Nádraží Vyšehrad: symbol byrokratických tahanic se mění v ruinu. Přijde koncem ledna změna? | Reflex.cz
reklama
nahoru

Nádraží Vyšehrad: symbol byrokratických tahanic se mění v ruinu. Přijde koncem ledna změna?

Hanka Němečková3. ledna 2012 • 06:00
Nádraží Vyšehrad: symbol byrokratických tahanic se mění v ruinu. Přijde koncem ledna změna?
foto: MARTIN ŠTĚRBA/MF DNES/Profimedia.cz

Nádraží chátrá desítky let. Koncem ledna proběhne další jednání o jeho osudu.

reklama

Už desítky let zůstává pohled na budovu bývalého nádraží Praha-Vyšehrad stále stejný. Spíše se postupem času stává stále smutnějším.

 

Majitel sice plánuje do rekonstrukce investovat, situaci ovšem ztěžuje komplikované rozdělení kompetencí mezi úřady, které o opravě nádraží a případné přístavbě dalších budov v okolí mají rozhodovat. Samotný návrh přestavby nádraží pod Vyšehradem navíc vzbuzuje silně odmítavé reakce ze strany odborné i laické veřejnosti. Secesní budova mezitím chátrá.

 

Současným majitelem budovy nádraží je už přes čtyři roky firma TIP Estate, s. r. o. Kontaktovat majitele není jednoduché – firma má sice sídlo ve Vraném na Vltavou, vlastnická struktura se ale v posledních letech měnila. Momentálně je 100% vlastníkem společnost Blue Arch Limited z Dominikánské republiky. Telefonní číslo uvedené na stránkách vede pouze k majiteli domény a ochranné známky, jenž tvrdí, že s majiteli TIP Estate jinak není vůbec v kontaktu.

 


Vlastník plánuje nádraží zrekonstruovat a doplnit je dvěma přístavbami – prosklenými budovami o pěti patrech. Projekt se však nelíbí nejen veřejnosti, ale i Stavebnímu úřadu Prahy 2, který první žádost o vydání územního rozhodnutí v roce 2010 zamítl. Magistrátní odbor výstavby mu však vyslyšel odvolání a Praha 2 se musí přestavbou zabývat znovu. Rozhodnutí by mohlo padnout už na konci ledna 2012.

 

 

„Záchrana“ z Dominikánské republiky

 


Secesní vyšehradské nádraží z počátku 20. století přestalo dráze sloužit už v roce 1960. Od té doby se prakticky rozpadá, rekonstrukce provedená v 80. letech nebyla příliš kvalitní a stavbě ještě přitížila – pod fasádu vnikla voda.
V roce 2001 byla budova zapsána na seznam kulturních památek a ve stejném roce se projevily první byrokratické bariéry bránící záchraně unikátního nádraží.

 


Objekt si od Českých drah pronajala společnost Nádraží, s. r. o., v čele s nakladatelem a kurátorem Ivanem Mečlem a chtěla v něm vytvořit multifunkční kulturní centrum. Po dvou letech přípravných prací ale najednou nebylo jasné, komu budova vlastně patří, jestli Českým drahám, nebo Správě železniční dopravní cesty. V roce 2004 se oba subjekty z patové situace rozhodly vycouvat společným prohlášením nájemní smlouvy za neplatnou.

 

Snahy o vytvoření kulturního a společenského centra měla i Praha 2, jež Dráhy požádala o bezúplatný převod. Samotné České dráhy, kterým byla budova nakonec právně přisouzena, zas uvažovaly o znovuzřízení vlakové zastávky.

 

Ani zde peripetie nádraží pod Vyšehradem nekončí – v roce 2007 je od Českých drah ve výběrovém řízení koupila firma TIP Estate za 42,5 miliónu korun. Vzápětí se pod Vyšehradem „uvedla“ vykácením zeleně v okolí nádraží a stržením památkově chráněné hrázděné čekárny mezi kolejemi. Památkový odbor Magistrátu hl. m. Prahy jí za to udělil pokutu v maximální výši 100 tisíc korun.

 

Proměnit nádraží ve wellness


Co má vlastně TIP Estate s nádražím Vyšehrad v plánu? To se můžeme dovědět leda prostřednictvím architekta Martina Kotíka z ateliéru Omicron-K, jenž vlastníka od roku 2008 při jednáních zastupuje. Kotík je rovněž autorem projektu přestavby nádraží, který počítá i se dvěma pětipatrovými přístavbami. Nádraží a jeho okolí se mají proměnit v centrum s kancelářskými prostory, obchody a 66 parkovacími místy. Samotná nádražní budova má po přestavbě sloužit jako wellness centrum.

 

Proti stavbě jako značně naddimenzované protestovala Praha 2, Klub za starou Prahu a další občanská sdružení. „Ta stavba celkově ignoruje své okolí a vstupuje do něj mimořádně arogantním způsobem,“ uvedl tehdy Jakub Bachtík z Klubu za starou Prahu. „Přitom se stále nacházíme v pražské památkové rezervaci, kde by měla platit ta nejpřísnější architektonická kritéria,“ dodal.

 


Stavební úřad MČ Praha 2 žádost o vydání územního rozhodnutí na změnu stavby nádraží Vyšehrad s přístavbami v prosinci 2010 zamítl. Kotík se proti rozhodnutí odvolal a magistrátní stavební odbor mu dal v červenci 2011 za pravdu. Věc se tedy vrátila na Prahu 2 k novému projednání.


Počkejme si na konec ledna


Během nových jednání nechal vypracovat stavební úřad Prahy 2 i samotná samospráva městské části další odborné posudky a investorova žádost se bude v lednu 2012 na radnici projednávat znovu.

 


„Nové podklady žádným zásadním způsobem nesvědčí pro změnu původního rozhodnutí stavebního úřadu. Proto se investor snaží dosáhnout dohody s městskou částí tím, že výrazně ustoupil z objemu nově navrhovaných staveb,“ uvedl Václav Vondrášek, místostarosta Prahy 2, který nový projekt kritizoval už od jeho představení jako šílenost a surovost.

 

„Pokud bude nový návrh odsouhlasen, investor pravděpodobně ustoupí od původního návrhu a požádá o územní rozhodnutí na změněnou a následně projednanou dokumentaci,“ doplnil Vondrášek.

 

Architekt Kotík se před vydáním nového rozhodnutí nechce k celému případu příliš vyjadřovat. „Počkejte si na konec ledna,“ komentoval současnou situaci.

 

Ochranná ruka Drážního úřadu


Aby toho nebylo málo, ve hře o osud nádraží Vyšehrad hraje nezanedbatelnou roli ještě Drážní úřad. Ten na secesní nádraží dohlíží jako speciální stavební úřad pro stavby drah a na dráze. V budově vyšehradského nádraží totiž stále zůstává jedna místnost pro potřeby dráhy.

 

Drážní úřad nedávno vydal stavební povolení na opravu krovu a stropů nádraží. Zahájené práce mají budovu zachránit před bezprostřední katastrofou. Jinak je ovšem na pováženou, jak Drážní úřad doposud plnil svou roli dozorce nad technickým stavem budovy.

 

Stavební úřad Prahy 2 by se případnému předání kompetencí nad nádražím nebránil.

 

„Zdejší stavební úřad by ve věci zanedbané údržby stavby nepochybně postupoval přísněji,“ komentoval dosavadní stav nádraží Vyšehrad místostarosta Vondrášek.

 

Zapojte se do mapy chátrajících domů

 

Předchozí díly seriálu:

 

Hanka Němečková


Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama