nahoru

Největší německé noviny čelí velké kritice, zveřejnily falešné maily, které měly být od Rusů

Daniel Baret23. února 2018 • 10:40
Satirický měsíčník Titanic ukazuje falešné maily a stránku deníku Bild, který na ně "skočil".
Satirický měsíčník Titanic ukazuje falešné maily a stránku deníku Bild, který na ně "skočil".
• foto: 
Titanic

Bild, největší a velmi vlivné německé noviny, čelí bouřlivé kritice, protože zveřejnily falešné e-maily, které měly dokazovat, že Kevin Kühnert, šéf mládežnické organizace vládnoucí sociální demokracie (SPD), spolupracuje s Rusy. Jenže byla to past, kterou nastražil na Bild satirický měsíčník Titanic. V Německu se teď hovoří o tom, jak je vůbec možné, že zkušená redakce na něco takového „skočila“.

Bild minulý týden zveřejnil výbušnou e-mailovou korespondenci mezi mladým sociálním demokratem Kevinem Kühnertem, který kritizuje angažmá své strany ve vládě Angely Merkelové, a tajemným Rusem, který se měl jmenovat Jurij.

Největší německé noviny nazvaly svoji zprávu „Nová kampaň v rámci SPD“. Jenže ve středu magazín Titanic zveřejnil důkazy, že falešné maily vyrobil on. Prý chtěl vyzkoušet, jak Bild s informacemi pracuje.

Údajný Rus v mailech nabízel Kühnertovi pomoc s využitím sociálních sítí v kampani proti Martinu Schulzovi, šéfovi SPD. Toho Kühnert opakovaně kritizuje. Ruský zdroj měl nabízet na kampaň i peníze, prý v rozmezí 4000 až 5000 euro. Podle falešných mailů měl vůdce mládežnické organizace SPD odpovědět, že podporu akceptuje, ale že peníze nepřijme.

O zasahování Rusů do politiky západních zemí se přitom vedou debaty především v souvislosti s posledními prezidentskými volbami ve Francii a v USA.

Jak se ale podařilo magazínu Titanic přelstít největší noviny v zemi?

Podle jeho šéfredaktora Moritze Hürtgena to bylo jednoduché. Falešné e-maily jednoduše jeho technici zkopírovali a vložili s Kühnertovou adresou do textového dokumentu. Redaktoři Bildu nereagovali ani na to, že falešné zprávy neodpovídaly reálnému e-mailovému účtu sociálního demokrata.

Zástupci největšího německého deníku ale tvrdí, že původně nechtěly příběh zveřejnit, ale když se SPD po dotazech na tyto maily rozhodla, že podá trestní oznámení v případě jejich zveřejnění, dostaly se i do novin. To mělo být potvrzení toho, že něco pravdy na tom bude.

Bild dále přesvědčuje své čtenáře, že kontaktoval IT odborníky, kteří měli říct, že falešné e-maily pocházejí ze serveru SPD, což mělo vést k domněnce, že uvnitř strany se někdo snaží Kevina Kühnerta poškodit. Toto vysvětlení, ale další experti považují za chabou výmluvu.

Daniel Baret


Klíčová slova: SPD, Německo, Bild, Titanic, noviny



Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,850
22,020
28,920
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější