nahoru

Revoluce v létání: Norsko chce používat na krátké lety pouze stroje s elektrickým pohonem

Daniel Baret23. ledna 2018 • 08:50
Elektricky poháněný letoun vyvíjí i firma Evektor z Kunovic - ilustrační snímek
Elektricky poháněný letoun vyvíjí i firma Evektor z Kunovic - ilustrační snímek
• foto: 
evektor.cz

V letecké dopravě, alespoň v Norsku, se schyluje k velké revoluci. Všechna letadla na krátké lety by měla mít v této skandinávské zemi do roku 2040 elektrický pohon. Takový je nový cíl státní společnosti Avinor, která spravuje všechna norská letiště.

„Věříme, že všechny lety trvající do 90 minut mohou být pokryty letouny s elektrickým pohonem,“ oznámil šéf Avinoru Dag Falk-Petersen. Jeho společnost, která je stoprocentně v držení státu, vlastní a provozuje 46 letišť v Norsku. Podle Petersena by tak mohla elektrická letadla v budoucnosti pokrýt všechny domácí lety a také cesty do hlavních měst sousedních zemí.

Kolem roku 2025 by chtěl Avinor testovat první malé elektrické letadlo, které bude mít kapacitu 19 lidí. Informoval o tom britský list The Guardian.

Norsko, přestože samo je největším producentem ropy a plynu v Evropě, je paradoxně současně nejpokrokovější zemí, co se týče dopravy, která využívá elektřinu. Více než 50 procent nově prodaných aut v Norsku je na elektřinu nebo jsou hybridní. Navíc naprostá většina produkce elektřiny v této zemi pochází z vodních elektráren, které tolik nezatěžují životní prostředí.

Kromě snížení emisí se v případě elektrických letadel podstatně snižuje i jejich hlučnost. Odhady v tomto případě hovoří až o 50 procentech.

Před elektrickými letadly se ale na trh mají zavádět hybridy. V roce 2020 plánuje první hybridní letadlo vyzkoušet Airbus, o dva roky později ho má následovat Boeing. K předním světovým leteckým výrobcům vyvíjejícím elektricky poháněný letoun patří i firma Evektor z Kunovic.

Daniel Baret


Klíčová slova: Norsko, letectví, elektromotor, letadlo



Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,320
20,590
28,740
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře