Francouzská firma JCDeaux, která je jednou z největších firem v daném odvětví se rozhodla ze solidarity vůči redakci Charlie Hebdo vyvěsit po Praze reklamy s nápisem Je suis Charlie.

Francouzská firma JCDeaux, která je jednou z největších firem v daném odvětví se rozhodla ze solidarity vůči redakci Charlie Hebdo vyvěsit po Praze reklamy s nápisem Je suis Charlie. Zdroj: profimedia.cz

V Praze se vyrojily billboardy „Je suis Charlie“. Kde se tady vzaly?

Magistrála, Můstek, Václavské náměstí. Stanice autobusových a tramvajových stanic jsou plné billboardů se solidárním nápisem „Je suis Charlie“. Kdo je jejich zadavatel?

Francouzská firma JCDeaux, která je jednou z největších firem v republice v daném odvětví (na starosti měla například světelné billboardy, kterých si všímáme v nové stanici metra na Národní třídě, v jejich režii jsou také veřejné záchody, billboardy na autobusových zastávkách, atd.) se rozhodla ze solidarity vůči redakci Charlie Hebdo vyvěsit po Praze billboardy s nápisem Je suis Charlie.

V posledních dnech byly stále častěji slyšet hlasy, které se dotazovaly, kdo za těmito nápisy, jež jsou situované na velmi lukrativních místech (a zároveň ve velmi hojném počtu), stojí. Pravda je však často jednodušší, než se zdá. Za nápisy nestojí ani politika, a ani žádný z českých boháčů.

„Tragické události v Paříži, kde sídlí centrála celosvětové sítě JCDeaux a kde máme kolegy, nás hluboce zasáhly. Vylepením hesla, které se během několika dní stalo symbolem boje za svobodu slova, chceme alespoň touto formou i my vyjádřit solidaritu s Francií,“ popsal pro server iDnes.cz Pavel Slabý, ředitel českého JCDeaux.

Nejen na ulicích a nejen v Praze můžeme podobné výrazy solidarity pozorovat. Po brutálním útoku radikálních islamistů na redakci satirického Charlie Hebdo se toto heslo stalo na sociálních sítích téměř ústředním tématem, pod jehož „tagem“ lidé vyjadřovali své názory a postoje. Jakýmsi protipólem bychom mohli nazvat nápis, který je graficky shodný s „Je suis Charlie“, a který poukazuje na nevyváženost světového zájmu, uvážíme-li počet obětí – „Je suis Nigerian“ odkazuje na masakr, který provedla teroristická skupina Boko Haram v Nigérii, a který neprošel tak masivní (nejen) mediální vlnou všeobecného zájmu.