Lídři ANO Andrej Babiš a ČSSD Lubomír Zaorálek narychlo přejížděli z Novy do ČT

Lídři ANO Andrej Babiš a ČSSD Lubomír Zaorálek narychlo přejížděli z Novy do ČT Zdroj: Blesk - Martin Přibyl

TV Nova: Babiš bez vlčích zubů a prskající Zaorálek

Měl v sobě Babiš sedativa? A naopak vypil Zaorálek extra dávku energy drinku? Tyhle otázky si člověk mohl klást při sledování duelu na TV Nova. Jinak to byla trochu zbytečná předvolební debata, aranžovaná v nesmyslném formátu. Nic v ničem tématicky neposunula a nakonec skončila remízou. Tak by se dal charakterizovat čtvrteční duel na TV Nova mezi ministrem zahraničí Zaorálkem (ČSSD) a exministrem financí Babišem (ANO).

Proč byl formát jeden na jednoho nesmyslný? Tato volební kampaň nemá hráče stejné váhové kategorie. Je tu jednak Babiš a za ním armáda tří čtyř zhruba desetiprocentních stran. Už proto hrát hru jeden proti jednomu nevypovídá o charakteru volební kampaně.

Navíc, Zaorálek i Babiš spolu čtyři roky seděli ve vládě a dost možná, že další čtyři roky budou. Oba tak byli limitovaní ve svých prohlášeních, i když se to nezdálo. Jediné vysvětlení dělat formát Babiš proti Zaorálkovi je ten, že jejich strany tvoří odhadem 70 procent diváků TV Nova. To je jediné zdůvodnění tohoto řešení.

Hlavním plusem pro tábor Andreje Babiše bylo, že ho připravil téměř dokonale s ohledem na jeho slabá místa. Babišovou velkou slabinou je, když se zapomene a odhalí svou přisprostlou choleričnost. Ve většině času tentokrát nasazoval masku hodného strýčka z Průhonic, kterému někdo dal do kávy sedativa.

Hlavní předností Babiše nebyly skvělé myšlenky nebo nachytání svého protikandidáta na lži. Největší předností bylo, že jej jeho imagemakeři přesvědčili, aby se stále usmíval a ukazoval své zbrusu nové, lesklé přední zuby. Marketingově to byl dokonalý tah: když Zaorálek na jeho adresu prskal, on se jenom smál a novými zuby oslňoval TV diváky.

Podobně geniální bylo v jeho volební kampani video, které mělo za úkol odstínit škraloup ohledně podezření z dotačního podvodu ve věci Čapí hnízdo. Jeho tým totiž nechal o této farmě udělat video ve stylu kočička a pejsek se k sobě tulí. Následně to pustil do digitálního světa a udělal z toho nejsledovanější předvolební šot.

Ministr Zaorálek působil celou dobu TV přenosu jako silný muž, kterým je bohužel hlavně ve slovním projevu. Tématicky slabá místa jeho argumentace se ukázala ve chvíli, kdy měl říct něco konkrétního o přijetí eura a nebo o Evropské unii. Jeho sdělení, co něhož si volič může vložit cokoli chce, je právě tím důvodem, proč tradiční strany dnes tolik ztrácí.

Takže nakonec jediným skutečným překvapením byl Ray Koranteng, který přes počáteční nervozitu vystoupil ze stínu čtecí hlavy a ukázal, že má v budoucnosti na víc.