nahoru

Zeman a Ovčáček nastražili protikandidátům mnoho pastí. Horáček už do nich spadl

Viliam Buchert6. dubna 2017 • 12:00
Miloš Zeman a Jiří Ovčáček - ilustrační snímek.
Miloš Zeman a Jiří Ovčáček - ilustrační snímek.
• foto: 
Jan Handrejch / Právo / Profimedia.cz

Prezident Miloš Zeman a jeho mluvčí Jiří Ovčáček si zjevně libují ve válečné hře s českými médii a prezidentskými protikandidáty. Dokážou si s nimi pohrávat. Některé pasti a pastičky, které svým soupeřům Pražský hrad nastavuje, jsou umné. Zažívají to už protikandidáti Zemana v prezidentské volbě. A čekejme, že hra bude gradovat.

Miloš Zeman 10. března oficiálně oznámil, že kandidovat opět bude. Tehdy kromě jiného řekl, že se nezúčastní televizních a rozhlasových debat a že nebude útočit na protikandidáty. Jestli prý budou oni útočit na něj, nebude na to reagovat. Se skoro měsíčním odstupem je už jasnější, co tím vlastně myslel.

Prezident se nemusí ucházet o podporu médií a proto ani nemusí chodit do žádných debat s protikandidáty. Mnoho lidí si myslí, že je to obyčejná zbabělost, jenže to je Zemanovi úplně jedno. Česká média jsou Zemanem posedlá, on dobře ví, že budou o něm psát a točit i když s nimi bude ve válce. Proto neuplyne snad ani hodina, aby se o hradním pánovi něco někde neobjevilo. Hlava státu to využívá a pronáší další a další bonmoty, naváží se do kdekoho a provokuje. Ne, to není tím (jak někdo tvrdí), že by byl jeho mozek zatemněn velkým množstvím alkoholu. Naopak, je to součást plánu a taktiky.

Proč by Zeman vůbec chodil do debat s protikandidáty, když má něco, co ostatní nikdy mít nebudou. Například vlastní čtvrteční televizní debatu na TV Barrandov, kde si může s moderátory, kteří mu jdou na ruku, v klidu „pokecat“. Nějaké škádlení se tam odehrát může, ale je to pořad vytvořený přímo na tělo páně prezidentova. Na čtvrteční „Týden s prezidentem“ se sice moc lidí nedívá, ale na Hradě ví, že ostatní si počkají, co tam Zeman řekne, zmonitorují to a pustí dál. Podobné je to s jeho ostatními mediálními výstupy. Kdo z vás to má? Žádný protikandidát podobnou možnost v takové intenzitě mít nebude.

Zeman také nemusí útočit na své protikandidáty, jak v březnu slíbil. To za něj dělají jiní. Například jeho Jiří Ovčáček. Část národa prezidentova mluvčího zcela upřímně nenávidí, další si z něj dělá srandu. Jenže Ovčáček si na to podle všeho zvykl a také on si s tím hraje a využívá to k vlastním útokům. Tu utrousí něco o protikandidátovi Jiřím Drahošovi, tam o Michalu Horáčkovi, jindy obviní zaprodaná média a hovoří o falešných zprávách.

Počká si pak na to, zda „zasažená“ osoba spadne do připravené pasti. Horáček už do ní spadl a rozpoutal s Ovčáčkem vášnivou diskusi. Diskusi, ve které nevyhraje, protože se bude chovat vždy decentněji, neboť jeho taktikou není říkat cokoli. Taktikou Hradu to naopak je. Drahoš minulý týden oznámil, že se vyprovokovat nenechá. Uvidíme, zda mu to vydrží.  

Mluvčí Ovčáček také používá stejnou metodu, jaká je dnes běžná ve světě – obchází tradiční média, jede si svou na Twitteru. Sledujících má ale poměrně překvapivě málo, ve středu dopoledne 5. dubna to bylo jen necelých 18 tisíc lidí. To není skutečně moc. Jenže Ovčáčkovy tweety sledují pozorně a vytrvale novináři, takže on ví, že za něj pak udělají práci. Podobnou taktiku zvolil Donald Trump, ale ten má na Twitteru desítky milionů lidí.

Prezident také nemusí vést žádnou kampaň po regionech a nemusí na ni dávat peníze. Byly by to jen vyhozené peníze. Objíždí republiku i svět na účet daňových poplatníků, on sám a jeho funkce jsou tou kampaní. A opět: Ostatní na to budou muset obětovat hodně peněz a výsledek mediálního pokrytí bude mnohonásobně menší, než tomu bude u Zemana.

Někdy se zdá, že se prezident Zeman a mluvčí Ovčáček úplně zbláznili, že Pražský hrad ovládla partička maniaků, kteří chtějí jenom provokovat a urážet. Někdy tak skutečně činí. Ale je to součást taktiky, součást hry. Pokud se do ní jiní protikandidáti zapojí, nemohou vyhrát.

Miloš Zeman v minulosti mnohokrát opakoval známý bonmot, že na „každou svini se někde vaří voda“. Kde a na koho se bude vařit v kampani k prezidentským volbám? Na to by měla odpovědět právě taktika jeho protikandidátů. Válka o tweety Jiřího Ovčáčka rozhodně vítězství nepřinese. To není ta voda.





Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,560
21,810
29,070
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře