Video placeholde

Do cíle dorazí ti, kteří mají plán. Proto je důležité si ho dobře připravit, říká zakladatel Broker Consulting

25 let od svého založení oslavila letos společnost Broker Consulting, která poskytuje služby v oblasti osobních a rodinných financí, ale i v oblasti realit. „Za čtvrtstoletí se změnila celá řada věcí, v podstatě celý finanční a realitní trh se rozvinul do podoby, která je obvyklá na západ od našich hranic. A mě osobně moc těší, že jsem mohl být u toho,“ říká její zakladatel a předseda dozorčí rady Petr Hrubý.

Jaké jsou vaše dlouhodobější plány? Chystáte rozšíření aktivit?

Náš první cíl před těmi 25 lety bylo poskytovat nezávislé finanční poradenství. Postupně se naše činnost vyvinula do konceptu finance a reality spolu, což je unikátní koncept, který přinášíme osm let a jenž odstraňuje střet zájmů mezi realitním a finančním konzultantem. To nám přineslo určitou diverzifikaci a lepší propozici pro klienty. Poučili jsme se z toho a snažíme se rozvíjet další doplňkové služby. Jsou jak v té vertikále, kdy zčásti poskytujeme služby našimi vlastními silami, tak v horizontále, kdy se rozšiřujeme napříč. Můžu uvést ­první příklady, například doplňujeme služby Broker Home, kdy pro naše klienty dovybavujeme nebo pomáháme dovybavovat jejich bydlení. Anebo úplně nejnovější doplňková služba – pomáháme s fotovoltaickými elektrárnami, aby měl klient jistotu, že to dobře dopadne. Zanedlouho také chystáme spuštění jedinečné digitální platformy pro bezpečné a efektivní investování, s níž máme ambici stát se číslem jedna na českém trhu. Díky aplikaci budou moct naši klienti sledovat vývoj a ovládat všechny své investice kdykoli a odkudkoli.

Broker Consulting je také zřizovatel franšízového konceptu OK Point, za nějž jste loni získali ­prvenství v hlavní kategorii soutěže Franšíza roku. V čem podle vás OK Pointy takzvaně vyplnily díru na trhu? V čem jsou tak úspěšné?

Myslím, že to šlo naproti požadavkům jak klientů, tak konzultantů. Před 25 lety bylo celkem běžné, že jsme chodili ke klientům domů, ale čím dál tím více se klienti naučili navštěvovat naše obchodní místa. OK Pointy, které v podstatě jsou takovým chrámem důvěry. Koncept je postavený na tom, že finance a reality spolu představují dobrou propozici jak pro klienta, tak pro franšízanta, respektive potenciálního franšízanta. Prostě se vzájemně potkaly. Naše franšíza je také doplněná o bankovní služby mBank.

Rozrůstá se i samotná skupina Broker Consulting. Rostete každým rokem, loni jste dosáhli obratu celkem téměř tři miliardy korun. Ačkoliv se to dělo v ekonomicky ne úplně příznivé době a dá se říci i během krize v realitách. Co k tomu růstu podle vás nejvíce přispělo?

V rámci skupiny nejvíce přispívá naše jádrová služba, to znamená konzultace, a to řádově z 80 procent. Pak jsou ty další služby, o nichž jsem hovořil. A rozvíjíme nově i development a další služby, které v rámci skupiny přidá­vají hodnotu.

 

Říkáte, že stěžejní roli hrají konzultace. Projevilo se nějak v rámci těch minulých let, že lidé se snaží o revizi vlastních rozpočtů kvůli vysoké inflaci? Byla větší poptávka po revizi jejich finančních plánů?

Velmi se projevilo to, že skon­čila přirozená poptávka po levných úvěrech. Neuvěřitelně spadla poptávka po hypotékách a naše přirozená činnost, konzultace v rámci financování bydlení a také zprostředkování nebo ­pomoc při koupi bydlení, šla velmi dolů a upozadila se. Zároveň s tím vzrostla poptávka po, řekněme, optimalizaci rodinných rozpočtů, ochraně před inflací a samozřejmě přirozeně s tím, jak inflace ovlivnila trochu příjmy i výdaje a také realizační hodnotu našich nemovitostí, tak velkou otázkou bylo správné nastavení pojištění. Naše klíčová role je dělat finanční plány, v rámci toho ta aktuali­zace znamenala někdy zvýšení po­jistných částek o 20 až 30 procent.

Zmínil jste fenomén podpojištění, který souvisí s vysokou inflací. Dá se říct, že lidé vnímají dostatečně tento problém a obracejí se na vás sami, nebo jim musíte vysvětlovat problematiku?

Myslím, že velmi dobře to lidé chápou u majetkového pojištění. Určitě jste zaznamenali tornáda na jižní Moravě, tam se o tom hodně hovořilo, takže to byl impuls, který vyvolával poptávku. To je takzvané škodové pojištění. Lidé chtějí mít majetek přirozeně nějakým způsobem zabezpečený, aby nepřicházeli o hodnoty, jež vytvořili. A pak je tady to druhé, obnosové pojištění, a to je v oblasti zabezpečení života a zdraví. Tam už správné nastavení pojistných částek závisí více na konzultantovi, na finančním plánu, na tom, jak vyrovnat propad příjmů nebo i výdajů, a to už chce konzultaci. A tam naši konzultanti musí jít trochu naproti.

Změnil se nějak v těch posledních turbulentních letech vztah Čechů k investicím? Dá se říct, že jsou obezřetnější, snaží se investovat bezpečněji?

Mění se postupně. Já jsem u toho skoro 30 let, protože jsem pracoval jako konzultant už v roce 1993. V roce 1995 jsem zaznamenal první podílový fond na českém trhu a v té době fond nebo investice byly skoro sprostým slovem. Vztah klientů k investicím se postupně vyvíjel. Šel i do takových dvou pólů, jeden byl spekulování na rizikových aktivech. A ti, kteří se spálili, měli zase velký strach a přicházeli o peníze, tedy o výnosy, protože neinvestovali vůbec. Role strachu a chamtivosti jsou vůbec klíčové ve vztahu k investicím a jediné, čím to jde zkrotit, je finanční plán. Přirozená poptávka po investicích vzniká i nyní, kdy samozřejmě lidé hledají alternativy a docela dobře se dají krátkodobě umístit prostředky lépe než na termínovaných vkladech, spořicích účtech. Ale to, co je klíčové pro investice, jsou dlouhodobé horizonty. Lidé umějí docela dobře plánovat na půl roku rok dopředu, ale zamyslet se na pět, deset, dvacet let, soustředit se na tvorbu rezerv na rentu nebo na penzi, tak tam už to často nezvládají.

Jak vstupují do vaší práce technologie? Hodně se mluví v poslední době o umělé inteligenci (AI) a jejím uplatnění v řadě oborů, mimochodem i právě ve finančním poradenství.

Naši konzultanti využívají nástroje, které pro ně připravují naši IT inženýři. A tam už je role AI velká. Bude tady podle mě bouřlivý rozvoj, ten rozvoj bude rychlejší než kdykoliv předtím, a kdo do toho nestihne nastoupit, bude velmi rychle mimo hru. My věříme, že i nadále zůstane role face to face konzultace. Bude tam ale nutná velmi silná podpora IT a digitalizace. AI dneska hraje obrovskou roli. Lidé chtějí mít věci hned, chtějí mít přehled o svém majetku, přehled o tom, jak na tom jsou, a zároveň chtějí mít někoho, komu zavolají. Dobrý mix IT podpory a lidského přístupu, to je podle mě cesta do budoucna.

Už jste zmínil, že Broker Con­sulting podniká také v reali­tách a v developmentu. Ja­ký očekáváte vývoj v nemo­vitostech?

Kdybych měl křišťálovou kouli a dokázal přesně predikovat vývoj, tak bych byl ještě o dost dál. Můžeme předpovídat, můžeme si něco myslet o vývoji, ale zasahují do toho nepředvídatelné události. To, co vidíme dlouhodobě, je, že cenu nemovitostí do určité míry určuje cena peněz v ekonomice. Teď klesá inflace, banky už začaly snižovat sazby na spořicích účtech. Věříme, že nižší sazby hypoték budou následovat, a to obnoví poptávku. Takže celkový můj pocit je, že se vracíme do hry s érou levnějších, nikoliv levných peněz, že tím pádem se nastartuje zájem lidí o hypotéky a cena nemovitostí se stabilizuje. Zajímavé je, jak se odtrhly ceny starších a nových nemovitostí. Tam si myslím, že je ještě prostor pro větší diverzitu v cenách, protože jednoduše nový dům při současných cenách stavebních prací, materiálů a regulativech nepostavíte levněji. Také je tady zadržená poptávka, která řádově rok a půl až dva roky vlastně nenakupovala. Já si myslím, že prvně se nastartuje ten trh v sekundárních prodejích, to znamená v nemovitostech, které už na trhu jsou. A následovat bude i development, ale už tam zůstane cenový diferenciál, který nyní vzniká.