Tatra 603. Vůz, který dodnes vzbuzuje ve světě obdiv.

Tatra 603. Vůz, který dodnes vzbuzuje ve světě obdiv. Zdroj: Archív

Tatra 603. Vůz, který dodnes vzbuzuje ve světě obdiv.
Tatra 603. Vůz, který dodnes vzbuzuje ve světě obdiv.
Tatra 603. Vůz, který dodnes vzbuzuje ve světě obdiv.
Tatra 603. Vůz, který dodnes vzbuzuje ve světě obdiv.
Tatra 603. Vůz, který dodnes vzbuzuje ve světě obdiv.
15
Fotogalerie

Tatra 603: Legendární „šestsettrojka“ vznikla navzdory příkazům ze SSSR a dodnes budí ve světě obdiv

Avantgardní „šestsettrojka“ je legendou. Aerodynamická limuzína ladných tvarů vznikala po dvě dekády a kdysi se v ní mohli vozit jen vyvolení. Dnes vzbuzuje především na západ od našich hranic obdiv.

Tatra na počátku padesátých let minulého století musela ukončit výrobu osobních vozů, měly jí zůstat pouze těžké nákladní. Nevedly ji k tomu ekonomické důvody jako později na konci milénia, nýbrž direktivní nařízení. Výrobu luxusních limuzín dostal totiž v rámci RVHP (Rady vzájemné hospodářské pomoci) na starosti Sovětský svaz, konkrétně automobilky GAZ a ZIS (pozdější ZIL).

Jenomže československá vláda potřebovala reprezentační automobil pro státní úřady, velvyslanectví a stranické funkcionáře a vozy ze Sovětského svazu zrovna kvalitou nevynikaly. Vývoj tak vlastně probíhal tajně, zelenou z patřičných míst dostal až v lednu 1954.

Více se o Tatrách dozvíte ZDE >>>

Ano, 603 vznikala v neveselé době temna za železnou oponou, konstrukci vedl šéf smíchovské Tatry Vladimír Popelář a převážně černé vozy sloužily vládnoucí garnituře včetně ředitelů velkých státních (pardon, národních) podniků a tajné služby. Nicméně se jedná o veledílo, které dnes poutá pozornost, kdekoli se objeví.

Do ukončení produkce 25. října 1975 vzniklo v Kopřivnici a ve finále v pobočném závodě v Příboře celkem 20.422 kusů. Nejvzácnější je samozřejmě první „tříoká“ série, kterých se vyrobilo nejméně (5.922 kusů), roční produkce se počítala zpočátku na desítky, zatímco v závěru přesáhla šestnáct stovek…

Na krásu Tatry 603 se podívejte do galerie:

A dnes? Pryč jsou doby, kdy zrenovovaná stála do milionu korun, aktuálně do této částky seženete perfektní kus z nejmladší, třetí řady. I nefunkční exempláře stejné série, které potřebují nutné znovuvzkříšení, stojí dnes 150 tisíc korun. O poslední proudnicové tatry je zájem, což ukázala i loňská srpnová výstava na soutěži elegance v kalifornském Pebble Beach. O Tatře tak získávají povědomí dokonce v Severní Americe, kde pár kusů jezdí. Diví se ještě někdo, že kopřivnická automobilka je jednou z nejstarších na světě?