The Economist počítá "Big Mac index" od roku 1986

The Economist počítá "Big Mac index" od roku 1986 Zdroj: Profimedia.cz

Časopis The Economist aktualizoval svůj "Big Mac index". V Česku stojí Big Mac stejně jako v USA

Big Mac koupíte v restauraci McDonald´s za stejné peníze v USA i v Česku. Jejich ceny se po přepočtu podle stávajícího kurzu blíží nejvíc ze všech zemí světa.

 

Vyplývá to z aktualizované verze tzv. Big Mac indexu, který počítá a publikuje britský časopis The Economist od roku 1986. Srovnání cen v různých zemích by teoreticky mělo ukázat, kde jsou místní ceny nadhodnocené a kde naopak podhodnocené.
Česká měna má podle indexu tu "správnou" hodnotu, protože v Česku i v Americe stojí dnes Big Mac stejně (4,07 dolaru). Odpovídá to teorii parity kupní síly, podle níž by identické výrobky měly po přepočtu měny stát v různých zemích stejně.
ceny Big Macu se po přepočtu blíží těm americkým také v Japonsku, Maďarsku a Chile.
Měna v Číně by podle indexu měla být nadhodnocená, protože zde Big mac koupíte o 44 procent levněji (za 2,27 dolaru). Naopak podhodnocenná je v Norsku, kde za tentýž Big mac zaplatíte o více než 100 procent víc než v USA (8,31 dolarů).
Trochu jiné výsledky dostaneme, když vezmeme v úvahu také HDP v uvažovaných zemích. Pak se ukáže, že koruna je ve skutečnosti vůči dolaru nadhodnocená, a to o více než 40 procent.
Vzhledem ke kupní síle obyvatel u nás stojí Big Mac fakticky stejně jako v Norsku a je dražší než v zemích eurozóny, v Británii nebo již zmíněné Číně. Tam po přepočtu vlivu HDP stojí Big Mac jen o něco více než v USA. zdaleka nejvíc si Big Mac mohou dovolit v Hong Kongu, kde stojí v přepočtu méně než dva dolary, a přitom kupní síla obyvatel je vysoká.

Vyplývá to z aktualizované verze tzv. Big Mac indexu, který počítá a publikuje britský časopis The Economist od roku 1986. Srovnání cen v různých zemích by teoreticky mělo ukázat, kde jsou lokální měny nadhodnocené a kde naopak podhodnocené.

 

Česká měna má podle indexu tu "správnou" hodnotu, protože v Česku i v Americe stojí dnes Big Mac stejně (4,07 dolaru, respektive 69 korun). Odpovídá to teorii parity kupní síly, podle níž by identické výrobky měly po přepočtu měny stát v různých zemích stejně. Viz detailní tabulka dole.

 

Ceny Big Macu se po přepočtu blíží těm americkým také v Japonsku, Maďarsku a Chile. Měna v Číně je podle indexu nadhodnocená, protože zde Big Mac koupíte o 44 procent levněji (za 2,27 dolaru). Naopak podhodnocená je v Norsku, kde za tentýž Big Mac zaplatíte o více než 100 procent víc než v USA (8,31 dolarů).

 

Ale ono to není zas tak jednoduché. Trochu jiné výsledky dostaneme, když vezmeme v úvahu také HDP v daných zemích. Pak se ukáže, že za Big Mac zaplatíme ve skutečnosti o čtyřicet procent víc než Američané.

 

Vzhledem ke kupní síle obyvatel u nás stojí Big Mac fakticky stejně jako v Norsku a je dražší než v zemích eurozóny, v Británii nebo již zmíněné Číně. Tam po započtení vlivu HDP stojí Big Mac jen o něco více než v USA.

 

Zdaleka nejvíc si Big Mac mohou dovolit v Hong Kongu, kde stojí v přepočtu méně než dva dolary, a přitom kupní síla obyvatel je vysoká. Jak píše The Economist v úvodníku v posledním čísle, "hamburgerový index" se za čtvrtstoletí své existence stal celkem spolehlivým ukazatelem toho, jak se v budoucnosti budou pohybovat kurzy měn.

 

Není to jediný "zábavný" ekonomický ukazatel. The Economist zmiňuje ještě "jeřábový index" (počet jeřábů, které uvidíte z daného místa ve městě - coby indikátor ekonomického růstu) nebo "rtěnkový index" (když si ženy kupují více rtěnek, znamená to, že si nekupují tolik šatů - coby indikátor ekonomického poklesu).

 

Časopis vyzývá čtenáře, aby pomohli najít další podobné neobvyklé kritérium pro srovnání světových ekonomik. Kdybyste měli nápad, pošlete ho na mailovou adresu týdeníku The Economist.