jsou i triky, kterých je v seriálu na 150. Cina se pro svou roli perfektně hodí, velmi dobře funguje duo Noha–Fialová obsazené jakoby naopak, výborná je Lenka Termerová v roli profesorky a docentky / sekretářky Milady. Hudba Ondřeje Gregora Brzobohatého působí až velkofilmově. Kvůli všem těmhle věcem je proč se opatrně těšit na další díly, ve kterých má například vybuchnout důchodkyně nebo řádit kozlopír, kříženec kozla a upíra. Študáckého nadšení z citování vzorů, které prostupuje první epizodu, asi neubude, ale třeba ho zastíní propracovanější zápletky a jistější režie.