M. D. Rettigová. Symbol  kuchařského umění, ale také zakladatelka tuzemské červené knihovny a ikona národní obrody, ženské emancipační snahy a kulturního vzdělání.

M. D. Rettigová. Symbol kuchařského umění, ale také zakladatelka tuzemské červené knihovny a ikona národní obrody, ženské emancipační snahy a kulturního vzdělání. Zdroj: Wikipedia

Domácí kuchařka M. D. Rettigové je zdaleka nejvydávanější knihou v dějinách české kuchařské literatury
Herečka Růžena Nasková jako Magdalena Dobromila Rettigová ve stejnojmenné Jiráskově hře v roce 1947 na scéně Národního divadla
Paní Rettigová nebyla jen kuchařka, rádkyně v domácnosti a vlastenecká aktivistka, ale také spisovatelka dobové umělecké literatury
3 Fotogalerie

Osudem zkoušená dříčka Magdalena Dobromila Rettigová, které zemřelo osm dětí a dodnes se podle ní vaří

Kateřina Kadlecová
Diskuze (0)

Alois Jirásek a Zdeněk Nejedlý ji milovali a opěvovali, Božena Němcová svou „Majdalenu“ chovala v dokonalé úctě. Arne Novák a Julius Fučík jí naopak coby otylou matrónou a měštkou biedermeierovského střihu, údajně omezenou a nadutou dle prvního a nedostatečně emancipovanou dle druhého, okázale opovrhovali. Byla MAGDALENA DOBROMILA RETTIGOVÁ (31. ledna 1785–5. srpna 1845), jejíž jméno v tuzemských domácnostech rezonuje už dvě století, první v řadě českých spisovatelek a buditelek, nebo jen autorkou „prostinkých veršíků a uslzených povídek“, jejímž největším literárním dílem je „tlustý svazek Domácí kuchařky“, jak ji ironizuje „Julda Fulda“?

Autorka fenomenální Domácí kuchařky, se zhruba čtyřicítkou vydání jedné z vůbec nejpopulárnějších tuzemských knih, se narodila poslední lednový den roku 1785 do rodiny německého purkrabího ve Všeradicích Františka Artmanna a jeho české ženy Josefy Kubíkové. Jak později popsala ve svých Vzpomínkách na dětství a mládí, na panství hraběte Kounice se žilo krásně. Bohužel jí krátce po svém narození postupně zemřeli všichni sourozenci a zůstala jediným dítětem svých rodičů. Měla zakázáno hrát si s drobotinou ze vsi, vyrostlo z ní tedy přemoudřelé, na matku přehnaně fixované dítě, chválené za samostatnou práci. Od pěti let si tak četla nebo pletla v koutku; hrát si nedokázala. První pannu dostala až v šesti letech, od dědečka k Mikuláši. Poté, co jí matka pravila, že „je to ale hanba, že si tak velké děvče hraje s pannami“, dívka před služkou rozstříhala panenčiny šaty a samotnou hračku spálila v kamnech. O rok později Magdaleně zemřel otec, který po sobě zanechal šestadvacetiletou vdovu, sedmiletou dcerušku a pětiměsíčního neduživého chlapečka, jenž nakonec taky umřel.

Že by boží trest za tak příšerné zacházení s dárkem a plýtvání, jež Rettigová celoživotně odsuzovala? To je však jen má impulsívní interpretace po dočtení obsáhlého vzpomínkového textu Magdaleny Rettigové, jehož německý rukopis leží v městském archívu v Litomyšli. Převod do češtiny publikoval mj. Odeon ve výboru ze spisovatelčina díla Domácí kuchařka; vyšla roku 1986 v neuvěřitelném nákladu 143 000 výtisků (pro srovnání – hranicí pro označení knihy za bestseller je dnes v Česku prodaný náklad 10 000 kusů). Mladá „Rettička“ z vlastních vzpomínek vychází jako dokonale nesnesitelná bytost: přechytralá, panovačná, soustavně někoho poučující a nezdravě závislá na necitelné matce, která neváhala před holčičkou vykřikovat přání k Bohu, aby si raději k sobě vzal malou než jejího bratra.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Začít diskuzi