nahoru

Horizont události: Kdyby Solaris s Osvícením měli dítě a někdo ho vykoupal v krvi

Jan Studnička 10. srpna 2021 • 12:00
Trailer k filmu Horizont událostí
• video: 
Paramount Pictures

V roce 2047 se odnikud vynoří experimentální vesmírná loď Event Horizon a ze své pozice na oběžné dráze Neptunu vyšle nouzový signál. Záchranný tým se má vypravit na místo, zjistit, co se lodi stalo, jestli je někdo z posádky naživu… A kde byla loď posledních sedm let. A nebude to příjemný výlet.

Dnes je režisér Paul W. S. Anderson znám hlavně jako manžel Milly Jovovich a tvůrce série filmů Resident Evil. Té příšerné série příšerných filmů Resident Evil. Ale Anderson neměl vždycky pověst líného flákače, který dělá dementní filmy se svou ženou v hlavní roli. V polovině devadesátek to byl mladý a nadějný filmař, kterého nejspíš čekala zářná budoucnost. Měl za sebou první studiový film, adaptaci videohry Mortal Kombat, a protože film zaznamenal úspěch, mohl si Paul vybrat, co bude dělat. Byla mu předložena nabídka na Mortal Kombat dvojku, a pokud vše půjde dobře, dostane do svých rukou chystanou filmovou sérii X-Men. Ale Anderson řekl: „Ne. Už žádné PG-13 hovadiny. Já chci natočit horor, eRkový horor.” A tak se taky stalo. 

Do studia Paramount přicestoval scénář od Philipa Eisnera. Ten člověk nikdy předtím nic nenapsal a nikdy potom nenapsal nic solidního, ale tenkrát v polovině devadesátek se mu povedlo sesmolit docela slušnou, hm… Vykrádačku Vetřelce, řekněme. Premisa byla jednoduchá: loď se odmlčí poté, co vstoupí do jiné dimenze, a zase z ní vystoupí. Záchranný tým jde zjistit, co se děje, a nějaká chapadlovitá potvora jeho členy jednoho po druhém loví. Ale Anderson už podruhé v našem případě řekl: „Ne. Já nechci vykrádat Vetřelce. Já chci něco jiného. Chci klasický příběh o strašidelném domě… Ale ve vesmíru!”

Katedrála ve vesmíru

A tak se taky stalo. Rejža se scénáristou udělali hromadu velkých změn ve struktuře i ději filmu, scénář dostal zelenou a začalo se chystat natáčení. Tvůrci filmu Horizont události dnes otevřeně přiznávají hned celou řadu věcí, které je inspirovaly. Sám Anderson říkal, že chtěl něco mezi Tarkovského Solaris a Kubrickovým Osvícením. Ve vesmíru. A aby v divákovi vykouzlil ten pocit strašidelného zámku v kosmu, rozhodl se, že všechen vizuál se bude muset tomuhle rozhodnutí podřídit. 

Interiéry lodi Event Horizon se stavěly v britských studiích Pinewood a britští designéři přesně věděli, kde se inspirovat. U britské sci-fi hry Warhammer 40,000, což je přesně tohle – démoni a katedrály ve vesmíru. Katedrála byla mimochodem hlavním stavebním kamenem celého designu, tvůrci si nechali naskenovat a poslat plány pařížské katedrály Notre Dame a v podstatě ji předělali na kosmické plavidlo. 

Výsledek je naprosto fascinující. Všechno ve filmu, co se týká samotné lodi, má tenhle gotický nádech. Ostatně samotné plavidlo vznášející se nad Neptunem má v podstatě tvar ohromného krucifixu. Hlavní přechodová komora má označení třináct, hlavní jádro mezidimenzionálního pohonu vypadá jako noční můra středověkého mechanika, chodba, která má bránit „gravitačnímu vlnění”, vypadá jako mlejnek na maso… Představte si kosmickou loď jak z nočních můr Danteho Alighieriho a jste doma. 

Jo a zvuky otevírajících se dveří byly ukradeny z DOOMa. To jen pro jistotu. 

Liberate tutemet, ex inferis

Samotný děj je víceméně nasnadě. Loď pojmenovaná podle teoretické hranice černé díry, na kterou podle všeho samotný pohon běží, někam na sedm let zmizela a teď je zpět. Členové posádky jsou mrtví nebo nezvěstní, interiér lodi je pokrytý nějakou ohavnou biomasou, a jakmile vstoupíte na loď, začnou vás bombardovat nepříjemné vzpomínky, pak vize a následně halucinace. Jediná věc, kterou po sobě původní posádka nechala, je kryptické vysílání v latině.

A protože jde o horor film, od téhle chvíle jde všechno od desíti k pěti. Tím nejhorším možným způsobem. Anderson si přeci jenom bere něco málo z Vetřelce, a sice estetiku záchranné lodi, jeho poměrně obyčejnou posádku a fakt, že nemáte nejmenší tušení, kdo přežije a kdo ne. Na hlavní postavy se tady nehraje, kdokoli může umřít kdykoli. Příšerně a krvavě. 

Štáb si dával na krvavé řezničině záležet. Kromě záběru, kdy dr. Wier (postava je pojmenována po středověkém okultistovi, hraje ji Sam Niell) hledí z otáčející se vesmírné stanice, byla nejnákladnější scéna s roztomilým krycím názvem „krvavé orgie”. V ní se odhalí osud původní posádky a krvavé orgie jsou velice trefným označením. Jde vlastně o dost explicitní vyobrazení sexu, vraždění a mučení. Anderson točil s týmem lidí, kterým chyběly končetiny, i s pornoherci, aby scéna měla ty správné grády. 

Tyhle brutality se ale nakonec ukázaly jako hlavní problém. Kvůli točení tadytěch srand nabralo natáčení zpoždění. Studio Paramount na Andersona tlačilo, aby mohli film vydat aspoň měsíc před tím, než půjde do kin Titanic, o kterém se správně předpokládalo, že všechny ostatní bijáky pošle na dlouhou dobu ke dnu. Místo tradičních deseti týdnů na editaci filmu měl tak Anderson pouhé čtyři. Následně mu studio ještě řeklo, že musí film zkrátit a osekat o některé brutální momenty, aby film mohl dostat ALESPOŇ hodnocení R. Režisér nakonec předložil dvouhodinový snímek a studio tenhle osekaný matroš ještě servalo o dalších dvacet minut.  A takhle šel film do kin. 

Ztracený klenot

Film pochopitelně v kinech propadl. Stál šedesát milionů dolarů a za tři měsíce vydělal nějakých dvaačtyřicet. Ani kritiky nestály za moc, což tvůrci chápali, protože v té verzi, která šla nakonec do kin, chyběla hromada důležitých scén. Alespoň to Paul Anderson tvrdí. Nicméně! Když Horizont události vyšel na domácích nosičích, začal se kupovat jako teplé rohlíky. Film si totiž tiše stihl vybudovat kultovní status a vytvořit si armádu věrných fandů. 

Paramount byl příjemně zaskočen, takže nařídili režisérovi, aby dal dohromady svůj vlastní directors cut. Jenže za těch několik měsíců se stihla poškodit a zničit většina materiálu a všechny dodatečně natočené scény jsou v podstatě nenávratně pryč. V roce 2012 se šuškalo o nějaké zachráněné VHS kazetě, která má obsahovat původní verzi, ale… prý je v mizerné kvalitě a studio ji takhle rozhodně nevydá. 

Paul W. S. Anderson se vždycky obResident Evil pokouší natočit nějaký solidní film, ale do žádného už nikdy nedal tolik lásky a invence jako do Horizontu události. Ostatně taky už nikdy potom nedělal s tolika talentovanými lidmi. Ve filmu září už zmíněný Sam Niell, pozdější Morfeus Laurence Fishburne, britský klenot Jason Isac a další cool lidi. Hlavní kameru dělal veterán dobrodružného žánru Adrian Biddle a hudbu dělal noirový génius Michael Kamen, frajer, co dělal Smrtonosnou zbraň i past. 

Nemusíte nicméně pro tenhle polozapomenutý klenot sci-fi hororu ronit slzy. Nechal totiž v žánru hlubokou stopu. Tak třeba oceňovaná videoherní série Dead Space si vzala hromadu tonalitních i vizuálních věcí z Horizontu události. Například přilba protagonisty Isaaca Clarka připomíná příď lodi Event Horizon. Samozřejmě má svůj díl South Parku a bezpočet inspirovaných creepypast. Jo a scéna, kde dr. Wier vysvětluje princip mezihvězdného cestování, je tak efektivní, že ji Christopher Nolan v podstatě celou ukradl pro svůj Interstellar. A to už o něčem vypovídá.

Takže. Pokud byste někdy bažili po trošce krve a okultismu v kosmu, Horizont události je jasnou volbou. 

Jan Studnička


Klíčová slova: film, sci-fi, horor



Diskuse ke článku
Diskuze se zobrazují pouze uživatelům, kteří jsou přihlášeni na Facebooku a odsouhlasili cookies. Pokud pod články nevidíte diskuze, zkontrolujte prosím toto nastavení.